חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף דוד גובר

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

מבצע בו הוחדר חומר נפץ לתעלת ביוב תורכית בסמוך לשער שכם (נכנסו אליה מעמדת הגפרורים במוסררה) כפעולת הסחה לפריצת דרך להר הצופים. (פרסום בנושא "מבצע מטען" תוכלו לקרוא בעיתון "במחנה" בגיליון מספר 45 מתאריך 16/7/1986 שפורסם בעקבות הסרת הצנזורה מעל המבצע וכן בגיליון 3-4 מתאריך 8/10/1986). כאמור בעקבות כניסתו של דוד לתעלה הוא חלה בקדחת קשה והיה מאושפז כחודש ימים במהלך מלחמת השחרור. מפות ירושלים מתקופת שירותו של דוד בחטיבת עציוני, הובאו לארכיון המפות יד-יצחק בן-צבי על ידי אלה גובר, בתו של דוד), אחת מהמפות מתארת את המסלול המשוער של תעלת הביוב התורכית (ב"מבצע מטען"), מפה מקורית של העתק שמש. מפה שנייה מציינת את קווי הגבול בין ישראל וירדן תוך ציון השטח המפורז. מפה שלישית שהינה הדפסה על נייר של המפה הראשונה. שלוש המפות מבוססות על מפות בריטיות מנדטוריות ועליהן חותמת של חטיבה 6 (חטיבת עציוני) משנת 1948. בסיור מקדים לפעולה דוד גובר עבר בתוך תעלת הביוב וכתוצאה מכך חלה דוד בקדחת קשה. הוא אושפז כחודש ימים בבית החולים "אביחיל". לאחר שחרורו מונה לשמש סגן מפקד פלוגת ג'יפים בחטיבת עציוני, בה שירת עד פירוקה של החטיבה בחודש יוני 1949, מועד שחרורו. לאחר השחרור דוד החל לעבוד בחברת התחבורה "אשד" ואח"כ ב"אגד". דוד גובר נישא למירה (מרים) לבית שניפר מנהלל. הזוג עבר להתגורר בנהריה. בשנת 1959 דוד חלה במחלת כבד קשה (כתוצאה מהקדחת שחלה בעבר) ובחודש דצמבר 1963 נפטר. בן ארבעים וחמש היה במותו. לאחר מותו הוא הוכר כחלל צה"ל. סיפורו מופיע באתר "יזכור" להנצחת חללי מערכות ישראל). דוד לא סיפר את סיפור שהותו במנזר בטורקיה ובירושלים לא לרעייתו ולא לבני ביתו, אולי משום שביקש להסתיר זאת מפניהם או משום שלא נשאל אף פעם על ידם. המידע עלה לפני למעלה מעשר שנים בעקבות שיחות שניהלה בתו אלה גואל עם חבריו שנותרו בחיים ותחקיר קורות חייו. עדיות תומכות נמצאו גם במסמכים שנותרו מעיזבונו. באוסף התצלומים שלפנינו שנמסר לארכיון התמונות של יד יצחק בן-צבי על ידי בתו אלה גואל לבית גובר תצלומים מבית מאיר גובר ובת זוגו אלקה שיסטקובסקי. תצלומים שדוד ירש לאחר מותם. (מאיר נפטר בפברואר 1936 בגיל 48 ואלקה נפטרה באוקטובר 1941). הם קבורים בהר הזיתים בחלקת וולין ג'). בין התצלומים שנמצאו בביתם לא נמצאו תמונותיהם של זאב וסימה גובר. עובדה זו מחזקת את ההשערה כי הוריו של דוד לא עלו כנראה לארץ ישראל. עקבותיהם לא נודעו. תצלומים מבני המשפחה המורחבת מרוסיה או מפולין נותרו אם כן ללא פיענוח וזיהוי.

סימול
IL-INL-YBZ-0546
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0546
תאריך
01/01/1838-31/12/2001
היקף
351 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף דוד גובר.
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628337905171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים