חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף ראובן אלקלעי

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

ראובן אלקלעי, עיתונאי, סופר, מילונאי, בלשן ומתרגם, נולד ביולי שנת 1907 בירושלים. בנם של אברהם אלקלעי מהעיר ניש בסרביה ורחל לבית ספורטה. אחיהם של שרינה ויעקב. מוצא משפחת אלקלעי מספרד (אל-קלעה- המצודה בשפה הערבית), מצאצאי רבי יהודה אלקלעי ממברי הציונות. בשנת 1900 בקירוב עלו אברהם אלקלעי ורעייתו רחל לבית ספורטה לארץ-ישראל. המשפחה התגוררה בעיר העתיקה וכעבור זמן מה עברו לבית הורדנא שבסמוך לשכונת מחנה יהודה. אברהם היה מורה לשפה הצרפתית בבית הספר "אליאנס" (כי"ח) בעיר ולימים הפך לסוחר. ראובן הילד למד בבית הספר לבנים "למל" ו"דורש ציון" ובנעוריו בבית הספר לבנים בניהולו של יוסף בר"ן מיוחס. כשסיים את לימודי התיכון למד בבית המדרש למורים ע"ש דוד ילין. בשנת 1926 קיבל תעודת הוראה והיה למורה. כשקשו הימים למצוא עבודה נאלץ להתפרנס מעבודות שונות. בתקופת המנדט הבריטי, בתחילת שנות השלושים, מונה ע"י אדווין סמואל (בנו של הלורד הרברט סמואל) להיות מתרגם מאנגלית לעברית וההיפך בלשכת העיתונות המנדטורית. לימים קודם בתפקידו והיה למנהלה של לשכת העיתונות המנדטורית עד להקמת מדינת ישראל. במסגרת עבודתו היה לאיש קשר חשוב בין שלטונות המנדט ובין מוסדות היישוב היהודי. לאחר קום המדינה המשיך לעבוד בלשכת העיתונות הממשלתית. בין השנים 1950- 1974 היה עורך של שנתון הממשלה. הוציא לאור במהלך השנים כעשרים ושלושה שנתונים. החל משנת 1962 שימש גם כרכז ועדת השמות הממשלתית ופעל בה לחידוש שמות עבריים לישובים ואתרים בארץ. מגיל צעיר היה אספן מילים ותר בעקביות אחר פתגמים, משלים ואמרות כנף. הוא חידש מילים רבות בשפה העברית, שהמפורסמות שבהן היו: צנע, דובר, מסוף, תברואן, אופנוען ועוד. אלקלעי כתב וערך את המלון האנגלי-העברי השלם שראה אור בשנת 1958, מילון ששנים רבות היה המוביל בישראל בלימוד השפה האנגלית. המילון אף זכה לקבל את שמו "מילון אלקלעי". בשנת 1947 נשא לאישה את שרה לבית פרדס (1914), בתם של הרב אליהו פרדס (רבה הספרדי של רמת גן והספרדי הראשי של ירושלים). לזוג נולדו שני ילדים: אברהם (אבי) ויפה. ראובן אלקלעי נפטר בחודש ינואר שנת 1976. רעייתו שרה אלקלעי לבית פרדס נפטרה בשנת 2014. בינואר 2020 ראה אור ספר על סיפור חייו של המילונאי ראובן אלקלעי "אוצר מילים" כתבה סמדר ברק (בהוצאת ידיעות אחרונות, ספרי חמד והאקדמיה ללשון עברית). אוסף התמונות שלפנינו שהובא לארכיון יד יצחק בן-צבי על ידי המשפחה מתעד את פועלו של אביהם המהלך השנים.

סימול
IL-INL-YBZ-0673
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0673
תאריך
01/01/1930-31/12/1958
היקף
36 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף ראובן אלקלעי.
כותרים נוספים English title: Reuven Alkalai
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/01/2014 ועד 31/08/2019
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628334705171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים