בודהיזם יפני בספרייה הלאומית
אוסף אליזבת' אנה גורדון
אליזבת' אנה גורדון (1925-1851) ביקרה ביפן לראשונה בשנת 1891 במהלך סיור ברחבי העולם שאליו יצאה עם בעלה, ג'ון אדוארד גורדון (1850-1915). הביקור הותיר רושם עצום על בני הזוג ועם שובם לאנגליה הם הצטרפו לאגודת יפן הבריטית. בשנת 1907 אליזבת', שהייתה בשעתה מן הגברות ששימשו בחצר של המלכה ויקטוריה, חזרה ליפן, ומלבד שנים ספורות במולדתה לאחר 1916, התגוררה ביפן עד מותה בשנת 1925 בקיוטו. בשנותיה בקיוטו, עסקה אליזבת' גורדון במחקר בתחום הבודהיזם היפני ובהרחבת אוסף האמנות הבודהיסטית שלה.
אליזבת' גילתה עניין רב בדתות בכלל ובפרט בנצרות ובבודהיזם מוקדמים, שאותם ראתה כקשורים. במהלך שהותה ביפן היא למדה בודהיזם ואספה ספרים ויצירות אמנות רבות בתחום. אליזבת' גורדון הייתה נוצרייה מאמינה וגם תומכת נלהבת בתנועה הציונית. כרבים בבריטניה של אותם ימים, היא סברה שהבריטים הם צאצאים של בני שבט יהודה, ובהקשר היפני היא גם נתפסה לדעה הרווחת בקרב חוגים מסוימים ביפן לפיה היפנים הם בני עשרת השבטים האבודים. היא סברה שהפגישה שהתקיימה בימי חייה בין יורש העצר האנגלי ויורש העצר היפני מבשרת על איחוד מחדש בין יהודה וישראל, איחוד שבעקבותיו תתחולל שיבת ציון וביאת המשיח. שמה של אליבזת' אנה גורדון רשום גם בהיסטוריה הציונית, שכן היא מימנה את המשלחת של ההסתדרות הציונית שיצאה בשנת 1903 לאזור אגם ויקטוריה שבאפריקה כדי לבדוק את השטח עבור מה שכונה לימים "תכנית אוגנדה". ההחלטה לתרום חלק מהאוסף שלה לספרייה הלאומית, לאחר מותה, הושפעה ללא ספק מהאמונות העמוקות הללו.
בשנת 2012, פנתה לספרייה הלאומית דר' שלמית בז'רנו, חוקרת של אמנות יפנית מן האוניברסיטה העברית, בבקשה לשאול ציורים בודהיסטיים יפניים מאוסף הספרייה אשר הוזכרו בקטלוג של תערוכת אמנות מהמזרח הרחוק שהתקיימה במוזיאון תל-אביב בשנת 1938. תודות לפנייתה של דר' בז'רנו, מיקדה הספרייה הלאומית תשומת לב באוסף, וכך גם נוצר קשר עם הפרויקט לקיטלוג אמנות יפנית בודהיסטית באירופה, בחסות אוניברסיטת ציריך ואוניברסיטת הוסיי בטוקיו, ופרויקט סריקה של אוסף אליזבת' גורדון יצא לדרך. האוסף כולל 139 ציורים בודהיסטיים, שרובם הועתקו מציורים מקוריים עתיקים במקדשים בודהיסטיים ביפן במהלך המאה ה-19. הציורים קוטלגו על ידי נעמה איזנשטיין, מומחית לאמנות בודהיסטית.
בחרה וכתבה: נעמה איזנשטיין
קטלוג האוסף וסריקתו נעשו בסיועה הנדיב של קרן יפן (Japan Foundation)