• אֲשׁוֹרֵר שִׁירָה לִכְבוֹד הַתּוֹרָה – אשבח ואהלל את התורה בשיר. • מִפָּז יְקָרָה – התורה יקרה אף מזהב, כפי שמופיע בתהלים יט, יא: הַנֶּחֱמָדִים מִזָּהָב וּמִפָּז רָב וּמְתוּקִים מִדְּבַשׁ וְנֹפֶת צוּפִים. • זַכָּה וּבָרָה – התורה טהורה ומזהירה כשמש, כפי שמופיע בתהלים יט, ט: מִצְוַת יְיָ בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם. • נֶאֱמָן שְׁמוֹ – הקב"ה הנאמן לעמו ושומר את בריתו אתם, ככתוב בדברים ז, ט: וְיָדַעְתָּ כִּי יְיָ אֱלֹהֶיךָ הוּא הָאֱלֹהִים הָאֵל הַנֶּאֱמָן שׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשׁמְרֵי מִצְוֹתָיו לְאֶלֶף דּוֹר. • בָּחַר בְּעַמּוֹ... אֻמָּה נִבְחָרָה – הקב"ה שבחר בעמו להיות לו לעם, כפי שמופיע בדברים ז, ו: כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַייָ אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר יְיָ אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה. • נִגְלָה בִּכְבוֹדוֹ – התגלות האל מתוארת פעמים רבות ככבוד האלוהים שמתגלה. כך במתן תורה, כפי שמופיע בדברים ה, כא: הֶרְאָנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וָחָי. • עַל סִינַי הוֹדוֹ – הודו התגלה על הר סיני, במתן תורה. • קָרָא לְעַבְדוֹ – משה רבנו הקרוי עבד ה' - כפי שמופיע למשל בשמות יד, לא: וַיַּאֲמִינוּ בַּייָ וּבְמשֶׁה עַבְדּוֹ - נקרא ע"י האל לקבל את התורה. • נִתְּנָה לָנוּ עַל יַד רוֹעֵנוּ – התורה ניתנה על ידי משה רבנו, שהיה רועה את צאן יתרו והרועה הגדול, המנהיג, של עם ישראל. בזוהר מכונה משה רעיא מהימנא - רועה נאמן. • בְּחִיר הָאֻמָּה – משה הוא בחיר האומה, הוא שנבחר מכל ישראל להנהיג את העם. • נֶאֱמַן בֵּיתוֹ – משה רבנו, אשר האל קורא לו עבדי הנאמן, על פי במדבר יב, ז: לֹא כֵן עַבְדִּי משֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא. • הִבִּיט בִּדְמוּתוֹ – משה רבנו הוא הנביא שאליו נגלה הקב"ה באופן הישיר ביותר, כפי שמתואר בדברים לד, י: וְלֹא קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמשֶׁה אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְיָ פָּנִים אֶל פָּנִים. • גַּם נְבוּאָתוֹ מַרְאָה מְאִירָה – נבואת משה מיוחדת מנבואות שאר הנביאים; הוא מתנבא ב"אספקלריא מאירה", כפי שמתואר בבמדבר יב, ז-ח: לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא: פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ וּמַרְאֶה וְלֹא בְחִידֹת וּתְמֻנַת יְיָ יַבִּיט. • כִּי הוּא מַנְחִיל אֶל לוֹמְדֵי תוֹרָה – דרך לימוד התורה זוכה הלומד לחוות את הקרבה לאלוהות, ולזכות שהאל יהיה נחלתו, כפי שמובטח לשבט לוי בדברים י, ט: יְיָ הוּא נַחֲלָתוֹ. • אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר עַל יִצְרוֹ גּוֹבֵר – על פי המשנה במסכת אבות, ד, משנה א: בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר...אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ. • מֵישָׁרִים דּוֹבֵר בּוֹחֵר בַּתּוֹרָה – האיש הישר, ההולך בדרך הישר, הוא הבוחר בתורה, על פי הנאמר על הקב"ה, נותן התורה, בישעיהו מה, יט: אֲנִי יְיָ דֹּבֵר צֶדֶק מַגִּיד מֵישָׁרִים. • תּוֹרָה תְּמִימָה פֶּתִי מַחְכִּימָה – התורה שלמה, ומחכימה את הבור. על פי תהלים יט, ח: תּוֹרַת יְיָ תְּמִימָה מְשִׁיבַת נָפֶשׁ עֵדוּת יְיָ נֶאֱמָנָה מַחְכִּימַת פֶּתִי. • עַיִן מְאִירָה – התורה מאירת עיניים, על פי תהלים יט, ט: פִּקּוּדֵי יְיָ יְשָׁרִים מְשַׂמְּחֵי לֵב מִצְוַת יְיָ בָּרָה מְאִירַת עֵינָיִם.
|