אבות / אשכנז כללי / שמחה שלמה זילבר
אשכנז - אשכנז כללי
להאזנה
מי שבירך לבר מצוה מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב הוּא יְבָרֵךְ אֶת (פלוני בן פלוני) שֶׁמָּלְאוּ לו שְׁלשׁ עֶשְרֵה שָׁנָה וְהִגִּיעַ לְמִצְוֹת, וְעָלָה לַתּוֹרָה לָתֵת שֶׁבַח וְהודָיָה לְה' יִתְבָּרַךְ עַל כָּל הַטּוֹבָה שֶׁגָּמַל אִתּוֹ יִשְׁמְרֵהוּ הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא וִיחַיֵּהוּ וִיכוֹנֵן אֶת לִבּוֹ לִהְיוֹת שָׁלֵם עִם ה' וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו כָּל הַיָּמִים וְנֹאמַר אָמֵן |
מי שבירך היא תפילה המבטאת את ברכת הקהל לאנשים שונים במגוון אירועים, למשל ברכת רפואה לחולים, החלמה והצלחה ליולדת, ברכה כללית לעולים לתורה ועוד. ניתן להבחין בין שני סוגים של "מי שבירך", האחד – עבור איש או אישה מסוימים (למשל אחרי עליה לתורה, בר ובת מצווה ולידה), שני – עבור קבוצת אנשים, אפילו אם אינם נוכחים בבית הכנסת (למשל מי שבירך לקהל, לחיילי צה"ל ולחולים). נוסח התפילה משתנה בהתאמה לברכה ולמועד אמירתה, אולם הוא שומר על תבנית קבועה: "מי שבירך את... הוא יברך את... [בעבור ש...] ונאמר אמן". קיימים נוסחים רבים מאוד של "מי שבירך", ועל פי רוב לא ידוע מי מחברן. את התפילה אומר לרוב הגבאי לאחר אחת מן העליות לתורה, בימי שני וחמישי ובשבתות וימים טובים, והקהל כולו עונה אחריו אמן. לברכה אין מנגינה מיוחדת משלה, אך נהוג לאמרה באותה נעימה בה נאמרים שאר חלקי התפילה. |
• מִי שֶׁבֵּרַךְ אֲבוֹתֵינוּ... הוּא יְבָרֵךְ – בקשה מהאל שיברך את מושא תפילת הקהל כפי שבירך את אבות העם, אברהם, יצחק ויעקב (יש המוסיפים גם את האמהות, שרה, רבקה, רחל ולאה). • לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמַעֲשִׂים טוֹבִים – לפי נוסח הברכה לברית המופיע בגמרא (שבת קלז, ע"ב). • הַטּוֹבָה שֶׁגָּמַל – גמל: עשה טוב, מגן ומציל (ראו תהלים יג, ו; ישעיהו סג, ו). אפשר לפרש גם נותן טוב, מלשון גמול. • וִיכוֹנֵן אֶת לִבּוֹ לִהְיוֹת שָׁלֵם עִם ה' – לפי מלכים א (ח, סא): וְהָיָה לְבַבְכֶם שָׁלֵם עִם ה' אֱלֹהֵינוּ לָלֶכֶת בְּחֻקָּיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו כַּיּוֹם הַזֶּה. |
כותר |
מי שבירך לבר מצוה / אשכנז / אורי קרויזר |
---|---|
מסורת |
אשכנז - אשכנז כללי |
לחן ממסורת |
מי שבירך לבר מצוה / אשכנז |
סולם |
כללי |
מעגל החיים |
בר מצווה |
מלחין |
ללא מלחין ידוע |
שפה |
עברית |
תנאי השימוש:
הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?