audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

אלהי מאז אהבתני

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
נגן שירים ברצף
עמוד שיר openModalIcon
prayersAlbomImg
  • 1.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב ויקטור בובליל
  • 2.
    ספרדים צפון אפריקה - לוב פריג'א זוארץ
נגן שירים ברצף
playerSongImg
כותר אלהי מאז אהבתני
מעגל השנה לכל עת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש

  • • אֱלֹהַי מֵאָז אֲהַבְתַּנִי – ה', בעבר הקדום אהבת אותי: כאן הדהוד לשירו של ר' ישראל נג'ארה – ימי חרפי אהבתני: יְמֵי חָרְפִּי אֲהַבְתָּנִי / עַתָּה בַּבּוֹר נְטַשְׁתָּנִי/
    • וּבַמִּדְבָּר הַשָּׁמֵם הוֹלַכְתַּנִי וְתוֹרַת חֶסֶד וֶאֱמֶת הוֹרֵתַנִי – אהבתך אלי בעבר התבטאה בכך שהולכת אותי אחריך בשממת המדבר ובכך שבהיותי במדבר נתת לי תורה. מעבר למשמעותו הפשוטה של משפט זה ייתכן שהמדבר משמש כאן גם כמצב הרוחני הירוד של ישראל בשחר ההיסטוריה שלו. אהבת ה' לעמו התבטאה בכך שה' הדריך אותם בהיותם במצב זה כשהורה להם את תורתו.
    • וְתוֹרַת חֶסֶד וֶאֱמֶת – הצירוף 'חסד ואמת' מופיע בהקשרים רבים במקרא, כגון בתהלים פה, יא חֶסֶד וֶאֱמֶת נִפְגָּשׁוּ צֶדֶק וְשָׁלוֹם נָשָׁקוּ, וכאן הוא משתלב בביטוי 'תורת חסד', המופיע במשלי לא, כו פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ.
    • מַדּוּעַ אַתָּה עַתָּה בְּיַד זָר נְטַשְׁתַּנִי - הפיטן תוהה על כך שהאל שאהב את עמו בעבר עזב והפקיר אותו בהווה ביד אויב זר. שוב יש כאן הדהוד לשירו של ר' ישראל נג'ארה – ימי חרפי אהבתני: יְמֵי חָרְפִּי אֲהַבְתָּנִי / עַתָּה בַּבּוֹר נְטַשְׁתָּנִי/
    • רְאֵה צוּר עָנְיִי וַעֲמָלִי וְאַל תֵּפֶן לְמַעֲלָלִי – הפיטן פונה אל ה', המשול לסלע בשל עוצמתו, ומבקש ממנו שיתן את לבו לסבלו ועבודתו הקשה, ולא יתייחס אל מעשיו הרעים. הלשון לפי תהלים כה, יח: רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי.
    • אַל תְּדִינֵנִי כְמִפְעֲלִי כִּי צוּר בְּחֶלְקְךָ נָפַל חֶלְקִי – שוב חוזר הפיטן במלים שונות על בקשתו שלא יידון לפי מעשיו (הרעים), ואולם הפעם אין הוא מבקש שה' יפנה את מבטו אל סבלו אלא אל העובדה שה' בחר בעמו - בְּחֶלְקְךָ נָפַל חֶלְקִי.
    • יוֹם וָלֵיל אֶעֱרֹךְ לְךָ נִיבִי – אתפלל אליך יומם ולילה. לשון זו מופיעה גם בפיוטו של ר' שלמה אבן גבירול 'שואף כמו עבד' מִשְׁעוֹל תְּשׁוּבָתְךָ, תִּפְתַּח לְעֶבֶד קָם / טֶרֶם לְהִתְפַּלֵּל, לָךְ יַעֲרֹךְ נִיבוֹ.
    • אֶשְׁפֹּךְ לְךָ רוּחִי וּלְבָבִי – אבטא את רחשי לבי לפניך. הלשון לפי תהלים סב, ט: בִּטְחוּ בוֹ בְכָל עֵת עָם שִׁפְכוּ לְפָנָיו לְבַבְכֶם אֱלֹהִים מַחֲסֶה לָּנוּ סֶלָה.
    • נְחֵנִי וְנַהֲלֵנִי מֵאֶרֶץ שְׁבִי – הובל אותי והוצא אותי מן הארצות שבהן אני שבוי בידי אויבי. הלשון לפי תהלים לא, ד: כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי. הביטוי 'ארץ שבים' מופיע בדברי הימים ב ו, לז ולח.
    • אֶל אֶרֶץ חֶמְדָּתִי תִּפְאֶרֶת צְבִי – אל הארץ המפוארת שאליה אני משתוקק להגיע, לפי ירמיהו ג, יט ...וְאֶתֶּן לָךְ אֶרֶץ חֶמְדָּה נַחֲלַת צְבִי צִבְאוֹת גּוֹיִם...


יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?