חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף העיתון L'Avenir Illustre (העתיד המצוייר), מרוקו

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

אוסף תצלומים שהתפרסמו בעיתון "אווניר אילוסטרה' הינו עיתון יהודי שראה אור בעיר קזבלנקה במרוקו בשפה הצרפתית, בין השנים 1926-1940 תחת השלטון הקולוניאלי הצרפתי. מייסדו ומנהלו הראשון היה יונתן תורש, יהודי אשכנזי יליד פולין, שהתחנך בבלגיה והיגר למרוקו בראשית שנות העשרים. בקזבלנקה מונה למפקח על סוכנויות מסחר של חברה אנגלית בין עורכיו הנוספים היה גם שמואל דניאל לוי, יעקב אוחיון ועוד. בשנותיו הראשונות העיתון הופק פעם בחודש והחל משנת 1929 היה לעיתון דו-שבועי. פעילות העיתון הופסקה ע"י השלטון של וישי. העיתון הכיל מידע על חיי הקהילות היהודיות במרוקו והובאו בו ידיעות נרחבות גם על העולם היהודי שמחוץ למרוקו. במידה מסוימת הוא קרא תיגר על הממסד היהודי המסורתי ופנה לקהל הצעירים, הוא ביקש לעודד פעילות ציבורית לטובת הקהילות המקומיות, ולמען העניין היהודי ברחבי העולם בכלל והמפעל הציוני בארץ-ישראל בפרט. העיתון נהג לדווח על מצוקות 'המלאח' (שכונה יהודית מבודדת שהייתה בחלק מערי מרוקו) ועל המצב בארץ ישראל, על העוני ועל החרם על גרמניה הנאצית שארגנה התנועה הציונית. גיליונות לא מעטים הוקדשו ליהודי האטלס שהיגרו לקזבלנקה. לאחר עשור של מאבק עיתונאי לשינוי פני הקהילה, הציג העיתון לקראת ראש השנה 1937, שלוש עשרה משאלות החושפות את הפן הראשון של המתח הדיאלקטי: המצוקה הפיזית ב'מלאח', העוני, החינוך, יחסם של הצרפתים ותפקוד הקהילה היהודית, ובצידו שאיפה לשקם את הקהילה במובנים הפיזי והארגוני. העיתון ביקש ליצור סולידריות בין הקהילות היהודיות המפוזרות במרוקו כדי לממש את מטרותיה של הציונות ויישובה של ארץ-ישראל. בעיתון פורסמו צילומים רבים (המובאים באוסף זה) שדרכם ניתן ללמוד על חיי הקהילות היהודית במרוקו ומחוצה לה. בעיתון דווח על אירועים, בעיות העוני, פתיחת מוסדות יהודיים, ביקורים של מנהיגים צרפתים בצד חדשות העולם היהודי באירופה. דווח רבות על הקונגרסים הציונים ועל הישוב בארץ-ישראל בתקופת המנדט הבריטי.

סימול
IL-INL-YBZ-0729
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0729
תאריך
11/03/1921-30/09/1954
היקף
720 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף העיתון L'Avenir Illustre (העתיד המצוייר), מרוקו.
כותרים נוספים English title: L'Avenir Illustre Newspaper (the Drawn Future), Morocco
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-15/02/2015 ועד 07/02/2016
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628327005171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים