קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

ידידי השכחת: אמנות השיר
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: ידידי השכחת

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "ידידי השכחת".

ידידי השכחת – מילים וביצועים

סימן:
יהודה.

מבנה וחריזה:
שיר שווה חרוז. החרוז "-דָי" מבריח את סופי הטורים לכל אורך השיר, ונוסף גם ב"דלת" [=הצלע הראשונה] של הטור הראשון לתפארת הפתיחה.

משקל:

משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בקרב משוררי ספרד העברית בהשפעת השירה הערבית בת הזמן. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U–. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של "יתדות" ו"תנועות" יוצרים "עמודים" המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל, וצירופים מוסכמים של "עמודים" יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]"ידידי השכחת" שקול בדגם המשקל הכמותי הקלאסי המכונה "הארוך". בניתוח השיר יסומן דגם זה כך:

רצף קבוע זה של יתדות ותנועות, בסדר המדויק שהודגם בטור הפותח את השיר, חוזר על עצמו בכל אחת מצלעות פיוטנו.