חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף מסעות פרנק שולטן בארץ הקודש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

פראנק שולטן (1875 או 1881 - 1942) נולד בהולנד ונמנה עם קבוצה מכובדת של היסטוריונים אירופאים אשר נשבו בקסמי המזרח התיכון ויצאו למסעות בעקבות ספרי הקודש של שלוש הדתות. מסעות תועדו בסיפורים, בציורים ומאוחר יותר גם בצילומים. אוסף התמונות שמובא לעיל הוא תוצאה של שלוש שנות מסע במזרח התיכון, בין השנים 1920 ל- 1923 במהלכן צילם פרנק שולטן תמונות באיכות נפלאה. בשנת 1929 קובצו שמונה מאות וארבעים תמונות לספר בין שני כרכים תחת הכותרת: "פלסטינה מאויירת- תנ"ך, תלמוד, קוראן" (Palestine Illustrated). כפי שנכתב בהקדמה לספר: "תמונה מלאה של ארץ הקודש באמצעות צילומים אמנותיים שמתייחסים לעבר וגם להווה תוך כדי העלאת טקסטים מהתנ"ך מהתלמוד ומהקוראן". הכרך הראשון של הספר הוקדש ל"יפו - שער הכניסה" וכרך ב' ל"יפו - היפה". ספרו של פראנק שולטן ראה אור בארץ ישראל בשפה האנגלית בשנת 1931, בהוצאת TEL AVIV, LONGMANS, GREEN . נאמן למטרתו בכתיבת הספר פראנק שולטן מתאר כל תצלום על ידי פירוש עכשווי וגם מוסיף לו רקע היסטורי או דתי מהעבר, על פי מסורות יהודיות, נוצריות ומוסלמיות. הוא מעשיר את ההסברים גם בעזרת ציטוטים מתוך ספרי מסע של עולי רגל מפורסמים אחרים לארץ הקודש כמו: מארק טוויין, סלמה לגרלף ועוד. ספרו זה תורגם לאנגלית גרמנית וצרפתית, וזכה להצלחה רבה. בטקסטים המלווים את התמונות מיפו ניכרת סקרנותו ואהבתו של שולטן לנופיה וסביבתה העשירה של יפו מאז ימי קדם ועד לימי מלחמת העולם הראשונה. צילומי הכנסיות והמנזרים על פי הזרמים השונים בנצרות, הם תעודה היסטורית חשובה ביותר, וכך גם הפסיפס האנושי התוסס המאכלס את השכונות והכפרים הערביים סביב יפו. צילומיו של שולטן מתעדים חיי יום - יום של מיעוטים בעלי מסורות ותלבושות הייחודיות להם, שנעלמו מהנוף היפואי עם חלוף השנים - ובזה חשיבותם האנתרופולוגית. פראנק שולטן צילם ותיעד בחיבה את העבודה החלוצית והחקלאית (בחזקת 'היהודי החדש') במקווה ישראל שהתגלתה לעיניו בביקורו בארץ ישראל, זאת לצד החיים היהודיים המסורתיים. המכון ההולנדי לחקר המזרח התיכון (NINO - NETHERLAND INSTITUTE FORTHE MIDDLE EAST ) הוא בעליו של מורשת פראנק שולטן, האחראי על קרן שנוסדה לאחר מותו (1942) והמטפל בחומרים מעניינים שעדיין לא ראו אור מתוך עזבונו. תמונות מאוסף זה משולבות בספר: 'סביב כיכר השעון- לסייר ביפו עם יד יצחק בן-צבי' /יעקב ינון, בהוצאת יד בן-צבי, ירושלים, 2001.

סימול
IL-INL-YBZ-0210
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0210
תאריך
01/01/1920-31/12/1923
היקף
820 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף מסעות פרנק שולטן בארץ הקודש.
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-16/12/2010 ועד 11/04/2016
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628343705171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים