בפרשת תולדות ראינו את צמיחתה של האיבה בין עשו ליעקב, בין אדום לישראל, ואת המאבק ביניהם. מאבק זה חוזר ועולה ביתר שאת בפרשת וישלח. יעקב, בדרכו הביתה לארץ כנען, חושש עדיין מן האיבה ומן העוינות של אחיו, והוא מנסה להקדים תרופה למכה ושולח "מלאכים" לספר לעשו "לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ". אך מתברר כי אין פניו של עשו לשלום ולהשלמה, והוא יוצא לקראת יעקב "וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ". יעקב מכין עצמו לשלושה דברים: לדורון, לתפילה ולמלחמה (רש"י לבראשית לב, ט על פי קהלת רבה ט, יח ועוד), ובסופו של דבר היה מפגש של התפייסות "וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ" (בראשית לג, ד). ההייתה זו התפייסות של אמת מצד עשו, לפחות לשעתה, או שמא תחבולה וניסיון להשתלט על בית יעקב ולצרפו לבית אדום בשעיר? היסוס זה עולה מן הסימון המיוחד של הנקודות מעל המילה 'וישקהו', וכה מציג רש"י על פי המדרש את פרשנותם של חכמינו לאירוע:
'וישקהו' - נקוד עליו, ויש חולקין בדבר הזה בברייתא דספרי (בהעלותך סט), יש שדרשו נקודה זו לומר שלא נשקו בכל לבו. אמר ר' שמעון בן יוחאי הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב, אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו. (רש"י לבראשית לג, ד)
גם המבקשים לראות בנשיקה זו נשיקה כנה ואמיתית, רואים זאת כעניין זמני, יתר על כן, לפני שרבי שמעון בר יוחאי מציין כי "נשקו בכל לבו" מקדים הוא את האמירה המפורסמת והחריגה בניסוחה "הלכה היא בידוע שעשו שונא ליעקב".
כבר ראינו כי המאבק בין עשו ליעקב הוא מאבק לדורות, את המסר הזה מבהירה הבהר היטב ההפטרה מספר עובדיה, ספר בן פרק אחד, וכולו דברי גנאי, לעג, התחשבנות ונבואות נקם כנגד אדום. הרמב"ן, על פי שיטתו "מעשה אבות סימן לבנים", מוצא בפרשתנו "רמז לדורות כי כל אשר אירע לאבינו עם עשו אחיו יארע לנו תמיד עם בני עשו", ומבקש ללמוד דרכי התנהגות כלפי האומות מיעקב אבינו.
ארבע מלכויות מנו חכמים לאורך ימי הגלות, וזאת על פי דניאל ח, כב: "אַרְבַּע מַלְכֻיוֹת מִגּוֹי יַעֲמֹדְנָה וְלֹא בְכֹחוֹ". זיהויים שונים לארבע המלכויות, והמקובל: בבל, מדי/פרס, יוון ואדום, ששעבודהּ בישראל נמשך ונמשך ללא קץ. המלכויות הללו נסתמלו ונתדמו בפי חכמים לבעלי חיים שונים – ומטבע הדברים שמרו לאדום את דמות החזיר.
וכאילו לא די היה בגלות אדום המתמשכת, עד שנצטרפה אליה מלכות ישמעאל. מתוך שעבוד כפול זה עולה זעקתם של פייטני ישראל בכל דור ודור מאז חורבן הבית, זעקה המחזירה אותנו אל סמלי היסוד של המאבק, של דמות ישמעאל ואל תיאורי יעקב ועשו וסמליהם. התארכות הקץ וחילופי המלכויות וכפילות המלכויות הצריכו התמודדות מחודשת עם תבנית ארבע המלכויות (ועל כך עמד בהרחבה יוסף יהלום בספרו "פיוט ומציאות בשלהי הזמן העתיק", ירושלים תש"ס, עמ' 64–106).
מאבקי הכוח והכיבוש בספרד בין המוסלמים, ישמעאל־קדר, לנוצרים, אדום־עשו־שעיר, עוררו את פייטני ספרד לזעוק חמס על עול השעבוד הכפול והמתמשך, שהרי הסובל העיקרי ממאבקים אלה הוא עם ישראל, כפי שהטיב לתאר זאת רבי יהודה הלוי:
בֵּין צִבְאוֹת שֵׂעִיר וְקֵדָר / אָבַד צְבָאִי וְנֶעְדָר / יוֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל
הם כי ילחמו במלחמתם / אנחנו נופלים במפלתם / וזאת לפנים בישראל
רבי שלמה אבן גבירול, שחי בספרד במאה ה־11, מאה שנה לפני ריה"ל, והיה עֵד למאבקי הכיבוש בראשיתם, מבטא היטב את זעקת ההצלה מפי כנסת ישראל לדודהּ בשירו הקצר "שער פתח דודי". פיוט "רשות" בן ארבעה בתים בחתימת "שלמה":
שַׁעַר פְּתַח דּוֹדִי קוּמָה פְּתַח שַׁעַר / כִּי נִבְהֲלָה נַפְשִׁי גַּם נִשְׂעֲרָה שַׂעַר
לִי לָעֲגָה שִׁפְחַת אִמִּי, וְרָם לִבָּהּ / יַעַן שְׁמֹעַ אֵל קוֹל צַעֲקַת נַעַר
מִנִּי חֲצוֹת לַיְלָה פֶּרֶא רְדָפַנִי / אַחְרֵי אֲשֶׁר רָמַס אוֹתִי חֲזִיר יַעַר
הַקֵּץ אֲשֶׁר נֶחְתַּם הוֹסִיף עֲלֵי מַכְאוֹב / לִבִּי, וְאֵין מֵבִין לִי וַאֲנִי בַעַר