אבות / אשכנז כללי / שמחה שלמה זילבר
אשכנז - אשכנז כללי
להאזנה
קדשנו במצותיך (מתוך תפילת עמידה של שבת וחג) / נוסח לשבת (אשכנז) {{אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ}} {{רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ}} קַדְּשֵׁנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ וְתֵן חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ שַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ וְשַׂמְּחֵנוּ בִּישׁוּעָתֶךָ וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת וְהַנְחִילֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ {{וְיָנוּחוּ בָהּ יִשְׂרָאֵל מְקַדְּשֵׁי שְׁמֶךָ}} {{בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת}} |
פסקת החתימה של ברכת 'קדושת היום' - הברכה האמצעית בתפילת עמידה של שבת ויום טוב. ברכה זו מחליפה את שלוש-עשרה הבקשות המפורטות בתפילת עמידה של חול, 'תפילת שמונה-עשרה', בהתאם לקביעת חז"ל לפיה "אסור לתבוע צרכיו בשבת" (תלמוד ירושלמי, שבת, טו:ג). לשונות הפתיחה ("קַדְּשֵׁנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ") והסיום ("מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת") של הפסקה נזכרות בתלמוד הבבלי (מסכת פסחים, קיז ע"ב), אך נוסחה המלא, הדומה כמעט לגמרי לנוסח המוכר בימינו, מתועד לראשונה ב'סדר רב עמרם גאון' – סידור תפילה והלכותיה מן המאה התשיעית. הנוסח שהתקבע במרוצת הדורות מכיל גיוונים זעירים בהתאם למועד בו נאמרת הברכה – שבת או יום טוב. אמנם אין בתפילת עמידה של שבת וחג בקשות כגון 'רפאנו ה' ונרפא', או 'השיבה שופטינו כבראשונה', אך אין פירוש הדבר שאין בתפילה זו בקשות כלל. עמידת האדם לפני האלהים, אי אפשר לה כמעט שתהא נעדרת ייחול וציפייה, ואפילו בשבתות וימים טובים בהם יש להימנע ממחשבות של צער; ואכן, הפסקה שלפנינו מבטאת רצונות דתיים קיומיים ועמוקים המתנסחים בקיצור נמרץ. במלים ספורות וקצובות, מבקשים המתפללים בקשות נשגבות במיוחד, היאות למועד בו הן נאמרות: קדוּשה, תורה, טוּב, שמחה, טהרה ומנוחה. |
• אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ – מטבע-לשון שגרתית לתפילות ולבקשות קדומות. • רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ – קבל את מנוחתנו בשבת ברצון; המילה 'רְצֵה' מציינת בקשה כבר במזמורי תהלים, למשל בפסוק (קיט, קח): נִדְבוֹת פִּי רְצֵה נָא ה' וּמִשְׁפָּטֶיךָ לַמְּדֵנִי. • קַדְּשֵׁנוּ בְּמִצְוֹתֶיךָ – קדש וייחד אותנו לך על ידי המצוות שנתת לנו. קטע זה מן הברכה, כמו גם חתימתה, מופיע כבר בתלמוד הבבלי במסכת פסחים (קיז ע"ב). • וְתֵן חֶלְקֵנוּ בְּתוֹרָתֶךָ – הענק לנו נחלה בתורה ובלימודה. הלשון מזכירה את זו שמברך אדם השוכב לישון, על פי האמור בתלמוד הבבלי (מסכת ברכות, ס ע"ב): "יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתשכיבני לשלום, ותן חלקי בתורתך, ותרגילני לידי מצוה...". • שַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ – הענק לנו שפע ורווחה, כמאמר הנביא ירמיהו (לא, יג): וְרִוֵּיתִי נֶפֶשׁ הַכֹּהֲנִים דָּשֶׁן וְעַמִּי אֶת טוּבִי יִשְׂבָּעוּ נְאֻם ה'. • וְשַׂמְּחֵנוּ בִּישׁוּעָתֶךָ – הושע אותנו, ובכך תשמחנו. הלשון מזכירה את זו של תפילת חנה, הכתובה בספר שמואל א (ב, א): וַתִּתְפַּלֵּל חַנָּה וַתֹּאמַר עָלַץ לִבִּי בַּה' רָמָה קַרְנִי בַּה' רָחַב פִּי עַל אוֹיְבַי כִּי שָׂמַחְתִּי בִּישׁוּעָתֶךָ. • וְטַהֵר לִבֵּנוּ לְעָבְדְּךָ בֶּאֱמֶת – הפוך את לבבנו לטהור ונקי, כדי שנוכל לעבוד אותך ללא כל הרהור עברה, ברוח דברי משורר התהלים (נא, יב): לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי, וכדברי שמואל הנביא אל העם, כמובא בספר שמואל א (יב, כד): אַךְ יְראוּ אֶת ה' וַעֲבַדְתֶּם אֹתוֹ בֶּאֱמֶת בְּכָל לְבַבְכֶם כִּי רְאוּ אֵת אֲשֶׁר הִגְדִּל עִמָּכֶם. • וְהַנְחִילֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ – והענק לנו באהבתך ובהיעתרותך אלינו את השבת. • וְיָנוּחוּ בָהּ יִשְׂרָאֵל מְקַדְּשֵׁי שְׁמֶךָ – הענק לנו את השבת כדי שנוכל לנוח בה, עניין שהוזכר כבר בתחילת השיר. ישראל מוצגים כאן כמי שמקדשים את שם הקדוש ברוך הוא בעולם, ובכך נוצרת הקבלה בין קידוש הקב"ה ביד ישראל, וקידוש השבת ביד הקב"ה. • בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת – הברכה נחתמת ב'קדושת היום', בהתאם לעולה מן התוספתא למסכת ברכות (פרק ג', הל' יב): "בשבת וביום טוב וביום הכפורים מתפלל שבע ואו' קדושת היום באמצע". קדושת היום עומדת בזיקה לתיאור הבריאה בספר בראשית (ב, ג): וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת. נוסח החתימה ידוע כבר מן התלמוד הבבלי במסכת פסחים (קיז ע"ב). |
כותר |
קדשנו במצותיך / אשכנז 1 / תלמידי ישיבת הר עציון |
---|---|
מסורת |
אשכנז - אשכנז כללי |
לחן ממסורת |
קדשנו במצותיך / אשכנז 1 |
מאפייני הקלטה |
מסחרי |
סולם |
כללי |
מעגל השנה |
שבת |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?