על חטאים / אשכנז כללי / שמחה שלמה זילבר
אשכנז - אשכנז כללי
להאזנה
ברכת הגומל נוסח ספרד: אוֹדֶה ה' בְּכָל־לֵבָב, בְּסוֹד יְשָׁרִים וְעֵדָה: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַגּוֹמֵל לְחַיָּבִים טוֹבוֹת, שֶׁגְּמָלַנִי כָּל־טוּב הקהל עונה: אָמֵן, הָאֵל שֶׁגְּמָלְךָ / שֶׁגְּמָלֵךְ כָּל־טוּב, הוּא יִגְמָלְךָ / יִגְמְלֵךְ כָּל־טוּב, סֶלָה נוסח אשכנז: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַגּוֹמֵל לְחַיָּבִים טוֹבוֹת, שֶׁגְּמָלַנִי כָּל־טוּב הקהל עונה: אָמֵן. מִי שֶׁגְּמָלְךָ / שֶׁגְּמָלֵךְ כָּל־טוּב, הוּא יִגְמָלְךָ / יִגְמְלֵךְ כָּל־טוּב, סֶלָה המברך משיב: אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן |
ברכת הגומל הינה ברכת הודאה למי שניצל מצרה ומי שהיה בסכנת חיים. יש לברך אותה בפני ציבור, וכיום נהוג לומר אותה לאחר אחת מן העליות של קריאת התורה, בסמוך לברכת התורה. |
כותר |
ברכת הגומל |
---|---|
סולם |
כללי |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
ברכת הגומל הינה ברכת הודאה למי שניצל מצרה ומי שהיה בסכנת חיים. יש לברך אותה בפני ציבור, וכיום נהוג לומר אותה לאחר אחת מן העליות של קריאת התורה, בסמוך לברכת התורה.
גם אם כמה אנשים ונשים צריכים לברך, עדיין מקובל שכל אחד ואחת מברך בפני עצמו וזוכה ליחס אישי מן הקהל.
בתלמוד הבבלי (ברכות נד ע"ב) מוגדרות ארבע סוגי סכנות שהניצלים מהן צריכים להודות: "אמר רב, ארבעה צריכים להודות: יורדי הים, הולכי מדברות, ומי שהיה חולה ונתרפא
ומי שהיה חבוש בבית האסורים". השולחן ערוך נתן לכך סימן: "וכל החיים יודוך סלה - ראשי תבות חבוש יסורין ים מדבר."
כיום מברכים את הברכה על סוגי סכנות נוספות ומגוונות, בעיקר מוכר המנהג הרווח שנשים מברכות את ברכת הגומל לאחר לידה. ישנם הנוהגים שהיולדת מברכת במהלך הברית או בעת סעודת המצווה בשמחת הבן או הבת.
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?