מסילת ישרים

תוכן העניינים

וּמָצָאתִי לַחֲכָמֵינוּ זַ"ל שֶׁכָּלְלוּ הַחֲלָקִים הָאֵלֶּה בְּסֵדֶר וְחִלּוּק אַחֵר יוֹתֵר פְּרָטִי וּמְסֻדָּר לְפִי הַהַדְרָגָה הַמִּצְטָרֶכֶת בָּהֶם לִקְנוֹת אוֹתָם עַל נָכוֹן. וְהוּא מָה שֶׁאָמְרוּ בַּבָּרַיְתָא... זֶה לְשׁוֹנוֹ: 

"מִכָּאן אָמַר רַבִּי פִּנְחָס בֶּן יָאִיר: תּוֹרָה מְבִיאָה לִידֵי זְהִירוּת, זְהִירוּת מְבִיאָה לִידֵי זְרִיזוּת, זְרִיזוּת מְבִיאָה לִידֵי נְקִיּוּת, נְקִיּוּת מְבִיאָה לִידֵי פְּרִישׁוּת, פְּרִישׁוּת מְבִיאָה לִידֵי טָהֳרָה, טָהֳרָה מְבִיאָה לִידֵי חֲסִידוּת, חֲסִידוּת מְבִיאָה לִידֵי עֲנָוָה, עֲנָוָה מְבִיאָה לִידֵי יִרְאַת חֵטְא, יִרְאַת חֵטְא מְבִיאָה לִידֵי קְדֻשָּׁה, קְדֻשָּׁה מְבִיאָה לִידֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, רוּחַ הַקֹּדֶשׁ מְבִיאָה לִידֵי תְּחִיַּת הַמֵּתִים." (עבודה זרה דף כ)

וְהִנֵּה עַל פִּי הַבָּרַיְתָא הַזֹּאת הִסְכַּמְתִּי לְחַבֵּר חִבּוּרִי זֶה לְלַמֵּד לְעַצְמִי וּלְהַזְכִּיר לַאֲחֵרִים תְּנָאֵי הָעֲבוֹדָה הַשְּׁלֵמָה לְמַדְרֵגוֹתֵיהֶם. וַאֲבָאֵר בְּכָל אֶחָד מֵהֶם עִנְיָנָיו וַחֲלָקָיו אוֹ פְּרָטָיו, הַדֶּרֶךְ לִקְנוֹת אוֹתוֹ וּמָה הֵם מַפְסִידָיו, וְהַדֶּרֶךְ לִשָּׁמֵר מֵהֶם.

מתוך ההקדמה למסילת ישרים, הרמח"ל

על היצירה

מסילת ישרים הוא ספרו הידוע ביותר של רבי משה חיים לוצאטו, הנחשב לאחת מיצירות היסוד של תורת המוסר היהודית. הספר מציע מתווה שיטתי לעבודה רוחנית ולתיקון המידות, הנשען על "סולם המעלות" שבברייתא במסכת עבודה זרה. הוא בנוי כהדרכה מעשית לשלבי ההתעלות – מן הזהירות והזריזות ועד לחסידות ולדבקות בא-ל – וניחן בשפה צלולה ובהירה שהפכה אותו למדריך אישי ונגיש גם לדורות מאוחרים. מאז נדפס לראשונה באמסטרדם בשנת ה'ת"ק (1740) זכה *מסילת ישרים* למהדורות רבות ולמעמד קאנוני בעולם היהודי. במאה ה־19 הועמד על ידי רבי ישראל סלנטר כטקסט מרכזי בתנועת המוסר בליטא, ומאז ועד ימינו הוא נלמד בהרחבה בישיבות ובקהילות יהודיות, ונחשב ל"ספר המוסר" המובהק ביותר.

רבי משה חיים לוצאטו (הרמח"ל, 1707–1746) נולד בפדובה שבאיטליה ונודע כעילוי מופלא, ששלט במקרא, בתלמוד, בקבלה ובשירה עברית. לצד מסילת ישרים חיבר שורה ארוכה של יצירות בתחומי המחשבה והקבלה ובהן "דעת תבונות", "קל"ח פתחי חכמה", מחזות עבריים ואף מדרשי אגדה מקוריים, שנועדו להנגיש את תורת הסוד ולעורר השראה מוסרית ורוחנית. חייו היו קצרים אך תוססים: הוא עורר התנגדות בחוגים רבניים באירופה, נאלץ לנדוד בין ערים וקהילות, ולבסוף השתקע באמסטרדם ולאחר מכן בעכו, שם נפטר בגיל צעיר. דמותו נחרתה כמי ששילב עומק קבלי עם בהירות מחשבתית ושפה פיוטית, והשפעתו ניכרת בלימוד התורה והמוסר עד ימינו.

מסילת ישרים: ספר דיגיטלי

יְסוֹד הַחֲסִידוּת וְשֹׁרֶשׁ הָעֲבוֹדָה הַתְּמִימָה הוּא שֶׁיִּתְבָּרֵר וְיִתְאַמֵּת אֵצֶל הָאָדָם מָה חוֹבָתוֹ בְּעוֹלָמוֹ וּלְמָה צָרִיךְ שֶׁיָּשִׂים מַבָּטוֹ וּמְגַמָּתוֹ בְּכָל אֲשֶׁר הוּא עָמֵל כָּל יְמֵי חַיָּיו.

מסילת ישרים, פרק א' | הרמח"ל

מאוצרות הספרייה