קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

יגדל אלהים חי: אמנות השיר
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: יגדל אלהים חי

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "יגדל אלהים חי".

x (x)

אל הפיוט – מילים, לחן וביצוע

סימן:
ללא סימן.

מבנה וחריזה:
שיר שווה חרוזהחרוז "-תּוֹ" מבריח את סופי הטורים לכל אורך השיר. מלבד זאת אין בפיוטנו חריזה נוספת.

משקל:
משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בקרב משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של "יתדות" ו"תנועות" יוצרים "עמודים" המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל., וצירופים מוסכמים של 'עמודים' יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. אמנם פיוטנו נכתב בידי חכם איטלקי, אך היה זה בשעה שמורשת שירת ספרד כבר צברה השפעה כבירה אף מחוץ לספרד. במקרה שלפנינו, שקול הפיוט בדגם הקלאסי המכונה "המהיר", שסימנו: – – U– – –  U– – –.

ואכן, כל צלעות "יגדל אלהים חי" ערוכות יתדות ותנועות בסדר הזה. נדגים למשל את ארבעת הטורים הראשונים: