ר' יהודה הלוי
ירושלים מהר הזיתים, 1868, פרדריק אדווין צ'רץ'

ר' יהודה הלוי

רבי יהודה הלוי (ריה"ל), או בשמו הערבי אבו אלחסן בן שמואל הלוי (11411075 לערך), היה משורר ופילוסוף, ולפרנסתו עסק במסחר ורפואה. היה מגדולי משוררי "תור הזהב" בספרד, ויצירתו כוללת כאלף פיוטים ושירים. יצירתו העיונית המרכזית היא ספר "הכוזרי", או בשמו המלא: "ספר ההוכחה והראיה להגנת הדת הבזויה".

שירת ריה״ל זכתה להכרה מלאה מיד עם הופעתה בימי נעוריו. על גדולתו כמשורר הכריז לא אחר מאשר משה אבן עזרא, "הסלח", שנחשב בשעתו ראש וראשון למשוררי ספרד. ולא רק בחייו כך, אלא לאורך כל הדורות כולם, שרו לו שירי תהילה. מאז הופיע בשמי השירה העברית, ביקשו רבים וטובים לעמוד על קסמה המיוחד של שירתו, שהשפעתה ניכרת עד ימינו אלה. כך כתב עליו בימינו החוקר פרופ' עזרא פליישר: ״כשאתה קורא בפיוטי ריה״ל יש שאתה נגרר אחרי התנועה המופלאה הזאת כמו אחרי כישוף, אתה שוכח את המלים ואת משמעותן, את הרעיונות שהן מבקשות לגלם, ואתה מקשיב רק למלודיה העילאית, הערטילאית, של הצלילים המתמזגים זה בזה בהרמוניה שכמו אינה מן העולם הזה״.

שירתו עוסקת בקודש וחול, ויש בה קינות, סליחות, פיוטים לשבת ולמועדים ושירי אהבה, חתונה ויין. פיוטיו הופכים, כבר בדורו, לחלק ממחזור התפילה של קהילות רבות במזרח ובמערב. מקום מרכזי יש בשירתו לשירי ציון. שירו "ציון הלא תשאלי", זכה להעמיד דגם פיוטי בעל סממנים מובחנים, המכונה "צִיוֹנִים". עשרות פייטנים מאוחרים לריה"ל, לרבות כאלה שחיו בתרבויות שירה שונות ורחוקות משלו בזמן ובמקום, חיברו קינות המחקות אותו בתוכן ובצורה.

געגועיו לציון לא נתנו לו מנוח, והוא החליט לעלות לארץ ישראל. כמו "החבר", בספרו "הכוזרי", שגמר אומר בלבו בסוף הספר לעלות לירושלים. הוא יצא למסע וחנה בתחילה במצרים. משם הפליג לארץ ישראל. לא ידוע לנו מה עלה בגורלו, מתי נפטר והיכן הוא קבור. מקורות מוקדמים מספרים שהגיע לא"י, אגדה מאוחרת מספרת שמצא את מותו בשערי ירושלים מידי פרש מוסלמי שלבש קנאה מדבקותו של ריה""ל באדמת ירושלים.

פיוטים נבחרים

מתוך ספר פיוטים, אלגי'ר, 1625. אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה

מתוך ספר פיוטים, אלגי'ר, 1625. אוסף משפחת גרוס, באדיבות המשפחה

ידידי השכחת – ר' דוד בוזגלו | משיריו המפורסמים ביותר בלחן ממסורת מרוקו 

יפה נוף – ליאור אלמליח | מהפיוטים המוכרים בשירי אהבת ציון, בלחן ממסורת מרוקו

יה שמע אביוניך – ליאת יצחקי | פיוט סליחות הנאמר בעשרת ימי תשובה במסורות הספרדיות

כימי הנעורים – ציון בדש ומקהלה | במסורת לוב נהוג לשיר פיוט זה בכל אירוע שקשור לתורה

יום שבתון – בהפקת "הזמנה לפיוט" | פיוט לשבת בלחן חסידי ברסלב

על אהבתך – הרב לוי סודרי | פיוט געגועים לשבת בלחן ממסורת מרוקו

יום ליבשה – ר' דוד אדרי ותלמידים | פיוט המושר בפסח ובשבת שירה בלחן ממסורת מרוקו

יעירוני רעיוני – אהרן עמרם ומקהלת ילדים | פיוט תחנון ודבקות בביצוע בלחן תימני ומסורתי

 

אמנות השיר ב"ציון הלא תשאלי"

רוזטה על שער בירושלים. צילום: sir kiss

רוזטה על שער בירושלים. צילום: sir kiss

"ציון הלא תשאלי", קינתו הנודעת של ר' יהודה הלוי, זכתה להעמיד דגם פייטני בעל סממנים מובחנים, המכונה "צִיוֹנִים". עשרות פייטנים מאוחרים לריה"ל, בזמנים שונים ובמקומות רבים, חיברו קינות המחקות את "ציון הלא תשאלי" בתוכן ובצורה – תופעה מפליאה במיוחד בהתחשב במורכבותה הצורנית של הקינה שלפנינו. מה משמעותה של פעולת חיקוי זו? מאמרו של איתי מרינברג מבקש להציע תשובה מסוימת לשאלה זו, תוך שימת לב מיוחדת לייעודם של פיוטים אלה כקינות לתשעה באב.

לקריאה בהרחבה

לחן ממסורת אלג'יריה | הפייטן רחמים זיני

לחן ממסורת אשכנז פרנקפורט ודרום גרמניה | מיכאל יעקב פרידמן

התקבלות שירתו של ריה"ל ניכרת היטב במאות ההעתקות של שיריו בגניזה הקהירית ובקובצי השירים בכתבי היד בספריות העולם. פיוטיו הפכו, כבר בדורו, לחלק ממחזור התפילה של קהילות רבות במזרח ובמערב. כך כותב יהודה אלחריזי על שירת הקודש של ריה"ל: "ובשירי תפילותיו ימשוך כל לב ויכבשנו...". הנה מבחר מהפיוטים המושרים בסליחות ימים נוראים בחגים ובמועדים במסורות רבות.

פיוטים בתפילות הימים הנוראים

סדר אשמורות, אוסף הספריה הלאומית

סדר אשמורות, אוסף הספריה הלאומית

יה שמך ארוממך – דוד שרו | פיוט מתפילת שחרית של ראש השנה כאן בלחן ממסורת חלבּ

בן אדמה – מסורת חלבּ | פיוט המושר בסוף ערבית ליום כיפור בקהילות חלבּ ומרוקו

ישן אל תרדם – מימון כהן | פיוט מתוך סדר הסליחות במנהגים הספרדיים בלחן ממסורת מרוקו

ה' נגדך כל תאוותי – ר' חיים לוק | פיוט הנאמר בתפילת שחרית של יום הכיפורים בלחן ממסורת מרוקו

ידי רשים – מסורת סלוניקי | פיוט מסוג "אופן", המושר בראש השנה בקרב הקהילות הספרדיות

משתחוים להדרת קודש – מסורת הודו | פיוט סליחה לליל יום הכיפורים במנהג הקהילות הספרדיות

 

פיוטים בתפילות חגים ומועדים

אסתר ואחשוורוש, תמונה רקומה, המאה ה17, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות

אסתר ואחשוורוש, תמונה רקומה, המאה ה17, מוזיאון המטרופוליטן לאמנות

כימי הנעורים – שלה בוכריס | פיוט המושר בחלק מהמסורות בשבועות, בלחן ממסורת תוניסיה

יחד באורך – משפחת סמט | פיוט לחנוכה שנועד לברכת יוצר בשחרית של החג בלחן ממסורת אשכנז

יום ליבשה – מסורת ברסלב | פיוט לשביעי של פסח העוסק בקריעת ים סוף

מי כמוך – מסורת יוון | פיוט המושר בשבת "זכור", השבת הקודמת לפורים, ברוב הקהילות הספרדיות

 

וידאו

יה שמע אביוניך – פיוט לסליחות בלחן ממסורת לוב


ידידי השכחת – משיריו המפורסים ביותר של ריה"ל בלחן ובביצוע אתי אנקרי


יעירוני רעיוני – בלחן ובביצוע של אתי אנקרי, מתוך מופע מחווה שלה לפיוטי ריה"ל בפסטיבל העוּד


בן אדמה – פיוט המושר בתפילת יום הכיפורים, בביצוע שם טוב לוי בעיבוד ללחן ממסורת מרוקו

לחנים חדשים

יונה בעתיקות בקיסריה, צילום: נריה דוד בינשטוק

יונה בעתיקות בקיסריה, צילום: נריה דוד בינשטוק

בעשורים האחרונים זכתה שירתו של רבי יהודה הלוי לתשומת לב מחודשת. מלחינים ישראלים הלחינו לחנים חדשים לפיוטיו ושיריו שנשארו רלוונטיים ונוגעים גם בימינו. חלקם הולחנו באווירת הזמר העברי הארץ־ישראלי, חלק מהלחנים החדשים ממשיכים מסורות מוזיקליות מסורתיות של קהילות ישראל השונות, וחלק מהלחנים יוצרים שילוב ייחודי שבין מזרח למערב. 

על אהבתך – בלחן יהושע אנגלמן | פיוט רווי געגוע, ייסורים וכיסופים לשבת

אלי רפאני וארפא – בלחן רוני איש־רן | פיוט שבו פונה ריה"ל אל האל בבקשה לרפואה ולישועה

יפה נוף – בלחן ובביצוע אתי אנקרי

יפה נוף – בלחן ינון נאמן | בביצוע נחמה הנדל

ציון הלא תשאלי – בלחן יצחק לוי | הלחן של האתנולוג והזמר, חוקר שירת היהודים בביצוע שושנה דמארי

לבי במזרח ואנכי בסוף מערב – בלחן יצחק לוי | בלחן ובביצוע של יצחק לוי מלחין, אתנולוג וזמר, חוקר שירת היהודים הספרדים