audio items
snunit

הפטרת נשא: ויהי איש אחד מצרעה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • טעמי המקרא
  • שמירה
    שמור
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    מזרח אירופה אורי קרויזר | אשכנז
  • 2.
    צ'לא יחזקאל זכריה | כורדיסטן
נגן שירים ברצף
playerSongImg

מבצע: יחזקאל זכריה
הוקלט באולפן אריה אסא, מעלה אדומים, 2025.

הוקלט במסגרת פרויקט תיעוד בתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך.
© כל הזכויות שמורות.


כותר הפטרת נשא: ויהי איש אחד מצרעה / כורדיסטן - צ'לא / יחזקאל זכריה
מסורת כורדיסטן - צ'לא
לחן ממסורת הפטרת נשא: ויהי איש אחד מצרעה / כורדיסטן - צ'לא
סולם כללי
מעגל השנה שבת
מועד התפילה שחרית
מלחין ללא מלחין ידוע
שפה עברית
דירוג ביצוע 1

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • הפטרת נשא במסורות ישראל עוסקת בלידתו של שמשון שופט ישראל (שופטים יג, ב-כה, או כד אצל התימנים).

    מנוח, איש משבט דן, מתגורר עם אשתו ביישוב צרעה שבשפלת יהודה. בני הזוג חיים ללא ילדים בשל עקרות האישה. באחד הימים מתגלה מלאך לאישה ומודיע לה שתלד בן. הוא מצווה אותה להימנע מיין וממאכלים טמאים

    בנה מיועד להיות נזיר אלוהים שיושיע את ישראל מיד הפלישתים, ונאסר עליו לקצץ את שערו.

    האישה מספרת למנוח על ההתגלות אך מציינת שלא שאלה לשמו של המלאך. היא מדגישה כי נאמר לה שהבן יהיה נזיר אלוהים עד יום מותו. מנוח מבקש מהאל שישלח שוב את איש האלוהים, כדי שיורה להם כיצד לגדל את הילד העתיד להיוולד.

    אלוהים שומע בקולו, והמלאך מגיע שוב אל האישה כשהיא בשדה ללא מנוח. היא רצה להודיע לבעלה על כך. מנוח מגיע ושואל את המלאך אם הוא דיבר עם אשתו, והמלאך מאשר. מנוח מבקש שוב מהמלאך להנחות אותו לגבי גידול הילד. המלאך חוזר על דבריו ביחס לאישה ומדגיש כי על האישה נאסר לאכול כל דבר היוצא מן הגפן.

    מנוח מציע למלאך לאכול גדי עזים, אולם המלאך מבהיר שאינו יכול לאכול אתו ואם יקריב קרבן עולה הוא ייועד לה' במלואו. רק בשלב זה מתברר שמנוח כלל אינו מבין שמדובר במלאך, אלא סבר שהוא איש אלוהים - נביא או שליח אנושי. הוא שואל את המלאך לשמו כדי לכבדו בהזדמנות, והמלאך מוסר כי שמו אינו נגיש אלא פלאי.

    מנוח מקריב את גדי ומנחת סולת על הסלע, ולפתע מתרחש מחזה פלאי לעיניהם: כאשר הלהבה עולה מן המזבח לשמיים, גם המלאך עולה עמה - מראה פלאי הגורם לבני הזוג ליפול על פניהם ביראה. המלאך נעלם ולא שב. אז הם מבינים כי מדובר במלאך ולא באדם.

    מנוח בטוח שמותם קרב בשל ראיית המלאך, אולם אשתו מעירה לו כי אם היה רצון ה' בכך, היה עושה זאת קודם ולא מאפשר לכל הסיפור להתרחש.

    כעבור זמן, האישה יולדת את בן וקוראת את שמו שמשון. הוא גדל ומתברך מאת ה'. בנקודה זו מסיימים התימנים. רוח ה' מפעמת בו במחנה דן, בין היישובים צרעה לאשתאול.

    הפטרה זו, העוסקת בלידתו של מושיע שהוקדש לנזירות עוד מלידתו, ממשיכה את קו הפרשה - הדנה גם היא בהיבדלות, בטהרה ובקדושה, דרך דיני הנזיר. אכן, נזירותו של שמשון - לאורך ימי חייו כולם, ייחודית היא ואיננה מופיעה כך בפרשה, שבה היא מוגבלת בזמן.

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?