הפיוט והתפילה במסורת אשכנז
מאוריצי גוטליב, ציור משנת 1878 של יהודים אירופאים מתפללים בבית הכנסת ביום הכיפורים

הפיוט והתפילה במסורת אשכנז

השם "אשכנזים" התייחד בימי הביניים ליהודים שהתיישבו באזור גרמניה, צפון צרפת ופלנדריה. אזור זה, ובמיוחד הערים שפיירא, וורמייזא ומגנצא – הפך בין המאה השמינית למאה האחת עשרה למרכז תורה חשוב, שבו פעלו דמויות ידועות כגון רבנו גרשם מאור הגולה (960–1028) ותלמידו רש"י (1040–1105). רדיפות, מסעי הצלב, ואילוצים חברתיים וכלכליים הביאו להגירה הדרגתית של יהודים אשכנזים למזרח אירופה (פולין, רוסיה ועוד), ולהרחבת תחום ההשפעה של התרבות האשכנזית. תהליך זה הביא להרחבת המשמעות של הכינוי "אשכנזים", כך שיכלול את רוב יהודי מזרח, מרכז ומערב אירופה (למעט, ספרד, פורטוגל והקהילות הספרדיות והרומניוטיות באזורים אלו), ובהמשך השנים לצאצאיהם.

לאזור חבל הריין וסביבותיו הגיעו, החל מהמאה ה־8, רבנים וחזנים מארץ ישראל ומאיטליה שהשפיעו על המנהג ועל ההלכה של הקהילות שישבו בו. תחום חשוב לענייננו היה הפיוט, שבארץ ישראל ובאיטליה שימש תחליף או הרחבה לחלק מתפילות הקבע – כמו ה"יוצרות" שנאמרו בברכות שלפני קריאת שמע, או ה"קרובות" שנאמרו בחזרת שליח הציבור על תפילת העמידה. ניכר גם מקומם החשוב של פייטני ארץ ישראל בסליחות האשכנזיות.

כפי שניתן היה לצפות באזור גאוגרפי כה נרחב, בכל אזור וקהילה התקבלו והתפתחו נעימות ייחודיות לתפילה או וריאציות אופייניות לנעימות כלל־אשכנזיות. לנעימות אלו בכללותן יש מאפיינים ייחודיים. המושג "נוּסח" למשל, מתאר מאפיין של התפילה האשכנזית, שלפיו התפילות במועדים השונים מתבצעות מפי החזן המוביל את התפילה באופן זורם, ללא מקצב מדוד, באלתור חלקי ובמאפיינים מוזיקליים שמצביעים עבור המאזינים־מתפללים על המועד. כך למשל יש נוסח מיוחד לתפילת ימי החול, נוסח מיוחד ערבית של שבת, שחרית של שבת, שלושה רגלים, הימים הנוראים ועוד. המושג "ניגונים מסיני" מתאר כמה עשרות נעימות שהתקדשו בכל הקהילות האשכנזיות, במיוחד בשלוש רגלים ובימים הנוראים. מי שפעל לקיבוען היה המהרי"ל (1355–1427).

חלוקה של נעימות התפילה של הקהילות האשכנזיות לפי אזורים גאוגרפיים בלבד תחטא לאמת, שכן הגירה גאוגרפית של חזנים הייתה מקובלת. עם זאת, נהוג לחלק את נעימות התפילה האשכנזיות לשניים: נוסחי מערב אירופה ומזרחה. במערב אירופה ספגו נעימות התפילה השפעה של התרבות הגרמנית, ואילו במזרח אירופה ספגו השפעה סלאבית. תת־חלוקה במערב אירופה היא לצפון ודרום גרמניה, ובמזרחה – לסגנון פולין, וואהלין וליטא.

גיוון זה לא משתקף כיום בבתי הכנסת האשכנזיים בישראל. סיבה מרכזית לכך היא אבדן קהילות רבות בשואה. בישראל התמזגו שורדי הקהילות השונות ויצרו בתי כנסת חדשים. ברבים מהם מבוצעת התפילה בגרסה מוזיקלית אחת – נוסח ליטאי שהותאם לתפילה בישראל. רק בבתי כנסת מועטים, בעיקר אצל החסידים, השתמרו נעימות התפילה המקומיות.

החל מהמאה ה־16 התפתחה בקהילות האשכנזיות החזנות – ביצוע התפילה באופן שמעניק לה ביטוי אישי ופעמים רבות גם אומנותי או וירטואוזי. במאה ה־18 הייתה החזנות משופעת בקישוטים וירטואוזיים (קולורטורה), באלתורים, ובנעימות ריקוד בסגנון הרוקוקו. במאה ה־19 קם זרם חדש בחזנות בהנהגתו של החזן סלומון זולצר, שסגנונו שילב בין הנוסח המסורתי לסגנון המקהלתי שהיה נהוג בימיו בכנסיות הפרוטסטנטיות. במהלך המאה ה־20 עלתה קרנה של החזנות. חזנים כישרוניים זכו להערכה רבה מצד קהל מאזיניהם – יהודים ושאינם יהודים – ונהגו להופיע גם באולמות הקונצרטים.

מאמרים

בגלריה מבחר מאמרים הקשורים לאישים, מנהגים, נעימות וטקסטים הקשורים למסורות האשכנזיות.

