חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף יצחק בן צבי - השנים המוקדמות

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

אוסף התצלומים שלפנינו מציג באופן חזותי את ראשית פעילותו הרעיונית והציבורית של יצחק בן-צבי, מימי בחרותו כתלמיד במחוז פולטבה שברוסיה, דרך ביקורו בארץ ישראל, לימודיו בקושטא (איסטנבול), עלייתו וגירושו מהארץ, גלותו באמריקה ופעילותו הציונית ליישוב ארץ-ישראל בשנות העשרה של המאה העשרים. לאחר פרעות קישינוב (1903) יצחק בן-צבי יסד בפולטובה חוג של פועלים יהודיים. בשנת 1904 ביקר בקהילות יהודיות באימפריה העות'מאנית, ביוון ובלבנון ועשה לאחר מכן את דרכו לביקור בארץ-ישראל. בארץ שהה כחודשיים ימים והרבה לטייל בה. בביקורו זה הוא קשר קשרי ידידות עם ישראל ואליעזר שוחט, יחזקאל חנקין ואליעזר בן יהודה. עם שובו לפולטובה הוא יסד יחד עם דב בר בורוכוב את מפלגת 'פועלי ציון'. בשנת 1907 עזב את רוסיה בדרכו לארץ-ישראל. באוסטריה, בה עבר בדרכו לארץ, פעל לצרף את מפלגת 'פועלי ציון' לאינטרנציונל הסוציאליסטי. בהגיעו לארץ-ישראל שכר דירה ביפו אצל השומרוני אברהם צדקה, הצטרף לוועד המרכזי של 'פועלי ציון' והפך לאחד מראשיה. הוא נמנה על מייסדי ארגון השמירה 'בר גיורא' (1907). לאחר היכרותו עם רחל ינאית (לבית לישנסקי) עבר להתגורר בירושלים ויחד עמה וקבוצת חברים נוספים, יסד את בית הספר ה'גימנסיה העברית' ואף לימד בה (1909). בשנה זו הוא גם נסע להשתתף בקונגרס הציוני התשיעי ופקד את הועידה העולמית השנייה של 'פועלי ציון' בקרקוב שבפולין. הוא יוא לשליחות מטעמם לטורקיה, לבנון וסוריה ובהמשך פעל להקים את ארגון 'השומר' כמו גם מיסד את העיתון 'האחדות' (1910) ושימש כעורכה הראשי. בשנת 1912 יצא יחד עם דוד בן גוריון, ישראל שוחט ויוסף סטרומזה לאיסטנבול (קושטא) כדי ללמוד משפטים. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה (1914) הופסקו לימודיו והוא נאלץ לשוב לארץ-ישראל. שנה לאחר מכן, בשנת 1915, בפקודת ג'מאל פאשה, בן-צבי גורש מהארץ ויצא יחד עם דוד בן גוריון לגלות באמריקה. בין השנים 1916-17 יצחק בן צבי היה פעיל ב'פועלי ציון' באמריקה וסייע בהקמת 'הגדודים העבריים' שם. ב- 1918 התגייס בעצמו כחייל בגדוד הארבעים של קלעי המלך והגיע עמם לארץ-ישראל. בשנה זו הוא גם נישא לרחל ינאית (לבית לישנסקי). בשנת 1919 הוא נמנה עם מייסדי 'אחדות העבודה' ושימש כחבר בוועד הפועל שלה. בשנת 1920, לאחר שהשתחרר משירותו בגדודים העבריים נבחר לחבר נשיאות הוועד הלאומי. הוא מונה על ידי הנציב העליון כאחד משלושת נציגי היישוב היהודי במועצה המייעצת בארץ-ישראל. בהמשך הוא נמנה עם מייסדי ארגון 'ההגנה' ומייסדי 'הסתדרות העובדים הכללית' ואף היה חבר הוועד הפועל שלה. אוסף זה מהווה חלק מן הארכיון הצילומי של יצחק ורחל ינאית בן-צבי. ארכיון צילומי זה כולל חלקים משפחתיים, מקצועיים וציבוריים. הוא מתחיל עוד בחייהם ובפעילותם ברוסיה של לפני מלה"ע הראשונה, ומתמקד בפעילותם הציבורית והמחקרית בארץ ישראל וסביבתה בתקופת 'היישוב' (1907 - 1948), ובתקופת הנשיאות (1952-1963). הוא מכיל גם אוספים מתקופת פעילותה של רחל לאחר מותו של יצחק בן צבי (1963 - 1978).

סימול
IL-INL-YBZ-0114
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0114
תאריך
02/01/1900-31/12/1963
היקף
105 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף יצחק בן צבי - השנים המוקדמות.
כותרים נוספים English title: Itzhak Ben Zvi - the Early Years
יוצרים נוספים בן צבי, יצחק 1884-1963 ((יוצר האוסף))
הערות אוסף זה קוטלג על ידי צוות יד יצחק בן צבי החל מ-29/11/2011 ועד 21/06/2016
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628347805171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים