חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף מבט ועוד מבט על מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

תצלומי אוויר ותמונות מימי מלחמת העולם הראשונה בארץ-ישראל תרומת פרופסור בנימין זאב (ב"ז) קדר – באוסף שלפנינו תצלומי אוויר של ארץ-ישראל, לצד תמונות נוספות שצולמו בידי תצפיתנים גרמנים, אוסטרלים, ניו זילנדים ובריטים בימי מלחמת העולם הראשונה, בשנים 1917-1918. תצלומי האוויר, שברובם צולמו על ידי טייסות 300 ו- 304 של חיל האויר הגרמני, סייעו לעות'מאנים במלחמתם בבריטים. הם ממחישים כיצד נראו חלקים שונים של ארץ-ישראל בשלהי ימי השלטון העות'מאני שנמשך ארבע מאות שנים. התצלומים שימשו לצרכי איסוף מודיעין על מתחמים צבאיים ומטרות צבאיות, וכן על יישובים יהודיים וערביים. בתצלומים ניתן לראות את גודלם הניכר של הכפרים הערביים במישור החוף הדרומי של הארץ; תצלומים אחרים מראים את המושבות ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, גדרה, פתח תקווה וכפר סבא וקבוצת מרחביה. אוסף זה הופקד בארכיון התצלומים של יד בן-צבי על ידי פרופ' בנימין זאב קדר מן האוניברסיטה העברית בירושלים. קדר עשה שימוש בתמונות אלה בספרו: "מבט ועוד מבט על ארץ-ישראל: תצלומי-אוויר מימי מלחמת העולם הראשונה מול תצלומים בני זמננו" (ירושלים: יד יצחק בן-צבי ומשרד הביטחון, תשנ"ב, 1991( ?. בספרו זה, שיצא גם בשפה האנגלית, הוקבלו התצלומים ממלחמת העולם הראשונה לתצלומי אוויר של הצלם משה מילנר, שנעשו מזוויות דומות כעבור כשבעים שנה (בשנים 1987--1991). תמונות אלו הצטברו על שולחנו של מחבר הספר, הופקדו במקור בארכיונים שונים ברחבי העולם ובהם: מוזיאון המלחמה האימפריאלי הבריטי בלונדון; מוזיאון המלחמה בקאנברה שבאוסטרליה, שמרכז את ארכיוני האנז"ק; ומוזיאון המלחמה הגרמני בבוואריה שבגרמניה (בעיר מינכן), שבו מופקד ארכיון טייסות 300 ו-304 שלחמו בארץ-ישראל. טייסת 304 חנתה במרחביה כעשרה חודשים, ואנשיה צילמו והצטלמו גם על הקרקע ותיעדו את העבודות החלוציות של אותה התקופה. חלק מתצלומי האוויר מתעדים את אזור תל אביב יפו. טייסת 300 הגרמנית שירתה בארץ בין השנים 1916-1918. תצלומי האוויר שלה צולמו בעיקר בצפון הארץ: דגניה, ביתניה, הכנרת, סמח' (צמח) כפר כנא וכן באזור הדרום: באר שבע, רמלה.

סימול
IL-INL-YBZ-0106
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0106
תאריך
01/01/1914-31/12/1947
היקף
125 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף מבט ועוד מבט על מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל.
כותרים נוספים English title: Aerial Photographs and Photographs from World War I in Israel
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-24/11/2005 ועד 11/10/2018
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628348205171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים