audio items
snunit
Back to search results

הלל תמלל

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title הלל תמלל
Cycle of the Year שבת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • •● הַלֵל תְּמַלֵּל לְמָלֵא לֹא חָסַר – קריאה לאדם - מלא פיך בדברי הלל למי שהוא בעצם מלא ואין בו שום חסרון. ● נִשְׁמַת כָּל חַי וְרוּחַ כָּל בָּשָׂר – כאן רומז המשורר לתפקידו של הפיוט אך גם לדברי ההלל, דהיינו תהלל את הקב"ה ב"נשמת כל חי ורוח כל בשר" וכו' שהן מילות הפתיחה של ברכת השיר - נשמת כל חי. הפיוט משמש כקריאה לנשמת כל החיים להלל את ה'. ● אֵין לְךָ דִּמְיוֹן וְאֵין לְךָ עֵרֶךְ – אין יכולת לדמיין או להעריך את הקב"ה כמו שנאמר בתהלים (מ, ו) - רַבּוֹת עָשִׂיתָ אַתָּה ה' אֱלֹהַי נִפְלְאֹתֶיךָ וּמַחְשְׁבֹתֶיךָ אֵלֵינוּ אֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ אַגִּידָה וַאֲדַבֵּרָה עָצְמוּ מִסַּפֵּר: ● יָחִיד אֲשֶׁר לְךָ תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ – מלך העולם שכל הבריות כורעות לו ברך ומשתחוות. מבוסס על דברי ה' ביד ישעיהו הנביא (מה, כג) כִּי לִי תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן: לשון זו משמשת בשתי תפילות מרכזיות; "נשמת" - שאליה רומז המחבר ושם נאמר "וכל ברך לך תכרע וכל קומה לפניך תשתחווה". ותפילת "עלינו לשבח"שבה נאמר "כי לך תכרע כל ברך, תישבע כל לשון". ● אָנָה מְקוֹמְךָ וְאֵין לְךָ דֶּרֶךְ – האדם המתפלל ומבקש לעמוד לפני הקב"ה אינו יכול לעולם להגיע אל מקום פיזי ולמוצאו שם. ולא רק האדם אינו יודע את מקום כבודו של ה' אלא כל הנבראים כולם ואף מלאכי השרת אינם יודעים כמו שנאמר בקדושת "כתר". הפייטן משתמש בשאלה הרטורית כאמצעי להבליט את גדולתו ונוראותו של ה'. ● מוֹלִיךְ שִׁבְעָה עַל שְׁנֵים הֶעָשָׂר – לקב"ה אמנם אין דרך ואין מקום אך לכל כוכבי השמים סלל דרך והוא מנהיג את שבעת כוכבי הלכת ואת שנים עשר המזלות (מבוסס על תפיסות אסטרונומיות של ימי הביניים). ● בּוֹרֵא שִׁבְעָה יְסוֹבְבוּן עַל שִׁבְעָה – שבעת כוכבי הלכת הסובבים על שבעת גלגליהם הקוסמיים (שוב, ע"פ האסטרונומיה של ימי הביניים). מראה את שלטון הבורא בעולם השמימי. ● וְכֵן אַרְבָּעָה כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה – ארבעת הגלגלים - יבשה, ימים גלגל האש וגלגל הרוח כנגד ארבעת היסודות מהם מורכב העולם החומרי - עפר, מים, אש, אויר. מראה את שלטונו של הבורא בארץ. ● זְכוֹר נָא לְחֶבְלָךְ בְּרִית חֹב וּשְׁבוּעָה – זכור נא לעם ישראל, שהם עמך ונחלתך. ע"פ האמור בדברים (לב, ט) כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ יַעֲקֹב חֶבֶל נַחֲלָתוֹ.
    • בְּרִית חֹב וּשְׁבוּעָה – מה שנשבעת לאבותם שתרבה זרעם ונחלתם לעולם. ● כִּי אַתָּה שַׂחְתָ לְקַיֵּם כָּל אִסָּר – הקב"ה ציוה על בני עמו לקיים כל מה שיצא מפיהם כנדר או שבועה שנאמר (במדבר ל, ג): אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ, לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה. ואם אתה ציווית ראוי שתכניס עצמך גם כן כן בחיוב זה. ● רָזוֹת תַּעֲבֹרְנָה עַל יְדֵי מוֹנֶה – עם ישראל, המשול לצאן רזה ומדולדל בגלות, תעבורנה על ידי הרועה. ע"פ האמור בירמיהו (לג, יג): בְּעָרֵי הָהָר בְּעָרֵי הַשְּׁפֵלָה וּבְעָרֵי הַנֶּגֶב וּבְאֶרֶץ בִּנְיָמִן וּבִסְבִיבֵי יְרוּשָׁלִַם וּבְעָרֵי יְהוּדָה עֹד תַּעֲבֹרְנָה הַצֹּאן עַל יְדֵי מוֹנֶה אָמַר ה'. וביחזקל (לד, יב): כְּבַקָּרַת רֹעֶה עֶדְרוֹ בְּיוֹם הֱיוֹתוֹ בְתוֹךְ צֹאנוֹ נִפְרָשׁוֹת, כֵּן אֲבַקֵּר אֶת צֹאנִי וְהִצַּלְתִּי אֶתְהֶם מִכָּל הַמְּקוֹמֹת אֲשֶׁר נָפֹצוּ שָׁם בְּיוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל. ● וְעִיר עַל תִּלָּהּ מְהֵרָה תִּבְנֶה – ירושלים תשוב ותיבנה במקום שנחרבה, שנהפכה לתל. ע"פ ירמיהו (ל, יח): כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי שָׁב שְׁבוּת אָהֳלֵי יַעֲקוֹב וּמִשְׁכְּנֹתָיו אֲרַחֵם, וְנִבְנְתָה עִיר עַל תִּלָּהּ וְאַרְמוֹן עַל מִשְׁפָּטוֹ יֵשֵׁב. ● וְשָׁמָּה דֶּגֶל מוּל דֶּגֶל יַחֲנֶה – כל עם ישראל שנתפזר בין האומות ישוב ויתכנס למקום אחד וישכנו כולם זה לצד זה, כמו שהיה במדבר מחנה ליד מחנה. דגל במשמעות של שבט. ● וּכְאָב יְרַחֵם עַל הַבֵּן הַמְיֻסָּר – ה' ירחם עלינו כמו שאב מרחם על בנו ובפרט כשהוא סובל. ● הַכֹּל יִכְלֶה וְזִכְרְךָ לֹא יִכְלֶה – לכל נברא ובריאה יש זמן שבו הוא חדל מלהתקיים אך הקב"ה חי וקיים לעולם. ● הַכֹּל יִבְלֶה וְשִׁמְךָ לֹא יִבְלֶה – הכל בלה בסופו של דבר, מתיישן ומאבד את יכולותיו עד שאין בו כבר חפץ, אבל הקב"ה מעל לזמן ופגעיו, אין לו ראשית ולא אחרית. ● הַכֹּל חָסֵר וְאַתָּה מָלֵא – אין דבר מושלם בבריאה. כל דבר או שזקוק לדבר אחר או שמושפע מדבר אחר וכולם תמיד זקוקים לקב"ה שהוא נותן להם כל רגע ורגע את חיותם וקיומם וממלאם. ואילו הקב"ה אינו זקוק או מושפע מאף בריה בעולם. ● כִּי בְךָ יִדַּל דַּל גַּם בְּךָ יָשׂוֹר שַׂר – המעמד של כל אדם ואדם נגזר ע"פ רצון ה'. העני והדל הם במצב זה בגלל רצון הבורא ובדיוק באותו אופן השר והעשיר, מצבם אף הוא רק ברצון ה'. ● מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים – ע"פ תהלים צה, ג כִּי אֵל גָּדוֹל ה' וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים. הקב"ה שהוא נעלה מכל מלאכי השמים (המכונים פעמים רבות אלהים).
    • נוֹרָא וְנִשְׂגָב מִשְּׁמֵי גְבוֹהִים – ה' נורא ונשא מעל השמים וכל צבאם.
    • הַכֹּל מִמְּךָ פּוֹחֲדִים וְרוֹהִים – כל הבריות הארציות מפחדות וחרדות ממך.
    • וְעַבְדְךָ בְּיִשְׁעֲךָ מְהֵרָה יְבֻשָּׂר, אך לעומת זאת, לנו – עם ישראל- מובטחת בשורת הגאולה.


Have more information? Found a mistake?