חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף יחיאל זהבי

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

יחיאל זהבי (17 מאי 1900 - 15 יוני 1971 ) עלה לארץ עם אנשי גדוד העבודה בשנת 1919 היה חבר מרכז החלוץ בפינסק. יחיאל לא סיפר לבנו עמירם על עברו הציוני. אמא, ליזה (עליזה, 20 יוני 1904 - 8 אוגוסט 1963 ) הגיעה לארץ ב- 1921 מלימודיה בסורבון בפאריס, שם למדה רפואה ושפות והתפרנסה מעבודת בישול במסעדה בצרפת. הדבר סייע לה יותר מאוחר לפרנסה בירושלים. בארץ היא הצטרפה לקבוצת אנשי גדוד העבודה שסללו את כביש צמח חיפה, שם הכירה את יחיאל. הם חיו בקרב אנשי הגדוד מפינסק אשר הקימו יותר מאוחר את קיבוץ גבת. יחיאל עסק בנסיונות גידול טבק בחדרה, פרסום כלכלת "תוצרת הארץ", בניית האוניברסיטה על הר הצופים, מנהל עבודה בנמל תל-אביב. בשנת 1926 ליזה חלתה והרופאים קבעו שעליה להתגורר באיזור ההר ועל כן עברו לגור בירושלים. הבית הראשון היה במוסררה, לא הרחק משער שכם. במאורעות 1929 היה יחיאל מפקד ההגנה של שכונת מוסררה וגם איש שרות הידיעות, (ש"י) של ההגנה . יום אחד הגיעה ידיעה שבמסגדי הר הבית המון ערבי הוסת לטבוח ביהודים והחל לצעוד לעבר שכונת מוסררה. אמו של עמירם ארגנה את נשות מוסררה על גג ביתם אשר היה בגבול השכונה עם חלונות לכיוון העיר העתיקה וביקשה מהם להביא את אמבטיות הכביסה עם פרימוסים ושמן. הן הרתיחו את השמן ויצקו אותו מלמעלה על ראשי הפורעים וכך הניסום בהותירם נפגעים רבים מאחור. יחיאל למד הנהלת חשבונות ונעשה לחשב של המחלקה המדינית של ההסתדרות הציונית בראשותו של חיים ארלוזורוב. יותר מאוחר התקבל לעבודה בחברת אמיקה (חברת בת של חברת יק"א בבעלות הברון הירש, אשר מטרתה הייתה לסייע להקמת הישוב היהודי בארץ ישראל. החברה הקימה מספר ישובים בארץ, ביניהם כפר ורבורג, באר טוביה, אביגדור. יחיאל עבד עד גיל 40 ואז חלה. אשתו הפכה למפרנסת והם החזיקו בירושלים בבית הכרם פנסיון בו גם הדריכו את תורת הבישול לבשלנים עם ניסיון. האוסף מכיל צילומים החל משנות העשרה בחוץ לארץ וצילומים משנות העשרים-שלושים בארץ ישראל, אשר חלקם צולמו בידיו של יחיאל במקומות בהם פעל, וחלקו גלויות אשר יחיאל אסף. הגלויות באותן שנים היו למעשה צילום אשר מצידו האחורי ניתן היה לכתוב, להדביק בול ולשלוח. מרבית הגלויות באוסף זה הם מבית האחים אליהו יפו-תל אביב. יחיאל לא הרבה לספר על עברו ורק הרבה שנים לאחר מותו, אסף עמירם הבן פרטים על משפחתו. הרבה אינפורמציה קיבל עמירם אצל ידידו של אביו משה ברעם, (מבכירי מפא"י ואביו של עוזי ברעם גם הוא חבר במפא"י-עבודה). הקלטה ועריכה ראשונית מפי עמירם זהבי (בנו של יחיאל) בקיבוץ כברי, 04-01-2003. בראשית שנת 2003 ביקש עמירם זהבי, בנו של יחיאל, לתרום את אוסף התצלומים למוסד "יד יצחק בן צבי" בירושלים ובכך להקים יד-זכרון לאביו.

סימול
IL-INL-YBZ-0045
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0045
תאריך
02/01/1900-31/12/1950
היקף
324 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף יחיאל זהבי.
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628340005171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים