ר' דוד חלבי
אתר הפיוט והתפילה

ר' דוד חלבי

צוות האתר

לזכרו של ר' דוד חלבי.

חכם דוד חלבי נולד בעירק ועלה לארץ בעלייה הגדולה של שנות החמישים. הוא התעוור בצעירותו, אבל לא נתן למגבלה הזו להשפיע על חייו ופעילותו. שלט בעל פה בש"ס ובמקורות וייחס חשיבות עליונה ללימוד התנ"ך בגרסתו ובנעימתו המדוקדקת. היה מתלמידיו המובהקים של ח"ר אליהו חבה ושל הרב הדיין ח"ר יהושע משה (שניהם תלמידיו הרב שמעון אגסי זצוק"ל). במסירות נפש הקים שני בתי כנסת בשכונת התקווה, ובאחד מהם שימש כחזן וכרב. הוא ניחן בגאונות מדהימה ובכישרון מוזיקלי יוצא דופן והשקיע את כל כישרונותיו ומרצו על מנת ללמוד וללמד ולשמח את הבריות. ר' דוד חלבי נטע בתלמידיו אהבת תורה ואהבת ישראל אמיתית. הופעתו תמיד היתה משמחת ובמתק שפתיו היה מוסר שיעורים הן בגמרא הן בהלכה. כל ימיו הסתופף בבתי כנסיות ובתי מדרשות ובקולו הערב היה משמח אלוהים ואנשים הן בסליחות ותפילות והן בשמחות ובסיומי מסכתות. בכ"ב בשבט תשס"ג הלך לעולמו.

להאזנה>>

ר' דוד חלבי לא הקים משפחה, אולם אחיינו היחיד, אמיר, היה לו כבן. הוא טיפח ולימד אותו והיחסים ביניהם היו יחסי קרבה ואהבה עמוקים ומיוחדים.

הנה דברים שכותב לזכרו אחיינו, אמיר חלבי:

כבר כבר כ"ב בשבט יום פטירתך ועברו תשע שנים.
כל יום בלעדיך הוא נצח, הגעגועים לא מתמעטים ולהיפך מתגברים.
בכל רגע פנוי אני שומע את הדבר החשוב שהותרת לי מאחוריך – כל הפיוטים אשר גדלתי עליהם, על ברכיך. כל פיוט, מזמור, שבחה או אמירת סליחות מחדדים בעוצמה עד כמה אתה חסר לי.
אני, ילד קטן, יושב ומצפה לך שתחזור משיעור ותשב ללמד אותי חשבון, היסטוריה, טבע, מוסר, דרך ארץ ומה לא?
הדברים האלו הם רק שלי ועל כך אני מודה לבורא עולם – על הזכות שהיית לי דוד, מורה דרך, חבר ובעיקר האדם שתמיד הקשיב בסבלנות עד אין קץ והעצות שלו היו תמיד יקרות מפז.
כמה הייתי מאושר בכל מוצאי שבת היינו יושבים בבית אצל הורי ויחד עם אבא הייתם מתחילים בפיוטים – אתה על העוד ואבא על התוף מרים. כך במשך מספר שעות ישבתי וספגתי את כל הדבר הנפלא הזה הנקרא פיוטים ושבחות של העדה העירקית.
אני יודע שהייתי לך לבן ומבטיחך שכל עוד נשמה באפי אמשיך להאדיר ולגדל את שמך, לקרוא קדיש בכל שנה ביום אזכרתך, ולהשמיע את הפיוטים המאוד מיוחדים והמייחדים אותך לכל מי שחפץ ליבו.
עַמִי היקר, כך קראתי לך – נוח בשלום על משכבך, היה לנו למליץ יושר, לכל המשפחה, לכל חבריך, ולתלמידיך הקרובים והרחוקים.
מתגעגע ביותר,
האוהב עד אין סוף
בן אחיך
חלבי אמיר