audio items
snunit

ערבית של שבת

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • תפילה
  • שמירה
    שמור
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    איטליה כללי מרקו אוטולנגי | איטליה
  • 2.
    קונסטנטין פנחס זרביב ורפאל בן שושן | אלג'יריה
  • 3.
    אשכנז כללי מרדכי קרויזר | אשכנז
  • 4.
    קוצ'ין בנג'ו אברהם | הודו
  • 5.
    חסידויות נוספות אשר פיין | חסידים
  • 6.
    עמדיה אופיר ציון | כורדיסטן
  • 7.
    פרס מרדכי זרינכאם | מרכז אסיה וקווקאז
  • 8.
    בבל יהודה עובדיה-פתיה | ספרדים מסורות המזרח
  • 9.
    בלקן סטפן סבליץ' (אשר אלקלעי) | ספרדים מסורות המזרח
  • 10.
    כורדיסטן ישי סיידוף | ספרדים מסורות המזרח
  • 11.
    ספרד ירושלים משה חבושה | ספרדים מסורות המזרח
  • 12.
    תורכיה ברוך חסון, משה פרסי , מרסל קריספי, מרסל קריספי | ספרדים מסורות המזרח
  • 13.
    תורכיה;תימן אהרן עמרם | ספרדים מסורות המזרח
  • 14.
    ג'רבה משפחת בוכריץ | ספרדים צפון אפריקה
  • 15.
    מרוקו חיים לוק בליווי חזנים | ספרדים צפון אפריקה
  • 16.
    פורטוגזים כללי דניאל חלפון | פורטוגזים
  • 17.
    תורכיה כללי רוני איש-רן | תורכיה
נגן שירים ברצף
playerSongImg

מבצע: בנג'ו אברהם

הוקלט בגבעת ישעיהו, 2022.

בנג'ו אברהם, יליד 1951, למד את מסורת הפיוט והתפילה הקוצ'ינית מפי דודו, דוד תפארת. משמש כשליח הציבור בבית הכנסת "מורשת יהדות קוצ'ין" במושב אביעזר. עוד על בנג'ו תוכלו לקרוא במאמר זה.

הוקלט במסגרת פרויקט תיעוד בתמיכת האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך.

© כל הזכויות שמורות.

כותר ערבית של שבת / הודו - קוצ'ין / ערבית לשבת חתן / בנג'ו אברהם
מסורת הודו - קוצ'ין
לחן ממסורת ערבית של שבת / הודו - קוצ'ין
סולם כללי
מעגל השנה שבת
מועד התפילה ערבית
מלחין ללא מלחין ידוע
שפה עברית
דירוג ביצוע 1

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
אודות
  • תפילת ערבית של שבת דומה במהותה ובמבנה שלה לתפילת ערבית של יום חול, אך היא נבדלת ממנה במנגינתה המיוחדת, עדה עדה וניגונה, בניסוחן של ברכות אחדות ובתוספות ייחודיות לה, כמבואר בהמשך.

    לאחר מזמורי קבלת שבת התפילה נפתחת בחצי קדיש או ברכו כמנהג המקום ובברכות קריאת שמע. בסידור רב סעדיה גאון ברכות קריאות שמע מופיעות בנוסח מיוחד לשבת, נוסח זה נשתמר עד ימינו במסורת האיטלקית בלבד. בשאר המסורות יש שינוי רק בברכת השכיבנו, בגוף הברכה ובחתימתה, כאשר עיקר השינוי הוא שבשבת אנו מתפללים, בנוסף לשאר הבקשות, שה' יפרוש עלינו סוכת שלום כנוסח ארץ ישראל (שכך היה מנהגם אף בימי החול). בנוסח עדות המזרח פירוט הפגעים הנמצא בתפילת החול מצומצם, כנראה מתוך רצון שלא לעסוק בדברים שעלולים לצער אותנו בשבת. לאחר ברכת השכיבנו אומרים פסוקים מעניין השבת, "ושמרו" (שמות לא, טז-יז).

    גם בתפילת העמידה, במקום שלוש עשרה הברכות האמצעיות, נאמרת ברכה אחת העוסקת בשבת, שחתימתה היא מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת. הברכות האמצעיות של תפילת העמידה לא נאמרות כלל בכל תפילות השבת מתוך רצון שלא להעסיק את המתפלל בדברים שעלולים לצערו ומתוך רצון לקצר את התפילה ולא להטריח את הציבור.

    לאחר תפילת העמידה נשארים לעמוד ואומרים כל הקהל יחד את פסוקי "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ" (בראשית ב, א-ג) בנעימה. אלו הם פסוקי השבת מתוך פרשת הבריאה ובהם מודגשות ברכת השבת, קדושתה והמנוחה שבה. מיד לאחר מכן החזן מברך את ברכת מעין שבע. זו היא ברכה ייחודית לתפילת ערבית של שבת, והיא למעשה חזרת הש"ץ מקוצרת, ותוכנה הוא תמצות של שבע ברכות תפילת העמידה שנאמרו בלחש.

    סיבתו של מנהג ייחודי זו היא "מִפְּנֵי שֶׁרֹב הָעָם בָּאִין לְהִתְפַּלֵּל עַרְבִית בְּלֵילֵי שַׁבָּת, וְיִהְיֶה שָׁם מִי שֶׁנִּתְאַחֵר לָבוֹא וְלֹא הִשְׁלִים תְּפִלָּתוֹ, וְיִשָּׁאֵר לְבַדּוֹ בְּבֵית הַכְּנֶסֶת, וְיָבוֹא לִידֵי סַכָּנָה [בתקופתם הדרך חזרה מבית הכנסת בחשיכה הייתה מסוכנת]. לְפִיכָךְ חוֹזֵר שְׁלִיחַ צִבּוּר וּמִתְפַּלֵּל, כְּדֵי שֶׁיִּתְעַכְּבוּ כָּל הָעָם עַד שֶׁיַּשְׁלִים הַמִּתְאַחֵר, וְיֵצֵא עִמָּהֶן" (רמב"ם, הלכות תפילה וברכת כהנים ט, יא). מעניין לציין שעד היום "רוב העם באין להתפלל ערבית בלילי שבת" - יהודים מאמינים שאינם מקפידים על תפילה באופן קבוע מתאמצים ובאים לתפילת ליל שבת, כך שבבתי כנסת רבים מנצלים את הקהל הרב להודעות קהילתיות ופעמים רבות מזדמנים מפגשים חברתיים ביציאה מבית הכנסת. בעבר אף רווח המנהג לעשות קידוש בבית הכנסת לאחר תפילת ערבית עבור המתפללים והאורחים, אך כיום פסק המנהג.

    לפני עלינו לשבח אומרים את מזמור כג בתהלים, מִזְמוֹר לְדָוִד ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר. האידיליה שמתאר משורר המזמור מתאימה לנחת ולשלווה אליהם אנו שואפים בשבת. בסוף התפילה נהגו לשיר את הפיוטים "יגדל" או "אדון עולם".



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?