קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

אמנות השיר: מלכי שובה
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: מלכי שובה

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "מלכי שובה".

מלכי שובה – מילים וביצועים

סימן:
שלמה חזק ("חזק" – פעמיים: מילה זו עולה הן כמילה שלמה בראש המחרוזת השישית, והן מצירוף האותיות שבראשי המחרוזות השישית עד השמינית); במחרוזת האחרונה חותם הפייטן שוב בשמו המלא: "אני שלמה די לאניאדו".

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. כל מחרוזת מורכבת משני טורים החורזים זה בזה וחריזתם משתנה ממחרוזת למחרוזת, ולאחריהן מילה (או צמד מלים) הנושאת את מרכיב החריזה הקבוע – "-מָה". חריג ובלתי שגרתי הוא מיקומו של הרפרין [=הפזמון החוזר] הקוטע כל מחרוזת באמצעה. ואמנם ניכרת קִרבה צלילית בין חתימת הרפרין למרכיב הקבע בחריזת השיר: "-מָה"/"-מָן". מלבד זאת, שתי צלעותיו הראשונות של הרפרין עשויות אף הן בחריזה: "נֶאֱדָר"/"דָּר". נדגים את חריזת השיר בשתי המחרוזות הראשונות:

מַלְכִּי שׁוּבָה אֶת שְׁבוּתִי
אֵל נֶאֱדָר מָרוֹם דָּר נֶאֱמָן
וּבְנֵה מַהֵר נַחֲלָתִי
עִיר חוֹמָה

שׁוּר יָהּ עַמָּךְ אֶפֶס נֶחְשָׁב
אֵל נֶאֱדָר מָרוֹם דָּר נֶאֱמָן
וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב
בְּלִימָה

משקל:
משקל הברתי־פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. בכל טור 8 הברות; במילה (או בצמד המילים) החותמת כל מחרוזת – 3 הברות. ברפרין – 10 הברות, בתבנית 4 – 3 – 3.