audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

הלל תמלל

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר הלל תמלל
מעגל השנה שבת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • •● הַלֵל תְּמַלֵּל לְמָלֵא לֹא חָסַר – קריאה לאדם - מלא פיך בדברי הלל למי שהוא בעצם מלא ואין בו שום חסרון. ● נִשְׁמַת כָּל חַי וְרוּחַ כָּל בָּשָׂר – כאן רומז המשורר לתפקידו של הפיוט אך גם לדברי ההלל, דהיינו תהלל את הקב"ה ב"נשמת כל חי ורוח כל בשר" וכו' שהן מילות הפתיחה של ברכת השיר - נשמת כל חי. הפיוט משמש כקריאה לנשמת כל החיים להלל את ה'. ● אֵין לְךָ דִּמְיוֹן וְאֵין לְךָ עֵרֶךְ – אין יכולת לדמיין או להעריך את הקב"ה כמו שנאמר בתהלים (מ, ו) - רַבּוֹת עָשִׂיתָ אַתָּה ה' אֱלֹהַי נִפְלְאֹתֶיךָ וּמַחְשְׁבֹתֶיךָ אֵלֵינוּ אֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ אַגִּידָה וַאֲדַבֵּרָה עָצְמוּ מִסַּפֵּר: ● יָחִיד אֲשֶׁר לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ – מלך העולם שכל הבריות כורעות לו ברך ומשתחוות. מבוסס על דברי ה' ביד ישעיהו הנביא (מה, כג) כִּי לִי תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן: לשון זו משמשת בשתי תפילות מרכזיות; "נשמת" - שאליה רומז המחבר ושם נאמר "וכל ברך לך תכרע וכל קומה לפניך תשתחווה". ותפילת "עלינו לשבח"שבה נאמר "כי לך תכרע כל ברך, תישבע כל לשון". ● אָנָה מְקוֹמְךָ וְאֵין לְךָ דֶּרֶךְ – האדם המתפלל ומבקש לעמוד לפני הקב"ה אינו יכול לעולם להגיע אל מקום פיזי ולמוצאו שם. ולא רק האדם אינו יודע את מקום כבודו של ה' אלא כל הנבראים כולם ואף מלאכי השרת אינם יודעים כמו שנאמר בקדושת "כתר". הפייטן משתמש בשאלה הרטורית כאמצעי להבליט את גדולתו ונוראותו של ה'. ● מוֹלִיךְ שִׁבְעָה עַל שְׁנֵים הֶעָשָׂר – לקב"ה אמנם אין דרך ואין מקום אך לכל כוכבי השמים סלל דרך והוא מנהיג את שבעת כוכבי הלכת ואת שנים עשר המזלות (מבוסס על תפיסות אסטרונומיות של ימי הביניים). ● בּוֹרֵא שִׁבְעָה יְסוֹבְבוּן עַל שִׁבְעָה – שבעת כוכבי הלכת הסובבים על שבעת גלגליהם הקוסמיים (שוב, ע"פ האסטרונומיה של ימי הביניים). מראה את שלטון הבורא בעולם השמימי. ● וְכֵן אַרְבָּעָה כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה – ארבעת הגלגלים - יבשה, ימים גלגל האש וגלגל הרוח כנגד ארבעת היסודות מהם מורכב העולם החומרי - עפר, מים, אש, אויר. מראה את שלטונו של הבורא בארץ. ● זְכוֹר נָא לְחֶבְלָךְ בְּרִית חֹב וּשְׁבוּעָה – זכור נא לעם ישראל, שהם עמך ונחלתך. ע"פ האמור בדברים (לב, ט) כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ.
    • בְּרִית חֹב וּשְׁבוּעָה – מה שנשבעת לאבותם שתרבה זרעם ונחלתם לעולם. ● כִּי אַתָּה שַׂחְתָ לְקַיֵּם כָּל אִסָּר – הקב"ה ציוה על בני עמו לקיים כל מה שיצא מפיהם כנדר או שבועה שנאמר (במדבר ל, ג): אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ, לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה. ואם אתה ציווית ראוי שתכניס עצמך גם כן כן בחיוב זה. ● רָזוֹת תַּעֲבֹרְנָה עַל יְדֵי מוֹנֶה – עם ישראל, המשול לצאן רזה ומדולדל בגלות, תעבורנה על ידי הרועה. ע"פ האמור בירמיהו (לג, יג): בְּעָרֵי הָהָר בְּעָרֵי הַשְּׁפֵלָה וּבְעָרֵי הַנֶּגֶב וּבְאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּבִסְבִיבֵי יְרוּשָׁלִַם וּבְעָרֵי יְהוּדָה עֹד תַּעֲבֹרְנָה הַצֹּאן עַל יְדֵי מוֹנֶה אָמַר ה'. וביחזקל (לד, יב): כְּבַקָּרַת רֹעֶה עֶדְרוֹ בְּיוֹם הֱיוֹתוֹ בְתוֹךְ צֹאנוֹ נִפְרָשׁוֹת, כֵּן אֲבַקֵּר אֶת צֹאנִי וְהִצַּלְתִּי אֶתְהֶם מִכָּל הַמְּקוֹמֹת אֲשֶׁר נָפֹצוּ שָׁם בְּיוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל. ● וְעִיר עַל תִּלָּהּ מְהֵרָה תִּבְנֶה – ירושלים תשוב ותיבנה במקום שנחרבה, שנהפכה לתל. ע"פ ירמיהו (ל, יח): כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם, וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ וְאַרְמוֹן עַל מִשְׁפָּטוֹ יֵשֵׁב. ● וְשָׁמָּה דֶּגֶל מוּל דֶּגֶל יַחֲנֶה – כל עם ישראל שנתפזר בין האומות ישוב ויתכנס למקום אחד וישכנו כולם זה לצד זה, כמו שהיה במדבר מחנה ליד מחנה. דגל במשמעות של שבט. ● וּכְאָב יְרַחֵם עַל הַבֵּן הַמְיֻסָּר – ה' ירחם עלינו כמו שאב מרחם על בנו ובפרט כשהוא סובל. ● הַכֹּל יִכְלֶה וְזִכְרְךָ לֹא יִכְלֶה – לכל נברא ובריאה יש זמן שבו הוא חדל מלהתקיים אך הקב"ה חי וקיים לעולם. ● הַכֹּל יִבְלֶה וְשִׁמְךָ לֹא יִבְלֶה – הכל בלה בסופו של דבר, מתיישן ומאבד את יכולותיו עד שאין בו כבר חפץ, אבל הקב"ה מעל לזמן ופגעיו, אין לו ראשית ולא אחרית. ● הַכֹּל חָסֵר וְאַתָּה מָלֵא – אין דבר מושלם בבריאה. כל דבר או שזקוק לדבר אחר או שמושפע מדבר אחר וכולם תמיד זקוקים לקב"ה שהוא נותן להם כל רגע ורגע את חיותם וקיומם וממלאם. ואילו הקב"ה אינו זקוק או מושפע מאף בריה בעולם. ● כִּי בְךָ יִדַּל דַּל גַּם בְּךָ יָשׂוֹר שַׂר – המעמד של כל אדם ואדם נגזר ע"פ רצון ה'. העני והדל הם במצב זה בגלל רצון הבורא ובדיוק באותו אופן השר והעשיר, מצבם אף הוא רק ברצון ה'. ● מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים – ע"פ תהלים צה, ג כִּי אֵל גָּדוֹל ה' וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים. הקב"ה שהוא נעלה מכל מלאכי השמים (המכונים פעמים רבות אלהים).
    • נוֹרָא וְנִשְׂגָב מִשְּׁמֵי גְבוֹהִים – ה' נורא ונשא מעל השמים וכל צבאם.
    • הַכֹּל מִמְּךָ פּוֹחֲדִים וְרוֹהִים – כל הבריות הארציות מפחדות וחרדות ממך.
    • וְעַבְדְךָ בְּיִשְׁעֲךָ מְהֵרָה יְבֻשָּׂר, אך לעומת זאת, לנו – עם ישראל- מובטחת בשורת הגאולה.


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?