• רְאֵה בְעָנְיֵנוּ - תחילת בקשת הגאולה היא בבקשה שהאל יראה את הצרות שבהן אנו מצויים, בדומה לפסוק מתהלים: רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי. רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי." (תהלים קיט, קנג-קנד). ולתיאור תחילת גאולת מצרים: "וַיֹּאמֶר ה' רָאֹה רָאִיתִי אֶת עֳנִי עַמִּי אֲשֶׁר בְּמִצְרָיִם וְאֶת צַעֲקָתָם שָׁמַעְתִּי מִפְּנֵי נֹגְשָׂיו כִּי יָדַעְתִּי אֶת מַכְאֹבָיו" (שמות ג, ז). • רְאֵה-נָא - המילה נא מדגישה את לשון הרחמים והבקשה שבברכה, "אין נא אלא לשון בקשה" (תלמוד בבלי ברכות ט, ע"א). • ענינו - "עוני" אינו משקף כאן מצוקה כלכלית, אלא הימצאות בשפל ובהתמודדות עם צרות. ראו למשל תהלים קב (א-ג): "תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ. ה' שִׁמְעָה תְפִלָּתִי וְשַׁוְעָתִי אֵלֶיךָ תָבוֹא. אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי בְּיוֹם צַר לִי הַטֵּה אֵלַי אָזְנֶךָ בְּיוֹם אֶקְרָא מַהֵר עֲנֵנִי." במקום אחר, הרד"ק מסביר: "עני - מוכנע כעני" (שמואל ב כב, כח). • רִיבָה רִיבֵנוּ - התמודד עבורנו עם האויבים-היריבים ועם הצרות. • לְמַעַן שְׁמֶךָ - הבקשה לגאולה אינה רק עבור המתפללים, אלא גם עבור האל, עבור שמו. זהו מוטיב שכיח בתפילות ובפיוטים רבים, וניתן למצוא לו מקור בכמה מקומות במקרא. ראו למשל "וָאַעַשׂ לְמַעַן שְׁמִי לְבִלְתִּי הֵחֵל לְעֵינֵי הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֵמָּה בְתוֹכָם אֲשֶׁר נוֹדַעְתִּי אֲלֵיהֶם לְעֵינֵיהֶם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (יחזקאל כ, ט). • כִּי גוֹאֵל חָזָק אָתָּה/כִּי אֵל מֶלֶךְ גּוֹאֵל חָזָק אַתָּה - הנימוק לבקשה (שייתכן שלא הופיע בברכה בנוסחהּ התמציתי המקורי) נשען על מידותיו של האל, על כך שהוא אל גואל ועל פי דרכו הוא נענה לבקשות גאולה. ראו למשל "גאלנו מעולם שמך" (ישעיהו סג, טז). הנוסח "אל מלך" מופיע בסידור הרמב"ם, וכנראה בעקבותיו התקבל בנוסח תימן. • גּוֹאֵל יִשְׁרָאֵל - בנוסחים בימינו התקבלה אמירת הברכה בלשון הווה ותחנונים. אף שזוהי ברכה פרטית שנאמרת ברצף הבקשות האישיות, היא נחתמת באופן כללי, "גואל ישראל". למעשה, הבקשות נאמרות כולן בלשון רבים (כהזדהות ועמידה יחד עם הציבור) וייתכן אף שלשון החתימה כאן היא מעין שבח או פניה אל האל שכבר גאל את ישראל כמה וכמה פעמים, ונקרא "גואל ישראל" בשל כך.
|