audio items
snunit

חתן בר מצווה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר חתן בר מצווה
סולם כללי
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • פיוט לחתן בר-מצווה במסורת תימן, וחתימתו בראשי הבתים יחיה. הוא מיוחס בסידורים לרב יחיא הלוי אלשיך, אך כנראה שהוא חיבורו של הרב יחיא סיאני, והרב אלשיך הגיהו ותיקנו לבקשת המדפיס הראשון. לראשונה נדפס הפיוט בעמוד האחרון של תאג' 'כתר תורה' (הוצאת יוסף חסיד, ירושלים תשכ"ח), ומאז שולב בסידורים תימניים אחרים.
    בתימן לא נהגו לציין באופן מיוחד את היום שבו מלאו לילד שלוש עשרה שנה, כלומר את יום בר-המצווה. בדור האחרון, עם העלייה הגדולה לישראל, החל המנהג שרווח בקהילות אחרות לחדור גם לקהילות התימניות. על רקע זה חובר הפיוט. הוא בנוי במתכונת הפיוט שנהוג במסורת תימן לומר לחתן הנושא אישה – הזמנה לקרוא בתורה ולהפטיר בנביא.
    השיר כולל ברכות לבר-המצווה לצד הדרכות והנהגות עם קבלת עול המצוות. הציבור מאחל לילד שיגדל בתורה ויהיה נאמן להוריו. בשיר מוזכרת גם מצוות התפילין, המזוהה יותר מכול עם שמחת בר-המצווה. אף כאן סימן לשינוי שחל במנהג תימן, שכן בתימן הניח הילד תפילין וקיים שאר מצוות בגיל צעיר יותר, משעה שידע לשמור על גופו נקי, להתפלל ולקרוא בתורה. בארץ ישראל נוהגים בני תימן על פי רוב להניח תפילין סמוך לגיל שלוש עשרה שנה, כמו בשאר הקהילות.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?