שירים מתוך "עם הלילה הזה"

תוכן עניינים

על הספר

"עם הלילה הזה“ הוא ספר השירים השביעי שכתבה לאה גולדברג, שראה אור בשנת 1964 והיה קובץ השירה האחרון שפרסמה בחייה. הספר נכתב בתקופה שבה עלה הדור החדש של המשוררים, כגון נתן זך, יהודה עמיחי ונוספים, שחלקם אף היו תלמידיה בחוג לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית, שקראו תיגר על השירה שנכתבה במשקל, חריזה ומבנה מוקפדים. גולדברג שסגנונה המסורתי נתפס כמיושן, ספגה ביקורת כה רבה עד שחשבה שמפעל חייה יורד לטמיון.

בתוך מציאות סוערת זו יצרה גולדברג קובץ אינטימי ומופנם, שבו שירים המבטאים את תחושותיה מול הסערה, ועוסקים בזיכרונות עבר, באהבות ובבדידות, בהתבוננות בטבע ובהרהורים מלנכוליים על הזמן החולף. סגנון הכתיבה בקובץ זה שונה מבספריה האחרים; פיוטי, מאופק ואף סגפני. ניכר כי יש ניסיון מצדה להתרחק מסגנונה הישן ולאמץ מבנים גמישים, שפה "דיבורית", וזרימה טבעית ועדינה של המילים. מבקרים אחדים רואים בכך התפתחות טבעית שממשיכה מגמות שנצפו ביצירותיה הקודמות, אך גם הושפע במידה מסוימת בעקבות מתקפת הביקורות שחוותה.

בתוך הקובץ בולט מחזור השירים "דיוקן המשורר כאיש זקן“, המתאר משורר ותיק הנדחק לשוליים בידי הדור צעיר, יצירה הנחשבת לתגובתה הישירה של גולדברג לביקורות הפוגעניות של זך ומירון נגדה באותן שנים. גולדברג עצמה הודתה במכתב פרטי לחברתה רבקה גורפיין ב־5.2.65: "מה שאת כותבת על ספר שירי האחרון - כן. אני יודעת שאיננו מלבב ביותר. אפילו עצבותם של אנשים צעירים יש בה יותר חן ורוך ופיוס מזו של אנשים מזדקנים. שירי הם דומים מאד לקוצים בנוף הירושלמי, ואני אוהבת קוצים, אבל אני מבינה שרבים ירתעו מפני היובש שלהם ( ...) היססתי מאד אם להוציא את הספר. אבל הוצאתיו אולי כדי להוכיח לעצמי שעדיין אני כותבת." (עמ' 249 בתוך "אל לאה", מאת עמיה ליבליך, הוצאת הקיבוץ המאוחד. לקריאה מקוונת מבניין הספרייה)

"עם הלילה הזה“ עומד כחוליה מסכמת לשירתה של גולדברג ומעיד על התפתחותה השירית, גם אם כפוייה, ומשמש עדות להתמודדותה עם בדידות, ביקורת, התבגרות ודמדומי תקוותיה בשנות חייה האחרונות.

"עם הלילה הזה" בקטוג הספרייה
לאה גולדברג. צילום: טוביה ריבנר, 1950-1959. מאוסף נדב מן, ביתמונה. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.
לאה גולדברג. צילום: טוביה ריבנר, 1950-1959. מאוסף נדב מן, ביתמונה. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית.

ימי הסתיו האלה

כּאֲשֶׁר תִּסָּגֵר הַדֶּלֶת
וְאֵצֵא אֶל הַחֲשֵׁכָה,
תְּחַיֵּךְ עֲקֶרֶת הַבָּיִת
וְתִתֵּן לָהֶם אוֹת לְשִׂיחָה.

הֵם יִמְנוּ הַפְּרוּסוֹת שֶׁאָכַלְתִּי,
וּכְתָמִים שֶׁעַל שִׂמְלָתִי,
וּקְמָטִים זְעִירִים שֶׁהִקְרִינוּ
סְבִיב עֵינַי עִם זִקְנָתִי.

וְיֹאמְרוּ "חֲבָל" וּ"בְעֶצֶם",
וּ"מוּבָן" וְ"אַף-עַל-פִּי-כֵן",
וּבְחֶסֶד זָהִיר יְסַכְּמוּנִי:
"אִלְמָלֵא" – "כֵּן אָמְנָם, יִתָּכֵן" –

וְהַרְחֵק מִדִּבָּה וָשֶׁבַח,
וּמֵעֵבֶר לְכָל הַמִּלִּים,
בְּשִׁרְיוֹן צִנָּה וָחֹשֶׁךְ
אֶפְרֹשׁ אֶל חֲלַל-לֵילִי.


***

רַק מִקִּבְרֵי לֵילוֹת, עַל מִשְׁכָּבִי
לִפְעָמִים רָאִיתִי מֵרָחוֹק
אִילָן שָׁחֹר בְּאוֹר הַכּוֹכָבִים,
וְיֵשׁ שֶׁהִזְכִּירַנִי לְבָבִי
כִּי עִם עֲלוֹת הַשַּׁחַר הוּא יָרֹק.

עם הלילה הזה

עִם הַלַּיְלָה הַזֶּה וְעִם כָּל שְׁתִיקוֹתָיו
עִם הַלַּיְלָה הַזֶּה –
עִם שְׁלֹשָה כּוֹכָבִים
שֶׁאָבְדוּ בֵּין עֵצִים
עִם הָרוּחַ הַזֹּאת.

