תיבת הזיכרון
מאיר בוזגלו לא רק שירטט תיאוריות על אודות כוחה של המוסיקה לשינוי חברתי, אלא גם השפיע באופן קריטי על הצד המעשי, ויש לו חלק משמעותי בהתעוררות הפיוט בישראל בעשור האחרון. כפי שאבחנה החוקרת פרופ' חביבה פדיה, לבוזגלו היתה שליחות שהתחייבה ממעמדו הן כפילוסוף והן כבנו של אביו, להיות "טרנספורמטור חברתי", כדבריה, לתקן את השבר החברתי ואת הרס הרצף התרבותי שמתחולל בהגירה, ולפתוח את "תיבת הזיכרון" שהיה אביו ואת האוצר הגנוז ששכן בה כדי להעבירם לחברה בישראל, וכך לעשות אִתה חסד.
ר' דוד, שכתב מאות פיוטים בעברית, בערבית ובשילובן, תרם לשיקום קהילות מרוקו שחוו שבר קשה עם הגירתן לישראל כשנדד ביניהן מ־1965, אז הגיע לישראל, ובהיותו אגדה עוד בחייו הפיח בהן רוח מחודשת. שליטתו הפנומנאלית במסורת הפיוט, ובראש ובראשונה בקורפוס "שיר ידידות", שאותו ידע בעל פה כיוון שהיה עיוור (הוא איבד את מאור עיניו בשנות ה־40 לחייו), היתה גורם מכריע בהחייאת מסורת שירת הבקשות של יהודי מרוקו.
והנה בנו, מאיר, ממשיך ומעצים פעילות זאת בשני המפעלים המוסיקליים־חברתיים־מסורתיים הגדולים, שבהקמתם היה לו תפקיד מפתח ושהשפעתם מהדהדת: "קהילות שרות", שחבריה פעילים בכל הארץ, ואתר האינטרנט שנהפך לארכיון אנציקלופדי יקר ערך של ממש: "הזמנה לפיוט".
המושג "פיוט" שב ועולה בהקשרים שונים. מהו הפיוט, מה טבעו?
"לכה דודי, למשל, הוא פיוט, וגם דרור יקרא לבן עם בת. הפיוט הוא טקסט שמושר, ונוצרת בו אחדות ייחודית בין מלים למנגינה וכך הבעה חדשה. הוא קטגוריה בפני עצמה. פיוט אינו כמו שירה עברית, מפני שהטקסט לבדו אין לו קיום בלי המנגינה שלו: אריסטו הסביר שיד מנותקת מן הגוף אינה יד, היא יד רק בהיותה מחוברת לגוף. כך, מלות הפיוט בלי המנגינה הן נשמה בלי גוף, או גוף בלי נשמה.
הפיוט גם איננו שירת קודש, כי אינו תפילה – הוא מושר אמנם בבית הכנסת, אבל גולש גם לטקסים אחרים. הפיוט נמצא אפוא באזור הדמדומים בין קודש לחול: אפשר לומר 'פייטן גדול, אבל לא 'בעל תפילה גדול'. יש עוד ממדים לפיוט. למשל, היותו מוכר בכל מסורות ישראל: הפיוט ידיד נפש הושר בהודו, במרוקו, במזרח ובאשכנז.
עוד ממד הוא ההקשר: פיוטים נטועים בזמנים מיוחדים כמו שבת, או ברית מילה, או בקינות תשעה באב. ממד נוסף הוא הקהל: הפיוט לעולם מושר בציבור, והוא מקבל את תוקפו כפיוט רק כאשר הוא נישא בידי קהל ומלווה את אורח החיים שלו. יש בפיוט תמימות נדיבה".
וכאן מתחיל להתבהר מעמדו של אביו של בוזגלו, הפייטן ר' דוד, "נעים הזמירות", כפי שכונה, שהפליא לפייט ולשיר, ושעליו כתב הסופר יעקב לסרי: "גאון השירה ואדיר הפיוט, הזמיר העצום, תזמורת היחיד, גרון המאגד בתוכו מיתרי כל כלי הנגינה על צליליהם, כינורה של התפילה היהודית ונזר פיוטיה, שעיטר את השירה בזוהר הגות שפתיו ונעימות קולו, ובימיו לבשה השירה במרוקו מחלצות יקרות".
"יש הבדל מכריע בין פייטן לבין חזן, ובין פייטן לבין זמר", מסביר בוזגלו, "המתח בין הפייטן לרב או לחזן דומה למתח שבין איש הרגש לאיש החובה; ואילו הזמר מקיים זיקה עם תרבות ההמון הכללית, בניגוד לפייטן שמשתייך לקהילה אחת מגובשת ומוביל אותה, ועולמו הוא עולם של תורה ויראת שמים".
אם כך, מה החשיבות של הפיוט מעבר לקהילה שלו?
"הפיוט הוא מפתח לעברית, לגווניה ולשכבות שלה. הוא מפתח להיסטוריה היהודית, ומפתח לקשר לישראל. ויש לו היכולת לשמור מפני רידוד והתבהמות, ולבנות את המשותף בינינו לא על חשבון הזהות. הוא פותח מרחב בין מחויבות דתית לבין תרבות, ומראה שבתוך ההתרחשות הדתית יש עוד דמויות מלבד הרב, או הפוסק.
יש למסורת מנגנונים של ריפוי עצמי, והפיוט הוא אחד מהם – למשל, בסוגיית הדרת הנשים: לא צריך להיות אנטי דתי כדי למחות נגד הדרת נשים, ולערבי הפיוט שבהם משתתפות נשים, כוח לחולל שינוי עצום בסוגיה הזאת. הבעיטה שהנחיתה החברה הישראלית בפיוט, ההזנחה שלו, היא גם הפסד אמנותי כביר, והיא חלק מאתוס ישראלי ישן", מסכם בוזגלו.
"בלי לפגוע בנעמי שמר – לא היא אשמה במחיקת התרבות הזאת, אלא מי שהחליט לא לשים דברים אחרים לידה. הקנאות תמיד תראה במוסיקה בעיה, תמיד יילחמו בה -–אבל לא נעשה למי שנלחם בה חיים קלים".