audio items
snunit
חזרה לתוצאות החיפוש

אלף בית

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל משה חבושה
  • 2.
    ספרדים מסורות המזרח - בבל ניצן-חן רזאל
  • 3.
    ספרדים צפון אפריקה - מרוקו שלום ישראל
  • 4.
    עכשווי - ישראל ויקטוריה חנה
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אלף בית
מעגל השנה לכל עת;מוצאי שבת;סוכות
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • הפיוט "אלף-בית" הוא שיר המוקדש כולו להכרת אותיות השפה העברית. חיבר אותו ר' יוסף חיים, הבן איש חי, מגדולי חכמי בבל במאה הי"ט. לפי מסורת יהודי בבל הפיוט מושר בשמחת תורה. במעמד הריקוד עם ספרי התורה מזמין החזן את הילדים לשיר עמו את הפיוט כשירת מענה שיש בה משחק של אותיות: קהל הילדים מתבקש להשיב לפייטן לעתים באותו סדר ולעתים בסדר הפוך או להמשיך את רצף האותיות שהפייטן שר.

    ניגוני אלף-בית הם מסורת מפותחת ונפוצה בקרב קהילות ישראל. בקהילות רבות נולדו ניגוני לימוד - מעין שירי משחק שבאו לחבב את לימוד האותיות על הילדים וליצור בקרב הילדים קשר חווייתי ורגשי לאותיות. תוך כדי השירה, ומבלי שירגישו שהם ב"שיעור עברית" רשמי, ניגוני האותיות מוסיפים נדבך נוסף ללימוד. הם מקלים את זכירת האותיות, תורמים להיגוין הנכון ומקדמים את התהוות המילים על-ידי צירופי האותיות.

    הניגון הבסיסי של פיוט זה פשוט - דקלום, קצב ומנגינה - והוא מהווה בסיס למשחק ולאלתור משוכלל. הניגון עליז וקצבי ומלא חן, מתקדם פרק-פרק במעלה רצף האותיות ובתוך כך בוחן כל הזמן את היחסים ביניהן לשני הכיוונים (קדימה ואחורה - א-ב, ב-א וכן הלאה).

    בחרנו לשלב פיוט זה בתכנית "בואו לגני - הפיוט בגני הילדים", בשל חשיבות תהליך רכישת השפה בקרב הילדים. בעיבוד הנפלא שיצר ניצן חן רזאל לפיוט מורגשת חדוות המשחק והדינמיות של שירת האותיות בניגון. כלי הנגינה המרכזיים הם כלי ההקשה, היוצרים מסגרת קצבית חיה וצבעונית, והמרכיב הבולט הוא שירת המענה בין הסולן המוביל ובין המקהלה, המגיבה כל העת ובאופן דינמי ומותאם לצירופי האותיות שהסולן שר. ברגע מסוים המקהלה לוקחת את המושכות לידיה ומתווספים רבדים נוספים למשחק. למשל, בזמן שהסולן מאריך בצליל של אות אחת (נו"ן) המקהלה שרה צירופי אותות קצביים. באמצע הניגון הכינור יוצא לסולו שמזמין אותנו להתרכז לרגע במנגינה המרחפת מעל לקצב.

    עם הסגנון המסורתי הבבלי (וכן אל ההגייה הבבלית המבצבצת מדי פעם בפעם - שימו לב למשל להגייה של האות וי"ו) נמזגות השפעות נוספות ממוזיקה הודית וממוזיקה עכשווית, וכך נוצר לו סגנון מקומי מקורי .



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?