ד.
לא בכדי אפוא, לצד הגישה המוזכרת לעיל, אשר ראתה בסעודות החנוכה – חול, אנחנו מוצאים גישה שונה, כזו שראתה בסעודות החנוכה – קודש. לא זה המקום להרחיב ולהעמיק בסוגייה הלכתית מסועפת זו, ורק נזכיר שכבר הרמ"א, בשו"ע על אתר, העיר "ויש אומרים שיש קצת מצווה בריבוי הסעודות, משום דבאותן הימים היה חנוכת המזבח...". ובאמת תימוכין לא מבוטלים לגישה הרואה בסעודות החנוכה – מצווה. כך דייקו כמה אחרונים (מעשה רקח ובנין שלמה) מהרמב"ם הנוקט בהלכות חנוכה (פ"ג ה"ג) לשון "ימי שמחה", וכך מפורש במהרש"ל (סימן פ"ה), ובמנהגי רבנו שלום מנוישטט (סימן תק"מ), בהגהת מרדכי (פסחים ד אות תר"ה), וכן נראית דעת הב"ח (או"ח סימן תרפ"ה) ועוד. כך גם הורה רבי שלמה פרחון (מחברת הערוך, ערך חנך): "... ימי החנוכה אוכלין בהן ושותין ושמחין"; ר"י ן' שועייב – תלמיד הרמב"ן (דרשות, סוף פרשת מקץ): "... לעשותן כמועדין שהם ימי שמחה"; רבי חיים – אחי המהר"ל (ספר החיים, עמ' כח): "נהגו להרבות בסעודות מריעים בחנוכה" ועוד.
דומה שזו הגישה הבאה לידי ביטוי, גם אם חד ומוקצן משהו, בפיוט "אכלו משמנים". נכון שהיו שהילכו לגביו בדרך אפולוגטית קמעא, תוך שהם נותנים בו פרשנות מאולצת למדי: "משמנים" שבתחילה ו"רך וטוב ושמן" שבהמשך, אינם מכוונים אלא לרמז למאכלים הספוגים בשמן, כסופגניות; "בית היין" רומז לבית המקדש, מקום ניסוך המים; "ברבורים אבוסים בשיפודים צלויים" מכוון ל"מנעמי הנשמה כלילי רוחניות עילאה"; "מקולות מים רבים תצילנה אזניכם" – הכוונה לגשמים עזים וכיו"ב. דומה כי ביאורים אלה – ועוד שכמותם – יותר משהם פותרים קשיים, הם דווקא מבליטים אותם. לא כן גישה המבקשת "לאחוז פיוט בקרניו" ולומר, בלי כחל וסרק אמת לאמתה: אכן, כאמור, סעודות החג – מצווה! ואחר שכך הדבר, הרי בשל כך ראוי לכבדן במשמנים ובסולת, בתורים ובבני יונה, בברבורים אבוסים, בשיפודים צלויים, בצלי אש רך וטוב ושמן. יתרה מזאת, כדרכה של שמחה בכל התורה כולה, גם היין לא ייפקד, כדת וכדין, וכמקבילה שאינה רחוקה מנס חג הפורים עליו נאמר "עד דלא ידע".[3] לשון אחר: אין לך מתאים מהבעת מסריו הרעיוניים של חג החנוכה עלי מאכל ועלי משקה! מובן מאליו שהפייטן, כרוב-ככל הפייטנים, נתן דרור וחירות לסגנונו ואולי "הפריז" משהו במידתיות, אך הבסיס – איתן.
*
סוף דבר, בפרפרזה על לשון הפייטן נכריז ונאמר בפה מלא קבל עם ועולם: הקולות [המשוררים את "אכלו משמנים"] לא יחדלון!

הרב פרופ' נריה גוטל עומד בראש מכללת "אורות ישראל" שבאלקנה.
[1] לסקירה ממצה, ראו מאמרו של פרופ' יעקב שמואל שפיגל, 'על השיר "אכלו משמנים" לשבת חנוכה', אור ישראל – קובץ לעניני הלכה ומנהג, מכון אור ישראל, מאנסי ניו יורק, ח, ב [ל] (טבת תשס"ג), עמ' קמד–קנב (= ספר בני יהודה, ירושלים תשס"ב, עמ' כט–מ, ללא ההערות); וראו מאמרו של יעקב אהרן לנדוי, תוספת לגליון המודיע, כ"ד בכסלו תשס"ד.
[2] הרב דוד כהן – "הנזיר", אור הגנוז; וראו גם מאמרי הראיה ב', עמ' 408–409; שם עמ' 476–479; אורות הראיה, עמ' נו; וכן מאמרי, '"המבדיל בין קודש לחול"?', טללי אורות, יב [תשס"ו], עמ' 275–297 ועוד.
[3] על הקבלת והבחנת פורים מחנוכה לא נרחיב כאן – ראו לבוש, סימן תר"ע סעיף ב; ט"ז שם ס"ק ג; שו"ת מהר"ם שיק או"ח סימן כז ועוד.