ביום א' של ראש השנה מוציאים שני ספרי תורה לקריאת התורה. בספר התורה הראשון קוראים קטע מפרשת וירא ("וה' פקד את שרה", בראשית כא, א-לד) הנפתח בהולדת יצחק לאברהם ושרה לעת זקנותם שלא לפי הטבע, ממשיך בפרשיית גירוש הגר וישמעאל, בנו הראשון של אברהם, על פי דבר שרה אשת אברהם, והבחירה בבנו השני יצחק כבן הממשיך של שושלת אברהם ("כי ביצחק יקרא לך זרע"), ומסתיים בברית שכרת אברהם עם אנשי ארץ פלישתים אחרי המאבק בינו לבינם; בספר השני קוראים קטע מפטיר מפרשת פנחס ("ובחודש השביעי", במדבר כט, א-ו) העוסק בקרבנות המוספים של ראש השנה (קרבנות שהיו מקריבים בבית המקדש בשבתות, ראשי חודשים וימים טובים, בנוסף על הקרבנות הרגילים). קטע הקריאה העוסק בהולדת יצחק נבחר לקריאה בראש השנה משום ש"בראש השנה נפקדה שרה" (ראש השנה יא, א), כלומר זכתה להיריון שממנו נולד יצחק, שהוא מאבות האומה; לטעם זה מצטרף גם הרצון להזכיר לפני ה' ביום הזיכרון (שמו המקראי של ראש השנה) את אלו שנזכרו לטוב ולחסד, כדי להשפיע עלינו חסד דומה, וכפי שכותב רש"י: "בא זכרונם [של אברהם ושרה] לטובה [לפני ה'] ונגזר עליהן [=עליהם] הריון"; טעם שלישי לבחירה בקטע זה הוא עיסוקו בהולדת יצחק ובכך הוא מכין את השומעים לקראת קטע הקריאה הראשון של היום השני, העוסק בעקידת יצחק (שנבחר לקריאה מטעמיו שלו); קטע הקריאה מפרשת פנחס נבחר מפני שהוא עוסק בקרבנות החג עצמו, לפי הכלל "מצותן שיהו קורין כל אחד ואחד בזמנו" (מגילה לא, ע"א). ביום זה של ראש השנה עולים לתורה שישה קרואים בסך הכל: חמישה לספר הראשון, ועוד אחד, המפטיר, לספר השני. במקרה שראש השנה חל בשבת, מחלקים את קטע הקריאה הראשון לשבעה עולים, כנהוג בכל שבת. התקנה לקרוא בתורה במועדים, ובכלל זה בחירת קטעי הקריאה המתאימים לכל מועד ומועד, יוחסה במשנה ובגמרא למשה רבנו (מגילה לב, ע"א), אך סדרי הקריאה הסופיים התגבשו בפועל מאוחר יותר, ככל הנראה בתקופת הגאונים. הד לכך ניתן למצוא גם בהתגבשות סדרי הקריאה בתורה בראש השנה: בעוד שבמשנה (מגילה ג, ה) נאמר שביום הראשון של ראש השנה קוראים קטע מפרשת פנחס בלבד (הנפתח במילים "ובחודש השביעי"), המנהג הנפוץ בכל קהילות ישראל עוד מימי הראשונים הוא להקדים ולקרוא בספר הראשון קטע מפרשת וירא ("וה' פקד את שרה"), וזאת לפי דעה מאוחרת, שמובאת בגמרא בשם "יש אומרים" (מגילה לא, ע"א). קהילות יוצאי ספרד והלבנט קוראות את כל קטעי הקריאה של ראש השנה במנגינה הרגילה של שאר ימות השנה, בעוד שלקהילות יוצאי אשכנז מנגינה מיוחדת, חגיגית יותר, המזכירה בטעמיה את מנגינות פיוטי הימים הנוראים ומשמשת גם בקריאה של יום הכיפורים. לפי המקובל, במנגינה זו קוראים בשני הספרים בשני הימים. מנהג חסידי חב"ד לובביץ', לעומת זאת, הוא לקרוא את הקטע הראשון במנגינה המיוחדת ואת הקטע השני, המפטיר, במנגינה הרגילה של שאר כל ימות השנה.
|