עִם הָרוּחַ הַזֹּאת
שֶׁעָמְדָה לְהַקְשִׁיב
לַלַּיְלָה הַזֶּה –
עִם הַלַּיְלָה הַזֶּה
וּשְׁלֹשָה כּוֹכָבָיו
וְהָרוּחַ הַזֹּאת.​

הסתכלות בדבורה

א

בְּרִבּוּעַ חַלּוֹן מוּאָר –
עַל שִׁמְשָׁה, מִבַּחוּץ,
צְלָלִית שֶׁל דְּבוֹרָה
כִּמְעַט אֵין לִרְאוֹת אֶת כְּנָפֶיהָ.

הֲפוּכָה,
גּוּף צַר.
שֵׁשׁ רַגְלַיִם דַּקּוֹת –
בְּגִלּוּי עֵירֹם,
בְּאִיּוּם מְכֹעָר
זוֹחֶלֶת דְּבוֹרָה.

אֵיךְ נַכְתִּיר אוֹתָהּ בְּדִבְרֵי שִׁירָה?
אֵיךְ נָשִׁיר וּמָה?
יָבוֹא יֶלֶד קָטָן וְיֹאמַר:
הַמַּלְכָּה עֵירֻמָּה.


ב

בַּשֶּׁמֶשׁ הִיא הָיְתָה עֲלֵה זָהָב נוֹפֵל,
בַּפֶּרַח הִיא הָיְתָה טִפָּה שֶׁל דְּבַשׁ אָפֵל,
וְאֵגֶל טַל בִּנְחִיל שֶׁל כּוֹכָבִים –
וּפֹה הִיא צֵל.

מִלָּה אַחַת שֶׁל שִׁיר בַּנְּחִיל הַמְצַלְצֵל,
בְּשׂוֹרַת רָצוֹן נִמְרָץ בְּתוֹךְ שָׁרָב עָצֵל,
תְּנוּעַת הָאוֹר בְּאֵפֶר דִּמְדּוּמִים –
וּפֹה הִיא צֵל.


ג

מִדִּבְשֵׁךְ? מִי יִזְכֹּר אֶת דִּבְשֵׁךְ?
הוּא שָׁם, הַרְחֵק, בַּכַּוֶּרֶת.
כָּאן, בְּשִׁמְשָׁה מוּאָרָה, גּוּפֵךְ, רֹאשֵׁךְ –
כֻּלֵּךְ עֹקֶץ, שִׂנְאָה אֵין-אוֹנִים עֲלוּבָה וְעִוֶּרֶת.
הַפַּחַד הוֹרֵג.
הִשָּׁמְרִי לְנַפְשֵׁךְ.

הרחמים אינם חלים

ד

עִם הַשָּׁנִים הוֹלְכִים וּמִתְרַבִּים
הָאִסּוּרִים
עַל הַמִּלִּים.

עִם הַשָּׁנִים הוֹלְכִים וּמִתְרַבִּים
הָאִסּוּרִים
עַל רְגָשׁוֹת.

עִם הַשָּׁנִים
קָשָׁה מִיּוֹם לְיוֹם
חוֹבַת
הַתְּבוּנָה הַשּׁוֹתֶקֶת

וְהָרַחֲמִים
אֵינָם חָלִים
עַל הַנִּדּוֹנִים לְאֵלֶם.

אֵלַי

הַשָּׁנִים פִּרְכְּסוּ אֶת פָּנַי
בְּזִכְרוֹן אֲהָבוֹת
וְעָנְדוּ לְרֹאשִׁי חוּטֵי כֶּסֶף קַלִּים
עַד יָפִיתִי מְאֹד.

בְּעֵינַי נִשְׁקָפִים
הַנּוֹפִים.
וּדְרָכִים שֶׁעָבַרְתִּי
יִשְּׁרוּ צְעָדַי –
עֲיֵפִים וְיָפִים.

אִם תִּרְאֵנִי עַכְשָׁו
לֹא תַּכִּיר אֶת תְּמוֹלֶיךָ –
אֲנִי הוֹלֶכֶת אֵלַי
בְּפָנִים שֶׁבִּקַּשְׁתָּ לַשָּׁוְא
כְּשֶׁהָלַכְתִּי אֵלֶיךָ.

דיוקן המשורר כאיש זקן

אֲנִי יוֹשֵׁב אֶל שֻׁלְחַן הַכְּתִיבָה
וּנְעָרִים מְשַׂחֲקִים עַל קִבְרִי.
אֲנִי חוֹתֵם עַל הָאַחְרוֹן בְּשִׁירַי
וְהֵם מוֹחִים אֶת שְׁמִי וְזִכְרִי,
וְאִישׁ לֹא יֵדַע עוֹד כִּי אֲנִי
צִפּוֹר-הַשַּׁחַר – הָעֶפְרוֹנִי:
הֵם אוֹמְרִים שֶׁהָיִיתִי תָמִיד צְרָצַר
הַשָּׁר בְּקֶרֶן זָוִית.

זה לא הים

זֶה לֹא הַיָּם אֲשֶׁר בֵּינֵינוּ,
זֶה לֹא הַתְּהוֹם אֲשֶׁר בֵּינֵינוּ,
זֶה לֹא הַזְּמַן אֲשֶׁר בֵּינֵינוּ
זֶה – אָנוּ שְׁנֵינוּ אֲשֶׁר בֵּינֵינוּ.

להאזנה לשיר בביצוע שלישיית "קצה השדה"