audio items
snunit

מברך רחמנא

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
  • שמירה
    שמור
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    עדן דורון יעקב | דרום תימן (שרעב וסביבותיה)
  • 2.
    כלל תימן רצון טסה | תימן
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר מברך רחמנא
מעגל השנה שמחת תורה / שמיני עצרת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • •    מְבָרַךְ רַחְמָנָא: מברך הרחמן (שלוש פעמים) - פתיחה בנוסח ברכה ותהילה לקב"ה, כפי שמקובל בפתיחות פיוטיות ארמיות. שלוש החזרות מדגישות הודיה מרוב שמחה.

    •    מְהַשְׁנֵא עִדָּנָא, דְּאַמְטִי לַן זִמְנָא, לְאַשְׁלָמָא סִפְרָא: המחליף את הזמנים, שהביא לנו את השעה, להשלים את הספר. -  רמז לפסוק "וְהוּא מְהַשְׁנֵא עִדָּנַיָּא וְזִמְנַיָּא" (דניאל ב, כא) - הקב"ה שינה את העת והזמן והביא את הרגע המיוחל לסיום כתיבת ספר התורה. הצירוף "כי טוב כי לעולם חסדו" מתוך תהלים קלו.

    •    וְעַל דָּא חֲדֵינָן, סְעוֹדְתָא עַבְדִּנָּן, וְטֵיבוּ שַׁלְמִנָּן, לְמָארֵיהּ דִּי אַתְרָא: ועל כך אנו שמחים, עושים סעודה, ומשלמים בהרחבה, לאדון המקום. -   תיאור סעודת המצווה והכרת הטוב ל"מאריה דאתרא" - בעל הבית או הרב המקומי, ולעיתים הכוונה לקב"ה בכינוי "אדון המקום".

    •    דְּמִגּוֹ אִישָׁתָא, יְהַב לַן אוֹרָיְתָא, בְּתֻקְפָא וּרְבוּתָא, לְפוֹם צַעֲרָא אַגְרָא: שמתוך האש (הר סיני), נתן לנו את התורה, בעוז ובגדולה, ולפי הצער - השכר - "מתוך האש" מרמז למעמד הר סיני ("וההר בער באש", שמות יט, יח). הביטוי "לפום צערא אגרא" - כלל תלמודי (אבות ה, כג) שמשמעותו: השכר לפי המאמץ.

    •    כְּתָב יַד יַמִּינֵיהּ, וּבִתְקוֹף קִנְיָנֶיהּ, דִּי קְנֵינָא מִנֵּיהּ, בְּמָנָא דִּי כָשְׁרָא: בכתב יד ימינו, ובכוח קנייניו, שקנינו ממנו, בכלי הכשר. הללויה - תיאור כתיבת הספר ("כתב יד ימינו" - של הסופר או, ברובד סמלי, של הקב"ה) מרמז לקניין הנעשה בטקס הנישואין, תוך שימוש במטבעות לשון הנאמרות בתהליך.

    •    וְהַשְׁתָּא בְּעֵינַן, כְּמָא דִּי זְכֵינַן, דְּהַכָא גַּמְרִנַּן, וּפַסְקִנַּן סִדְרָא: ועכשיו אנו מבקשים, כפי שזכינו, שכאן סיימנו והשלמנו את הסדר - תפילה להמשך זכויות בלימוד ובכתיבת ספרי תורה, לאחר שהושלם הסדר הנוכחי.

    •    דְּיַסְגֵּי טֵבוּתָא, לְמִפְתַּח בְּאוֹרָיְתָא, דְּבַעְיָא צִילוּתָא, כְּיוֹמָא דִּבְרִירָא: שתרבה הטובה, לפתוח בתורה, שמצריכה תפילה, כיום הברור (הבהיר) -    בקשה שירבה לימוד התורה, תוך תפילה והכנה רוחנית, "כיום הבהיר" - ביטוי לטהרה ובהירות, אולי כרמז ליום מתן תורה. הקביעה כי התורה מצריכה תפילה מבוססת על האמור בתלמוד הבבלי: שמעתתא בעיא צילותא - הסוגייה מצריכה תפילה (מגילה כח, ב).
    •    יְשֵׁיזִיב מִן עָקָא, וְיוֹחֵי פָרִיקָא, דְּיֵיזֵיל סֻמַּקָא, וְיֵֵיתי חִוָּרָא: שיציל מן העקב (המכשול או הצרה), ויחיה את הפדוי, שהאדום (החולה) ילך, ויבוא הלבן (הבריא). הללויה - "מן עקא" - מצרה. "סומקא" (אדום) ו"חוורא" (לבן) - דימויים תלמודיים לחולי ולבריאות (למשל בבבא מציעא פד ע"א).

    •    וְיַצְמַח פֻּרְקָנָא, וְקִצָּא דְּיַמִּינָא, וִיבַלַּע מוֹתָנָא, דְּבָלֵי הַאי שֻׁפְרָא: ושיצמיח את הגאולה, וקץ הימין, ויבלע את מותנו, שבלה את היופי הזה. - פתיחת הבית היא בהשראת טקסט הקדיש. "קץ הימין" - ביטוי בספר דניאל (יב, יג) לגאולה העתידית. "יבלע המוות" - מתוך ישעיהו כה, ח.

    •    וְתִשְׁרֵי שְׁכִינְתָא, בְּאַרְעָא קַדִּישְׁתָא, וְתוֹרָה חֲדַתָּא, נְקַבֵּל בִתְדִּירָא: ותשרה השכינה, בארץ הקדושה, ותורה חדשה נקבל בקביעות. הללויה - תפילה לגילוי שכינה בארץ ישראל, ול"תורה חדשה" - רמז לפסוק בישעיהו נא, ד ולמדרש חז"ל עליו.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?