audio items
snunit

הפטרת בשלח: שירת דבורה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
  • שמירה
    שמור
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מזרח אירופה אורי קרויזר | אשכנז
  • 2.
    מזרח אירופה נח מדלסי | אשכנז
נגן שירים ברצף
playerSongImg

מבצע: נח מדלסי
הוקלט באולפן דוד קצבורג, ירושלים, 2025.

הוקלט במסגרת פרויקט תיעוד בתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות.


כותר הפטרת בשלח: שירת דבורה / ישראל - ליטאים / נח מדלסי
מסורת אשכנז - מזרח אירופה
לחן ממסורת הפטרת בשלח: ודבורה אשה נביאה / אשכנז
סולם כללי
מעגל השנה שבת
מועד התפילה שחרית
מלחין ללא מלחין ידוע
שפה עברית
דירוג ביצוע 1

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • הפטרתה הנפוצה של פרשת בשלח היא בסיפורה של דבורה הנביאה בתחילת ספר שופטים. למרות חילוקי מנהגים שונים בדבר תחילת ההפטרה (אשכנזים: מאזכורה הראשון, תימנים: מהכנעת יבין, ספרדים: מתחילת השירה), רוב המסורות כוללות את השירה כולה בהפטרה, למעט האיטלקים, המסיימים בפתיחתה. דגש זה על שירתה של דבורה הולם את הפרשה שבה היא נקראת, בשלח, הנקראת במסורת היהודית "שבת שירה", בשל שירת הים הנאמרת בה. בקטע זה נעסוק הן בסיפור והן בשירה.

    ההפטרה עוסקת בסיפורה של דבורה, שופטת ישראל בתקופת היותם נתונים למרותו וללחציו של יבין מלך כנען, בין היתר באמצעות שר צבאו סיסרא. דבורה קוראת לברק בן אבינועם (שבמדרש נתפס כבעלה) להילחם במלך יבין. ברק מתנה את השתתפותו במלחמה במעורבות דבורה עמו ("אם תלכי עמי והלכתי"), ודבורה משיבה שתעשה זאת, אולם יהיה לכך מחיר: סיסרא ייפול ביד אישה.

    יחד עם מגויסים משבט זבולון ונפתלי ברק נלחם בסיסרא, ובסיוע האל הוא משמיד את כל חילו. סיסרא, לבדו, נמלט לאוהלה של יעל, אשת חבר הקיני, שהוא בן ברית ליבין המלך. יעל מזמינה אותו לאוהלה, מכסה אותו ומעניקה לו חלב חרף בקשתו לקבל מים. הוא מצפה שבאוהלה יהיה לו מקלט בטוח, אולם בשנתו (כתוצאה מהחלב ששתה), היא תוקעת את יתד האוהל בראשו והורגת אותו. יעל מציגה את הגופה לברק הלוחם, וגם יבין מוכנע באותו היום.

    דבורה וברק שרים שיר ניצחון. הם מתארים את המצב הביטחוני הרעוע ואת הצורך בביצוע מעקפים בדרכים בשל החשש - עד שקמה דבורה. דבורה מביעה הערכה רבה כלפי המתנדבים להילחם (זבולון ויששכר) לצד ביקורת ואף קללה כלפי השבטים שנמנעו מהמלחמה (ראובן ודן). יעל מבורכת על מעשיה, ודמותה מונגדת לאם סיסרא הבוכה מן החלון בשל איחורו לשוב מן הקרב. שרותיה מנסות לנחם אותו ולטעון שהוא עסוק בשלל הנשים ששבה במלחמה, והשירה נגמרת בתפילה שאויבי ה' יאבדו, ואילו אוהביו - יזהרו כמו השמש בשיא כוחה. לאחר המלחמה יש שקט בארץ במשך ארבעים שנה.

    שירת דבורה נחשבת לשירה בעלת סגולות אמנותיות ותוכניות. היא כתובה בספר במבנה של אריח על גבי לבנה (שורה אחת: שלושה מקבצי מילים, שורה שנייה: שני מקבצים), הנהוג גם בכתיבת שירת הים בספר התורה. זה איננו הקשר היחיד בין הפרשה להפטרה: שתיהן עוסקות בהצלה משעבודו של מלך לאחר צעקת בני ישראל. השירה מדגישה היטב את המצוקה לצד כוח ההצלה. אולם הבדל משמעותי ביניהן: שירת הים עוסקת בעם של עבדים שיצא ממצרים, שאיננו נדרש להילחם אלא "להחריש" - האל יילחם בשבילו. שירת דבורה מתארת את לחימת העם תחת סיועו של הקב"ה ואף מגנה בחריפות את השבטים המשתמטים מן המלחמה, בשנים שלאחר ירושת הארץ. הצבת שתי השירות זו לצד זו ממחישה את התהליך שעברו בני ישראל בחלוף השנים, ואת המשכיות תהליכי ההצלה, לצד השינויים שחלו בהם.



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?