חזרה לתוצאות החיפוש

אוסף אבל פן

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט

אבל פן (בשמו המקורי אבא פפרמן) נולד בעיירה קרֶסלאבקה שבפלך ויטבסק שבלטביה בשנת 1883. הוריו, הרב נחום בן אליהו פפרמן (ששימש ראש ישיבה) וחיה לבית ירמיהו טיטלמן, היגרו בהמשך לסט. פטרבורג. בילדותו החל לצייר אצל הצייר יהודה פן בוויטבסק בוילנה (שלימד גם את מארק שאגאל). כעבור שנים אימץ את שם משפחתו של מורהו לעצמו. בשנת 1898, כשהיה בן חמש עשרה והתפרנס כשוליה של ציירי שלטים, נסע לאודסה כדי ללמוד בבית ספר לאמנות. הוא עשה זאת בתמיכה כלכלית של הברון גינזבורג. בשנת 1903 תיעד בציוריו את פרעות קישינב. באותה שנה הגיע לפריז, למד באקדמיה ''ז'וליאן"' במשך כמה חודשים והרבה לצייר את הווי חיי היהודים בעיר. תמונותיו הוצגו בתערוכה בארמון לוכסנבורג (1912), ושם הוא פגש לראשונה בפרופ' בוריס שץ - שהזמינו ללמד באקדמיה לאמנות "בצלאל" בירושלים. בשנת 1913 הגיע אבל פן לירושלים ושהה בה כשנה. בשנת 1914 שב לפריז כדי להביא את מטלטליו, אך עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הוא נאלץ להישאר בפריז (כאזרח רוסי הוא נחשב נתין אויב מבחינת האימפריה העות'מאנית). בתקופה זו הרבה לתעד בציורי פסטל את מראות המלחמה, ובעיקר את גורלם של יהודי רוסיה ואת הכיבוש הגרמני. עוד בתקופת המלחמה (1917) עזב את צרפת ועבר לארצות הברית. בשנת 1918 הציג את עבודותיו, בעיקר מציורי התנ"ך שלו, בתערוכה בניו-יורק וזכה להצלחה רבה. בשנת 1921 פן חזר לארץ ישראל כדי ללמד באקדמיה לאמנות "בצלאל". הוא הביא עמו מכונת דפוס מווינה והחל בהדפסת איוריו לתנ''ך. הוא נמשך לתחום ההדפסה של ציורים ופתח בית דפוס שבו ייצר ליטוגרפיות (הדפסי אבן) מעבודותיו. רבים מציוריו הוקדשו לסיפורי התנ"ך, שבהם ראה עדות ואישוש לרעיון הציוני ולתחייה הלאומית בארץ ישראל. בציורי התנ"ך שלו, אבל פן שאף לתעד דמויות ואירועים מקראיים כאילו חיו בזמנו והתרחשו במקומו. בציוריו מופיעות דמויות מקראיות בעלות מראה אקזוטי מזרחי. אבל פן נישא בשנת 1921 לאסתר לבית נוסבאום, ביתם של יצחק משה נוסבאום ופרל לבית שבדרון. לימים נולדו להם שני בנים: אִתיאל (1922-2009) ואלדד (1948-1928). משפחת פן התגוררה בעיר ז'נבה בשווייץ לאחר הולדת הבן השני אלדד, ובשנת 1931 עברה המשפחה לעיר ניס בצרפת. בשנת 1937 שבו לארץ ישראל ועברו להתגורר בירושלים, בשדרות בן מימון 54 בשכונת רחביה, ולימים עברו לרחוב קורא הדורות 8 בשכונת תלפיות. במלחמת העצמאות נפל הבן הצעיר אלדד בקרבות על גוש עציון (13 במאי 1948). לאחר מות בנו הצעיר, אבל פן הרבה להסתגר בביתו. הוא נפטר בשנת 1963, והוא כבן 80. באלבום התמונות שלפנינו תמונות אישיות ומשפחתיות לצד מגוון של ציורים ורישומים. התמונות הועברו לארכיון יד בן-צבי בידי בנו הבכור, אתיאל פן.

סימול
IL-INL-YBZ-0404
סימול מקורי
יד יצחק בן צבי;YBZ.0404
תאריך
02/01/1900-25/06/1977
היקף
138 פריטים.
מיקום
  • יד יצחק בן צבי
כותר אוסף אבל פן.
כותרים נוספים English title: Abel Pann
יוצרים נוספים משפחת נוסבאום REI-YBZ (יוצר האוסף)
מתוך יד יצחק בן צבי
רמת התיאור Fonds Record
קרדיטים רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.
מספר מערכת 997009628435305171
      1. הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 351
      2. הצג הכל

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל. This bibliographic record is part of the Israel Archive Network project (IAN) and has been made accessible thanks to the collaborative efforts of the Yad Ben Zvi Archive, the Ministry of Jerusalem and Heritage and the National Library of Israel.

תנאי השימוש:

לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים

תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.

למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?

שותפים