מורים
"יש רבים שאומרים, שהעולם הזה הוא ג'ונגל. אדם לאדם זאב." אומר ר' חיים. "אבל אם היה כך באמת – איפה הייתי אני? איזה סיכוי היה לי? איך הגיע נער יתום לשיר בארמון המלך?
כל מה שיש לי היום, הוא מברכת ה' שחנן אותי. אבל מה היה מועיל לי הכישרון אלמלא אותם אנשים שלקחוני תחת כנפיהם ולימדו אותי כל מה שיכלו?"
שורה ארוכה של מחנכים ומורים קידמו את ר' חיים, כל אחד בדרכו שלו. "לאילו אוצרות זכיתי! אילו שכיות חמדה! וכל אחד מן האוצרות שלהם זכיתי נמצא עמי, בחשבון פתוח, פתוח לכול, ואני נותן ממנו ביד חפצה. ולמרות זאת האוצר לעולם שמור עמדי. לא יכלה. מה היה לי בעולם הזה בלעדיהם?"
"מי לימד אותי אלף בית? מי לימד אותי מקרא ומדרש, גמרא, הלכה ופיוט? מי לימד אותי את רזי השפה העברית, את בריחיה ואדניה? מי נטע בי אהבת ה', ומי גרם לי להאמין שאוכל, שאצליח? ואיך גורמים לילד חסר־כול להצמיח כנפים?"
לא תכנית הלימודים עניינה את המורים שלנו, אלא אנחנו – תלמידיהם. הם לא חסכו מאמצים כדי לשבות את לבנו, כדי ללמד אותנו, כדי להעמיק את רוחנו."
לא פעם נשאל ר' חיים איך נעשה לפייטן. "זה לא קרה בשיעורים מסודרים," הוא מספר. "זכיתי לשבת ליד מורים גדולים לשהות במחיצתם, לראות כיצד הם נושמים, מקשיבים, שרים, מתפללים, כיצד הם מרגישים את הקצב, את ההבעה של המילים וגם כיצד הם פועלים כבני אדם. זאת עצתי למי שמבקש ללמוד. לשהות במשך זמן רב במשך מורים גדולים... כשתגיע אתה כבר תדע".
אחד המורים שזוכר חיים לוק הוא ר' יצחק קדושים מבית היתומים בקזבלנקה. הוא לקח את הילדים אל הקולנוע כדי לשמוע את הזמר והרקדן הספרדי הידוע, אנטוניו מולינה. "ר' יצחק רצה להרחיב את השכלתנו המוזיקלית וגם להעמיק אותה. הוא לקח אותנו לקולנוע, וקנה לנו כרטיסים, מן הסתם מכספו, שנשב בעולם ונשמע איך מולינה שר."
ושם על הכיסאות הגדולים, באפלת אולם הקולנוע בקזבלנקה, היינו אנו, היתומים הקטנים, שומעים את הזמיר הספרדי המופלא, שכמונו, התחיל חסר כול, ועתה לקח אותנו בכנפי שירתו לעולמות רחוקים, לשיאים של שירה והצלחה. וכל מה שלימדוני מוריי, לימדוני בכוחה של אהבה."
מורים נוספים היו ר' דוד בוזגלו מקזבלנקה, שעליו נספר בהמשך, הרב חנניה ביטון והרב יוסף סבג ממוגדור.