מדוע אנו זקוקים לספרייה לאומית פיזית?
המהפכה הדיגיטלית, שעיצבה מחדש את עולם הקריאה והמחקר והנגישה מידע אינסופי כמעט לכל משתמשי המחשב, כלל וכלל אינה מייתרת את קיומה של ספרייה ממשית, המציעה לציבור מגוון משאבים, שירותים ופעילויות, במרחבים פיזיים מזמינים, מעוררי השראה ומצוידים היטב. ספריות לאומיות הפכו לאתרים חיוניים לצורך מתן גישה פתוחה לציבור למשאבים רבי-ערך, בפורמטים מסורתיים ודיגיטליים, שאינם נגישים באורח מקוון – לא כעת, לא בעתיד הנראה לעין, ובנוגע לסוגות ספרותיות וחומרים חשובים מסוימים – אולי אף לעולם לא. רק ספרייה מרכזית יכולה להציע כיום לקהל הרחב גישה חופשית למגוון העצום של חומר המוגן על ידי זכויות יוצרים, לרבות מאגרי מידע אלקטרוניים עיקריים שמחיריהם מרקיעי השחקים הם מעבר להישג ידי הציבור. כמו כן, כפי שכל חוקר יודע, מקורות מסוגים רבים, ובהם ביטויים חשובים של זיכרון תרבותי והיסטוריה, נותרים מחוץ לטווח של הרשת הדיגיטלית העולמית.
עבור חוקרים רציניים, קל וחומר משתמשים שאינם אקדמאים, הצמיחה הדינמית של הרשת מגבירה במידה ניכרת את הצורך בהדרכה מקצועית. כל אחד זקוק לעזרה בחיפוש מקורות אמינים ורלוונטיים בתוך האוקיאנוס האינסופי של החומרים הקיימים. התהליך תלוי, במידה לא-מעטה, בהצלבה יצירתית בין מאגרי מידע וצמתים דיגיטליים אחרים. הצורך בהנחיה מקצועית כזו גדל ביחס ישיר למידת הגיוון והרוחב של קהל המשתמשים. וכך, תחום מקצועי חדש, שאותו נכנה כאן "ניהול ידע אלקטרוני", התגבש והפך לאחריות מרכזית של כל ספרייה מודרנית גדולה. מידענים מומחים, אשר הוכשרו לענות על צרכים מיוחדים של משתמשים בודדים וסקטורים שונים, ואשר להם יכולת שיפוט בדבר איכותם של מקורות מידע ומידת מהימנותם, ממלאים תפקיד מרכזי במתן השירותים בכל ספרייה מודרנית. כמו כן, אמנות הספרנות החדשה מחייבת יצירת שיתופי פעולה ברמה המוסדית בין ספריות מרכזיות ופיתוח הסדרים מעשיים שמטרתם הנגשת עוד ועוד חומרים. על מנת להגות, לכונן ולתחזק את שיתופי הפעולה הכלל-עולמיים הנחוצים למחקר העכשווי יש צורך בספרייה.
ספריות ממשיות, בניגוד לספריות וירטואליות, מציעות לבאים בשעריהן התנסויות ייחודיות שלא ניתן לחקות בעולם ההדמיה. אולמות הקריאה מספקים למשתמשים קרקע פורייה לאינטראקציה בין-תחומית מרתקת מבחינה אינטלקטואלית. זאת ועוד, אין להמעיט בערכו של המגע הפיזי והבלתי אמצעי עם הספרים, כתבי היד ויתר האוצרות הנדירים ואף היחידאיים הכלולים באוספים. רבים הדברים שניתן ללמוד רק דרך מגע ישיר – הן על ידי קוראים והן על ידי מבקרים אקראיים, שהגיעו לספרייה על מנת לצפות בתערוכה או להשתתף בפעילויות תרבותיות וחינוכיות אחרות.