סרטונים

אשר אימתך ניצן חן:

 

דער חזן:

 

שיר המעלות בשוב ה':

 

אלי ציון ועריה רונה קינן   
קינה לתשעה באב בנעימה ממערב אירופה

קרדיטים תמונות: אום אני חומה: Hermann Struck, Sketches from Russia Eastern Jews, circa 1916, Jewish Museum Berlin |  ידיד נפש: איור מאת Klonimus Rothschild, מתוך אוסף משפחת גרוס מתוך הספר אורה ושמחה לראשית הקריאה המבורג ,1927 | ונתנה תוקף: מחזור וורמס כתב יד מאוייר מהמאה ה 13, מאוסף הספריה הלאומית | לכה דודי: מתוך הספר Kontress Beit Ha-Kenesset, 1722, Czech Republic. אוסף משפחת גרוס תל אביב | מעוז צור: חנוכיות דולקות בשכונת מאה שערים בירושלים אוסף התצלומים הלאומי צילום משה מילנר 2003 | שני זיתים: photo by cogdogblog, Festival of Lights, 2009 | אשר אימתך: מחזור ספרדים, הולנד, 1689. מתוך אוסף משפחת גרוס | אדקמות מילין: מתוך תנ"ך, אמסטרדם, הולנד, 1659. מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | יום ליבשה: Caspar Luyken, The Israelites Crossing The Red Sea, Before 1708 | במוצאי מנוחה: Donato Creti, Astronomical Observations 02, Moon, 1711 | אנעים זמירות: מתוך סידור על פי הקבלה, מזרח אירופה, 1750 . מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | יה אלי וגואלי: Arkhip Kuindzhi, Forest Glade Crimea, 1887, Russian Museum | ברכת החודש: מתוך הספר חזון למועד, סלובקיה, 1843. אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | שחרית לחול: photo by Joe Mabel, Shaarei Tefilah Lubavich, Seattle, Washington, 2008 | קבלת שבת: ערבית והגדה של פסח, כתב יד מבגדד, 1883. מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | קדשנו במצוותיך: photo by LGLou, Sephardic prayer book, 1803, Jewish Museum of Switzerland | ממקומך מלכנו: Simon Alexandre Clément Denis, Study Of Clouds With A Sunset Near Rome , 1786 1801, Getty Museum | מוסף שבת: צילום דרור פייטלסון, יער ירושלים, 2008 | מוסף ראש השנה: מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | יום כיפור: Henry Davenport Northrop, High Priest Offering , 'Treasures Of The Bible' 1894 | ברוכים אתם, מדריך לטקס ברית מילה: מתוך ספר סוד השם, ניטרה, סלובקיה, 1823. מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | מי שברך: Édouard Brandon, Bar Mitzvah, 19th century | שבע ברכות: Jewish wedding ring, early 14th century, France, Musée de Cluny. photo by Marie-Lan Nguyen | אחד יחיד ומיוחד: detail from Ketubah, London, 1836, Jewish Museum, London | מדריך לטקס חופה: Wincenty Smokowski, Jewish Wedding, 1858, National Museum In Warsaw | מדריך לוויה: photo by Adam Jones PhD, Still Life with Star of David and Memorial Stones, Jewish Cemetery, Eastern Berlin, Germany, 2013 | פדיון הבן: צילום Hanay, מטמון עספיא, אוסף מוזיאון הכט | המוסיקה של הימים הנוראים: מתוך גלויה, אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | היום תאמצנו: אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | חסרות ויתרות: Aviv Hod, Challah Bread, 2009 | חמוץ מתוק: בית הכנסת "בית אהרן", צילום: ברוך גיאן | על שני עולמות: Clara Louise Roscoe, Quilt Crazy pattern, 1894, Metropolitan Museum of Art | זמירות השבת בין היחיד לקהילה: Olaf.Herfurth, Shabbat Candles | דמות ההיסטורית של ר' אמנון ממגנצא: Arthur Szyk, Rosh Hashanah, 1948, The Arthur Szyk Society, Burlingame, CA | ר' מאיר בר' יצחק ש"ץ : Matt Lavin, Avena Sativa | טיהר רבי ישמעאל: Nikolai Astrup, Bonfire Celebrating Midsummer Night, 1912 1926, National Museum Of Art Architecture And Design Norway | יום זה מכובד: photo by Lglou, Challah Platter, 20Th Century, In The Collection Of The Jewish Museum Of Switzerland | ברוך אל עליון: Max Weber, Sabbath ,1919, WLA Jewishmuseum | דרור יקרא: Isidor Kaufmann, Friday Evening , 1920, WLA Jewishmuseum | צמאה נפשי: National Park Service, Digital Image Archives, Pictured Rocks, National Lakeshore | מה ידידות מנוחתך: Photographer Frazier Fine Art, 'Moon Path, Freighter In Distance' By Lionel Walden | כתר: Thomas Fearnley, Clouds Over The Fjord, National Museum Of Art Architecture And Design | יעלה תחנוננו: Jakub Weinles, In The Synagogue, Eve Of Yom Kippur, National Museum In Warsaw | כל מקדש שביעי, מה יפית, מנוחה ושמחה: מתוך אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | יום זה לישראל: Photo By Gerald Schömbs | שיר המעלות: פנחס מינקובסקי (1924 1859). צילום אוסף שבדרון, הספריה הלאומית | רבונו של עולם: לוח של 64 שנים, 1826, ורונה איטליה, אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה | יה רבון: Omer Markovsky, הר מירון ,2013