חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף ראשית ההתיישבות בכפר רופין

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

היישוב כפר רופין הוקם על ידי קבוצת "מסד", גרעין של צעירים מגרמניה ומאוסטריה, רובם חניכי תנועות נוער ציוניות, שהשכילו לעזוב את אירופה לפני מלחמת העולם השנייה. הקבוצה עלתה להתיישבות על אדמת מסיל אל ג'ייסל בתאריך ב' כסלו, תרצ"ט, 25 בנובמבר 1938 לאחר המתנה של כשנה בחומה המשותפת במעוז חיים. כפר רופין הוקם במסגרת יישובי "חומה ומגדל". בגלל קשיי החיים בעמק בית שאן ומיעוט החברים בקבוצה, החליטה התנועה ("חבר הקבוצות") להשלים את הישוב על-ידי גרעין "בנתיב", שמנה כשמונים חברים והתגבש במפרץ חיפה לקראת העלייה להתיישבות. הגרעין היה מורכב מחברי "מכבי הצעיר" מצ'כוסלובקיה, שעלו ברובם באוניות מעפילים, ומחניכי חברות הנוער בגבע ובקבוצת שילר, יוצאי גרמניה, אוסטריה, וצ'כוסלבקיה. האיחוד יצא לפועל בקיץ 1942. משנה זו קרוי הקיבוץ על שמו של ד"ר ארתור רופין, שהיה אז ראש של מחלקת ההתיישבות של הסוכנות היהודית. בשנות ההתיישבות הראשונות עסקו החברים באקלומם של ענפי חקלאות המתאימים לתנאים האקלימיים הקשים של עמק בית שאן כרמי ענבים, רימונים, גידולי חיטה ותירס, רפת ומדגה. בשנת 1978 הוקם מפעל לייצור פלסטיק - פלכ"ר. הקיבוץ ידע ימים קשים של הפגזות וירידה למקלטים בימי מלחמת ההתשה (1967-1970). באוסף התמונות צילומים מהשנים הראשונות של ההתיישבות במקום. האוסף נמסר לארכיון התמונות של יד יצחק בן-צבי על ידי ארכיון כפר רופין.

סימול
IL-INL-YBZ-0010
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0010
תאריך
07/06/1937-31/12/1945
היקף
51 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף ראשית ההתיישבות בכפר רופין.
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-01/08/2001 ועד 01/03/2020
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628342305171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים