מצדה

מצדה, סמל לחירות ולגבורה יהודית מתקופת בית שני, מתועדת בארכיוני הספרייה הלאומית באיורים, תמונות ותיעודים ארכיאולוגיים ייחודיים. הארכיונים כוללים גם כרזות, ספרים ותצלומים המדגישים את הפיכתה של מצדה לסמל ציוני ולאומי לאורך השנים.

מצדה

על צוק מבודד במדבר יהודה, המתנשא לגובה של כ-480 מטרים מעל ים המלח ומוקף בנופי פרא מרהיבים, שוכנת מצדה, מבצר עתיק שהפך לסמל של עמידה ונחישות יהודית. האתר נבנה על ידי המלך הורדוס במאה הראשונה לפני הספירה כמבצר־ארמון מלכותי מפואר, המשלב אדריכלות רומית מתקדמת עם עיצוב מותאם לתנאי המדבר הקשים. על פסגתו השטוחה של הצוק נבנו ארמונות יוקרה, מחסנים גדולים לאגירת מזון ומערכות מתקדמות לאיסוף מי גשמים, שהבטיחו אספקה שוטפת לתושבים גם בתנאים הקשים ביותר. הביצורים האיתנים של המצודה נועדו להגן על הורדוס מפני איומים מבית ומחוץ, אך עשרות שנים לאחר מכן הפכה מצדה למעוזם האחרון של מורדי כת הסיקריים במהלך המרד הגדול נגד הרומאים.

הסיקריים, שראו במצדה מבצר בלתי חדיר, התבצרו במקום ויצאו ממנו לגיחות על יישובים רומיים בסביבה. על פי תיאוריו הדרמטיים של יוסף בן מתתיהו בספרו "מלחמת היהודים," הלגיון העשירי הרומאי הטיל מצור כבד על מצדה באמצעות מערכת מצור מהמתקדמות בעולם העתיק, שכללה מחנות צבא וסוללת מצור עצומה. לאחר חודשים של התנגדות נואשת בחרו המורדים היהודים, בערב חג הפסח בשנת 73 לספירה, לשים קץ לחייהם במקום להיכנע ולחיות כעבדים. אירועים טראגיים אלו הפכו את מצדה לסמל אוניברסלי של מאבק אנושי בין דיכוי לחירות ולסיפור שנשמר בזיכרון ההיסטורי והתרבותי לאורך הדורות.

לאחר כיבוש מצדה, היא נשתכחה במשך מאות שנים, עד שהתגלתה מחדש במאה ה-19, ועברה חפירות ארכאולוגיות נרחבות החל משנות ה-60 של המאה ה-20. בזכות בידודה של מצדה ותנאי מזג האוויר הייחודיים, השתמרו השרידים במצב ייחודי, והממצאים הארכיאולוגיים, בהם מחנות המצור הרומיים והסוללה ההנדסית שנבנתה לכיבושה, מדגימים את חשיבות האתר כשריד היסטורי נדיר מהתקופה הרומית בקנה מידה עולמי. בשנת 1968 הוכרזה מצדה כגן לאומי, ובשנת 2001 הוכרה כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, בזכות ערכה האוניברסלי והיותה סמל לסיום התקופה של ממלכת יהודה ותחילתו של עידן חדש. 

במשך השנים אימצה התנועה הציונית את סיפורה של מצדה כבסיס למיתוס לאומי, המסמל חתירה לחירות והתחדשות ריבונית. האתר שימש מוקד לטקסי השבעה של חיילי צה"ל ולמסעות של תנועות נוער, תוך שהוא ממשיך לשמש כיעד תיירותי מרכזי, עם כ-750,000 מבקרים בשנה, המגיעים לחזות בנופי המדבר, המורשת ההיסטורית והארכיטקטורה המרשימה.

מצדה בתקופת הורדוס

בתקופת שלטונו של הורדוס הגדול, מצדה הפכה לאחד ממפעלי הבנייה המרשימים ביותר שלו. לאחר שהוכתר למלך יהודה בתמיכת רומא, בחר הורדוס את מצדה כמיקום אסטרטגי להקמת ארמון־מבצר שישמש כמפלט במקרה של סכנה. הבחירה בהר נבעה ממיקומו הבידודי והשולט, המתנשא מעל ים המלח ומוקף גאיות עמוקים שהפכו אותו לבלתי חדיר כמעט. בתנופת בנייתו הפך הורדוס את ההר למבצר משוכלל, שכלל ארמון מפואר, מחסנים עצומים לאגירת מזון, בורות מים מתקדמים, בתי מרחץ פרטיים וציבוריים, וחומת סוגרים שהקיפה את ההר כולו. הפאר האדריכלי נשקף מכל עבר, עם עמודים מעוטרים, פרסקאות צבעוניים ופסיפסים מרהיבים, שהעידו על כוחו ועושרו של המלך.

הורדוס, שחשש תמידית למעמדו ואף חי בפרנויה מפני איומים מבית ומחוץ, ראה במצדה לא רק מקום מפלט אלא גם סמל פוליטי ומעוז להרתעה. כמו בארמונותיו האחרים, כגון הרודיון ויריחו, שילב הורדוס בין צרכים ביטחוניים לפאר אסתטי יוצא דופן, במטרה להבטיח לא רק את הישרדותו אלא גם להותיר חותם ארכיטקטוני שישדר עוצמה ויציבות לשלטונו. מבצר מצדה שיקף את המתח שבין שאיפתו של הורדוס להתחבב על נתיניו לבין נטייתו להרחיק את עצמו ממקורביו, תהליך שהעמיק עם השנים. כך, מצדה לא שימשה רק כמקלט אסטרטגי אלא גם כראי לתהפוכות בחייו של המלך ולתפיסת עולמו.

ארמון צפוני, פרסקאות. צילום: גבי לרון, 1996-1997.
ארמון צפוני, פרסקאות. צילום: גבי לרון, 1996-1997.
מחנה ליד הסוללה, 1995. צילום: גבי לרון
מחנה ליד הסוללה, 1995. צילום: גבי לרון

מצדה בימי המרד הגדול

בשנת 66 לספירה, עם פרוץ המרד הגדול נגד השלטון הרומאי, השתלטה קבוצת מורדים בשם הסיקריים על מבצר מצדה. בשנת 70, לאחר חורבן בית המקדש השני, הצטרפו אליהם קבוצות נוספות של מורדים, ובהן נשים וילדים, שהגיעו מירושלים הכבושה. המורדים, כ-960 במספר, התבססו בחדרי חומת הסוגרים ובמבני הארמונות שבנה הורדוס, והסבו אותם למגורים ולמבני ציבור. הם אף הקימו בית כנסת ומקוואות, שהשתמרו עד ימינו ומהווים עדות נדירה לחיים היהודיים בתקופת בית שני.

בסוף שנת 72 לספירה החל הצבא הרומי במצור ממושך על ההר. כ-10,000 חיילים רומיים, הקיפו את מצדה בדייק (חומת מצור) והקימו שמונה מחנות סביב ההר. הם בנו סוללה עצומה בצידו המערבי של ההר, עשויה מאלפי טונות של אבנים ואדמה, במטרה לאפשר פריצה לחומות המבצר. המורדים ניסו לעכב את הבנייה על ידי הפלת אבנים, אך הרומאים השתמשו בשבויים יהודים כפועלים, מה שהרתיע את המגינים מלהמשיך בהתנגדותם. לאחר מספר חודשים של מאמץ, השלימו הרומאים את הסוללה, פרצו את חומת האבן וגילו חומת עץ פנימית שנבנתה על ידי המורדים בניסיון נואש לעכב את ההתקפה. הם העלו באש את החומה, ובמהלך הלילה נערכו להסתערות הסופית.

כאשר הבין אלעזר בן יאיר, מנהיג המורדים במצדה, שאין סיכוי לניצחון מול הרומאים, הוא נאם לאנשיו וקרא לבחור במוות על פני שבי. לפי יוסף בן מתתיהו, המורדים החליטו על התאבדות המונית. הרומאים שנכנסו למחרת, גילו את מצדה חרבה, מבנים שרופים, וגופות רבות. רק שתי נשים וחמישה ילדים ששרדו בבור מים נותרו בחיים.

אחרי המרד והגילוי מחדש

לאחר המרד הגדול מצדה ננטשה בגלל הרס שנגרם במהלך המצור והכיבוש. בתקופה הביזנטית, קהילת נזירים מתבודדים בנו על מצדה כנסייה גדולה מעוטרת בפסיפסים ומערות מגורים. המנזר נקרא כנראה "מרדס" וננטש במאה ה-7 עם הכיבוש הפרסי.

הגילוי המחודש של מצדה התרחש במאה ה-19, כחלק ממסעות מחקר שהתמקדו בים המלח ובנהר הירדן. בשנת 1806 היה אולריך יאספר זטצן, נוסע גרמני, הראשון שתיעד את האתר. בשנת 1838, אדוארד רובינסון ואלי סמית, חוקרים אמריקאים שחקרו את אזור ים המלח, זיהו באמצעות טלסקופ את חורבות מצדה מרחוק. בהמשך, ב-1842, ביקרו באתר המיסיונר סמואל וולקוט והצייר הבריטי ויליאם טיפינג, אשר הביאו שרטוטים וציורים מדויקים שהביאו את האתר לתודעה הציבורית. לאחר מכן, משלחת הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל בשנת 1865, מיפתה את שביל הנחש, את מערך המצור הרומי ואת מערכת אספקת המים של מצדה. בשנת 1932 בילה הארכאולוג הגרמני אדולף שולטן חודש באתר, ותיעודו שימש בסיס למחקרים עתידיים. תגליות אלו, שהתבצעו במסגרת מחקרים רחבים יותר על האזור, החזירו את מצדה לתודעה הבינלאומית כמוקד בעל חשיבות היסטורית, תרבותית וארכיאולוגית.

מבט אל עבר מצדה, צולם מאיזור עין גדי. 1865-1875. מתוך תצלומי החברה לחקר ארץ ישראל
מבט אל עבר מצדה, צולם מאיזור עין גדי. 1865-1875. מתוך תצלומי החברה לחקר ארץ ישראל

חפירות ארכיאולוגיות

המחקר הארכאולוגי במצדה הגיע לשיאו עם כניסתם של חוקרים ישראלים, שהובילו את חשיפת האתר והפיכתו לסמל לאומי ותרבותי. בראשם עמד שמריה גוטמן, שארגן בשנת 1953 את המשלחת הארכאולוגית הישראלית הראשונה למצדה. המשלחת גילתה את מערכת אספקת המים, חשפה את התוואי המלא של שביל הנחש וזיהתה את הארמון הצפוני כארמונו של הורדוס. בשנת 1956 חזרה למצדה משלחת של בכירי הארכאולוגים הישראליים, בהם נחמן אביגד, מיכאל אבי-יונה ויוחנן אהרוני, שחשפה את המחסנים והארמון המערבי ופרסמה שרטוטים מפורטים של האתר.

נקודת שיא נוספת הגיעה בשנים 1963–1965 עם חפירות רחבות היקף בהובלת יגאל ידין. משלחת זו חקרה כמעט את כל שטח מצדה ושחזרה חלקים נרחבים מהאתר, תוך יצירת "קו ידין" להבחנה בין השרידים המקוריים לשכבות השחזור. אחד הממצאים הדרמטיים ביותר נתגלה במדרגה התחתונה של הארמון הצפוני, שם נמצאו שרידי שלדים של גבר, אישה צעירה וילד. ידין שיער כי אלו שרידיו של המורד האחרון שרצח את משפחתו והתאבד, ותיאר את הרגע: "אפילו הוותיקים והציניקנים שבינינו עמדו מחשים, וכמו נתקשו להמשיך בעבודת החפירה כאן, שכן לפתע עמדנו פנים-אל-פנים מול הרגעים האחרונים והטרגיים ביותר של מצדה הלוחמת." גילוי זה המחיש בעוצמה את הטרגדיה ההיסטורית שהתרחשה על ההר.

בעשורים הבאים נמשכו החפירות במצדה, בין היתר בראשות אהוד נצר וגיא שטיבל, שהוסיפו לחשוף ממצאים חדשים. משנת 2017 פועלת במקום משלחת מחקר מטעם אוניברסיטת תל אביב, הממשיכה לחשוף חלקים נוספים מהמבצר ומהמערכת הרומית שסביבו. לצד התגליות הארכאולוגיות, מתקיים דיון רחב סביב האירועים ההיסטוריים. בעוד חלק מהחוקרים טוענים כי המגינים התאבדו ללא קרב, אחרים מתארים קרבות עזים בנקודת הפריצה לחומה. השילוב בין הממצאים הפיזיים לתיאורים ההיסטוריים מעמיק את הבנתנו על הטרגדיה של מצדה והמורשת שהיא משאירה לדורות.

הרוגי מצדה מובאים לקבורה, 1969. מתוך ארכיון דן הדני
הרוגי מצדה מובאים לקבורה, 1969. מתוך ארכיון דן הדני
הארכיאולוג שמריהו גוטמן מסביר לפמליית נשיא המדינה יצחק בן-צבי בעת ביקור במצדה
הארכיאולוג שמריהו גוטמן מסביר לפמליית נשיא המדינה יצחק בן-צבי בעת ביקור במצדה

מיתוס ציוני

מצדה היא סמל ציוני ומסמלת גבורה לאומית, נחישות והתמודדות עם מצבים קיצוניים. כבר מראשית דרכה של התנועה הציונית אומץ סיפורה של מצדה ונאומו של אלעזר בן יאיר, כמשל למסירות נפש למען חירות לאומית. הפואמה "מסדה" של יצחק למדן הפכה ליצירה מכוננת שחיברה בין מיתוס מצדה לסיפור הציוני, עם השורה הידועה "שנית מצדה לא תיפול". תנועות הנוער אימצו את מצדה כיעד סמלי, ומסעות אל ההר הפכו לטקסים דרמטיים שנועדו לחזק את הקשר בין עברו ההרואי של העם היהודי לבין מאבקו להקמת מדינה ריבונית בארץ ישראל.

מצדה הפכה למוקד עלייה לרגל עבור ישראלים ותיירים כאחד. בתי ספר, משלחות "תגלית", תנועות נוער וצה"ל שילבו את מצדה כחלק מתהליך חינוכי וחברתי שמטרתו לחבר את הדור הצעיר לארץ ישראל ולערכים של מסירות וגבורה. המסעות למצדה, תחילה בדרכים מאתגרות שהוקלו בזכות סלילת כבישים ורכבל, מהווים חוויה מעצבת של חיבור לערכי הלאום והחירות.

האתר מושך גם תיירים ומדינאים מרחבי העולם, והוכרז בשנת 2001 כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו, בזכות המערכת הרומית הייחודית שסביבו והארמון הצפוני המרהיב. נשיאים אמריקאים כמו ביל קלינטון וג'ורג' וו. בוש ביקרו במקום, ותרמו להדגשת חשיבותו בזירה הבינלאומית. כיום מצדה היא אחד מיעדי התיירות המובילים בישראל, עם מאות אלפי מבקרים מדי שנה. פרויקטים כמו שיפוץ הרכבל, הקמת מרכז מבקרים חדש ופעילויות ייחודיות כמו טיולי זריחה ומופעי אור וקול, מחזקים את מעמדה של מצדה כאתר שמחבר בין היסטוריה מרתקת, נוף עוצר נשימה ותודעה לאומית.

מצדה בארכיוני הספרייה

אוצרות הספרייה כוללים ספרים רבים על ההיסטוריה והמיתוס של מצדה, החל מתיאורים היסטוריים ועד יצירות ספרותיות שעסקו בהשראת האירועים הדרמטיים. בארכיון שמורות כרזות מרהיבות המעידות על הפיכתה של מצדה לסמל תרבותי ולאומי, לצד כתבות ועיתונים היסטוריים המספרים על גילוי האתר ועל חפירותיו הארכאולוגיות. בנוסף, ניתן למצוא יצירות מוזיקליות שהוקדשו לסיפור מצדה, כמו האופרה "מצדה - 967", המשקפות את השפעת האתר על התרבות הישראלית והבינלאומית. הארכיונים חושפים את הרב-גוניות של מצדה – מסיפור היסטורי למיתוס חוצה דורות.

ספרים

כרזות

עיתונים

מוזיקה