שמחת תורה – שמיני עצרת בפיוט ובתפילה
צילום: אלישע רוזנברג

שמחת תורה – שמיני עצרת בפיוט ובתפילה

 

יומו השמיני של חג הסוכות, המכונה במקורות "שמיני עצרת", השתלב במהלך השנים עם החג שנקרא "שמחת תורה", שבו אנו חוגגים בשמחה את סיום המחזור השנתי של קריאת כל התורה ומתחילים מחדש בקריאת הפרק הראשון בספר בראשית. במהלך הדורות חוברו מאות פיוטים למעמד הזה, שמרביתם מיועדים ל"חתן תורה" – העולה לקרוא את סופו של ספר דברים, ול"חתן בראשית" – העולה לקרוא את תחילת מחזור הקריאה מחדש בספר בראשית. חלק משמחת החג באה לידי ביטוי בחגיגת שבע הקפות ספרי התורה, שבהן מקיפים את בימת בית הכנסת תוך כדי ריקוד, שירת פיוטים וניגונים וזריקת סוכריות על הקהל. מקורו של "שמחת תורה" אינו מהתורה, אף כי הוא עתיק מאוד ומבטא את רצונם של יהודים לתת ביטוי חגיגי לאהבת התורה.

בשמחת תורה תשפ"ד ירד צער רב לעולם, ואותו היום הפך מיום חג ליום אבל, שבו נהרגו הכי הרבה יהודים מאז השואה ביום אחד. ציונו של היום הזה שנה לאחר מכן, בשנת תשפ"ה, מציב אתגרים רבים לפני החוגגים, על השילוב בין שמחת החג לצער ולאבל. העם היהודי ציין את החגים במעגל השנה לאורך השנים, בתקופות של רדיפות וגלות, בימי שואה וחורבן, אולם הוא ידע לשקע את אבני הזיכרון גם בימי המועד – בפיוטים, בתפילות "יזכור" למיניהן ובדרכים יצירתיות. הדרכים הן רבות, ואין דרך נכונה וטובה מחברתה.

בתחתית השער, אחרי הצגת תכניו הקבועים של היום, תמצאו הפניות למגוון דרכים לחגוג את היום ברוח התקופה, בשילוב בין השמחה לאתגרי הזמן.

 

אשורר שירה: ספרד–מרוקו–ירושלים

תיקון הגשם

תיקון הגשם הוא הכינוי המקובל במסורות הספרדים למקבץ פיוטים ותפילות הנאמרים בתפילת מוסף בשמיני עצרת, על מנת לבטא ולציין בחגיגיות את תחילת מועד הזכרת גשמים ("משיב הרוח ומוריד הגשם"). במסורות האשכנזיות נהוג להשתמש בשם "תפילת הגשם".

בתפילת מוסף זו שבים לומר בברכה השנייה, ברכת גבורות – את התוספת "משיב הרוח ומוריד הגשם", במקום התוספת "מוריד הטל", הנאמרת החל מחג הפסח. ירידת הגשמים נתפסת כאירוע חשוב ומשמעותי בחיי העולם. הגמרא, הסבר להזכרת הגשמים בברכה זו (שחתימתה: מחיה המתים) השוותה בין ירידת הגשמים לתחיית המתים. מסיבה זו בכל המסורות ישראל מתלווה למועד תחילת הזכרת הגשמים רצף פיוטים חגיגי בלחן מיוחד. מקורו של מנהג זה אינו בחז"ל, ונראה שהחל מימי הגאונים והתפתח בדרכים שונות במסורות השונות – בחלקן הוא נאמר בתוך חזרת שליח הציבור, וברובן – לפני תפילת מוסף.

קרדיט תמונות, צילומים וציורים: הקפות שניות: בית כנסת לעולי לוב. באדיבות מרכז אור שלום | הקפות שניות בבית הכנסת משכן יוסף בירושלים. צילום: צופית צחי | הקפות שניות בגן הפעמון בירושלים. אוסף התצלומים הלאומי | ביתמונה | דגלי שמחת תורה. ממאגרי הספרייה הלאומית | ר' חיים לוק. צילום: מעוז ויסטוק | שפעת רביבים. ספר תפילת המועדים תימן, 1937. מתוך אוסף משפחת גרוס, תל אביב