קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

אמנות השיר: בת אהובת (חון תחון)
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: בת אהובת (חון תחון)

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "בת אהובת" ("חון תחון").

בת אהובת (חון תחון) – מילים וביצועים

סימן:
בנימן חזק.

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי [=שיר עשוי מחרוזות מחרוזות. סטרופה – מחרוזת]. לכל מחרוזת חריזה עצמאית, ללא מרכיבים השוזרים את השיר לכל אורכו. מבנה החריזה ברוב המחרוזות הוא כדלהלן: לטורים הראשון והשני, הארוכים יותר, חרוז אחד; לטורים השלישי והרביעי, הקצרים יותר, חרוז אחר, ובסוף הטור הרביעי באה עוד מילה או כמה מלים המשוות את אורכו לאורך הטורים הראשון והשני, ואת חריזתו לחריזתם; במילים אחרות, הטור הרביעי נושא שתי חריזות זו בצד זו – אחת עם הטור השלישי, ואחת עם הטורים הראשון והשני. ניתן לסמן מבנה זה באופן הבא: אאבב-א // גגדד-ג // ההוו-ה // וכן הלאה. נדגים את מערכת החריזה במחרוזת האחרונה של הפיוט:

משקל:
משקל הברתי־פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. רווח מאוד בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. תבנית המשקל עולה בקנה אחד עם תבנית החריזה: בטורים הראשון והשני – 10 הברות; בטורים השלישי והרביעי – 7 הברות, כאשר בחתימת הטור הרביעי נוספת כזכור מילה או כמה מילים המשוות את אורכו לזה של הטורים הראשון והשני, ולפיכך נושאות 3 הברות, המשלימות את מניין ההברות בטור הרביעי בשלמותו ל־10. נדגים זאת באותה מחרוזת: