חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף משפחת אשכנזי

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

מקורה של משפחת אשכנזי בעיר לאריסה שביוון, ממנה עלה בשנת 1820 אברהם אשכנזי (1811-1880) ביחד עם אביו יעקב. אברהם, אשר היה נשוי לשרה בת הרב פרחי, נהיה ברבות הימים לאחד מחשובי הרבנים בישוב הישן, והחזיק בשלושה תפקידים: הרב הראשי של כל יהודי ארץ ישראל, הראשון לציון, והחכם באשי. בנו היחיד של אברהם, הרב יצחק אשכנזי (1859-1915) הקים את בית המשפחה בשכונת אוהל משה בשנת 1883 ובנו שלמה אשכנזי (1879-1948) - איש ציבור וחבר ועד השכונה, קיבל מידי הנציב העליון הבריטי את תפקיד חלוקת המים בשכונה, תפקיד מפתח באותם הימים. רעייתו שמחה אף היא בת למשפחת רבנים. אביה, הרב משה מלכא זצ"ל, שהיה עילוי בצעירותו, שימש שד"ר (שליח דרבנן) במרוקו בתקופתו של הראשון לציון אברהם אשכנזי זצ"ל. לימים עלה לארץ ישראל הקים ישיבה והפך להיות הרב הראשי של עדת המערביים (המוגרבים). ביתם הצנוע ודל האמצעים של שלמה ושמחה אשכנזי היה פתוח לרווחה: הכנסת אורחים וכבוד לזולת היו נר לרגליהם וכך גם חונכו צאצאיהם. כל חייהם חלקו בני הזוג את אשר להם עם הבאים למעונם. הם נתנו מחסה, מזון ואהבה ואמצו אל לבבם: עולי רגל מטבריה, יתומים, חסרי כל ואורחים מכובדים גם יחד. השכונה הותיקה והציורית, מהראשונות שנבנו בסיוע קרן מזכרת משה ויהודית מונטיפיורי מחוץ לחומות העיר העתיקה, שוכנת בסמוך לשוק המפורסם מחנה יהודה. היא שומרת על צביונה של החצר הירושלמית הספרדית, ומהווה מוקד משיכה לתיירות, לימוד ומחקר לסוגיהם. באוסף התמונות של המשפחה, מונצחים היטב השכונה וסביבותיה, בעיקר בתקופת המנדט. כמו גם תצלומי טיולים ונופש באיזור תל אביב, ירושלים, אירועים היסטוריים שבהם נכחו בני המשפחה, כגון הלוויית חיים ארלוזורוב, יריד המזרח בתל אביב ועוד. בית משפחת אשכנזי ברחוב הגלבוע, ממוקם ממש מול גן עץ התות המפורסם משירו של יוסי בנאי. המשפחה מצטלמת מזה ששה דורות באתר הזה.

סימול
IL-INL-YBZ-0059
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0059
תאריך
01/01/1898-31/12/1999
היקף
294 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף משפחת אשכנזי.
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/01/2004 ועד 31/12/2013
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628339105171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים