• (א) הַלְלוּיָהּ. כִּי טוֹב, לא רק במובן המוסרי, אלא גם נעים וגורם אושר, זַמְּרָה, לזמר לאֱלֹהֵינוּ, כִּי נָעִים לשיר לו, ונָאוָה, נאָה התְהִלָּה שמהללים אותו. כאן מהלל המשורר את גדולת ה' ועזרתו לכול - מיצורים מסוימים הנתונים בצרה ועד לכוחו בבריאה כולה. (ב) בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִִַם ה', נִדְחֵי, הגולים מיִשְׂרָאֵל שרחקו הוא יְכַנֵּס. (ג) הָרֹפֵא, המרפא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם, חובש את פצעיהם ומרגיע את עצבוּתם - מטפל גם במכאובי נפשם. כשם שה' יורד ומטפל בקטני הקטנים, הוא גם אדון כל היקום: (ד) מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים. כל הכוכבים ברשותו, ולכן הם מנויים אצלו, ולְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא. לכל אחד ואחד מהם הוא קורא בשם, כעין קריאה שיתייצב למשמרתו. (ה) גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ, לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר, אי-אפשר לסכמה בגלל גודלה ועומקה. ושוב לעולם שלנו: (ו) מְעוֹדֵד עֲנָוִים ה', וגם מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ. (ז) עֱנוּ, הרימו קול לַה' בְּשירי תוֹדָה, זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר על השגחתו וגדולתו - (ח) הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים, בעננים, הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר, הַמַּצְמִיחַ בהָרִים חָצִיר, עשב למאכל בהמה, (ט) נוֹתֵן לִבְהֵמָה את לַחְמָהּ, מאכלה. הוא דואג לכל בריותיו, אפילו לִבְנֵי עֹרֵב, העלובים והמכוערים, כאֲשֶׁר יִקְרָאוּ לעזרה. (י) וכל זה הוא מצד חסדיו, ולא כחלק ממערכת של יחסי גומלין, שהרי לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ, ולֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ, שהם משענתו, עצמתו וקלות תנועתו, יִרְצֶה. (יא) רוֹצֶה ה' אֶת יְרֵאָיו, גם אם אין בידם לא גבורה ולא מרוץ, אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ. המזמור עובר למישור אחר: (יב) שַׁבְּחִי, יְרוּשָׁלִַם, אֶת ה'; הַלְלִי את אֱלֹהַיִךְ, צִיּוֹן, שהרי לה' יש יחס מיוחד אל עירו ואל מקדשו - (יג) כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ. הוא מגן על ירושלים מפני כל אויב, בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ. (יד) הוא הַשָֹּם גְּבוּלֵךְ - גבול הארץ וגבולה של העיר, שיהיה גבול של שָׁלוֹם; את חֵלֶב, המובחר שבחִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ. ושוב הוא חוזר אל העולם הגדול: (טו) הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ, פקודתו לאָרֶץ, ועַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ, ויתבצע מיד. (טז) הוא הַנֹּתֵן שֶׁלֶג שנראה בלובנו כַּערמות צָּמֶר; כְּפוֹר, שכבת קרח כּמשטח של אֵפֶר יְפַזֵּר. (יז) מַשְׁלִיךְ את קַרְחוֹ לסוגיו - שלג וברד כְפִתִּים, כמו פתיתים; לִפְנֵי קָרָתוֹ, הקור העז שהוא מביא, מִי יַעֲמֹד?! (יח) ולחלופין - יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם - ימס את הקרח והשלג, וכאשר יַשֵּׁב רוּחוֹ, כביכול נושף רוח חמה יותר, ואז הכול יימס ויִזְּלוּ מָיִם. לנוכח כל גדולותיו אלה יש להודות על דבר נוסף: (יט) ה' מַגִּיד דְּבָרָו, תורתו ומצוותיו לְיַעֲקֹב, את חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו מסר לְיִשְׂרָאֵל. (כ) והוא לֹא עָשָׂה כֵן - לא נתן תורה ומצוות לְכָל גּוֹי, וּמִשְׁפָּטִים של ה' בַּל יְדָעוּם הגויים, ואף אינם קשורים אליהם, שהרי זוהי המתנה המיוחדת שנתן ה' לעם ישראל לבדו. הַלְלוּיָהּ. פירוש הרב אבן ישראל שטיינזלץ לקוח מתוך התנ"ך המבואר בהוצאת שפע וקורן ירושלים.
|