audio items
snunit
קוקיז (עוגיות)

אתר הספרייה הלאומית עושה שימוש בעוגיות (cookies) על מנת לשפר את חווית הגלישה שלך. הגלישה שלך באתר מהווה הסכמה לשימוש בעוגיות. למידע נוסף, אנא עיינו במדיניות הפרטיות

חזרה לתוצאות החיפוש

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
playerSongImg
כותר אודה לאל לבב חוקר
מעגל השנה ימים נוראים;לכל עת
שפה עברית

תנאי השימוש:

הפריט כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם. חל איסור על כל שימוש בפריט, לרבות אך לא רק, העתקה, פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות, דיגיטאלי, אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה בכתב מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.

תנאי השימוש אינם מונעים שימוש בפריט למטרות המותרות על פי חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007, כגון: שימוש הוגן בפריט. בכל מקרה חלה חובה לציין את שם/שמות היוצר/ים ואת שמו של בעל האוסף בעת השימוש בפריט וחל איסור על פגיעה בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.

השימוש בפריט כפוף גם לתנאי השימוש של אתר הפיוט והתפילה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]

תצוגת MARC
פירוש
  • פיוט הפונה אל האדם ומעורר אותו אל נשמתו שירדה אל העולם אל העולם הזה, לשכון בתוך גופו של האדם. נשמת האדם, אותה מדמה המשורר לאבנים טובות, ניתנה לאדם כפיקדון. המשורר מתאר מעמד לפיו כל לילה, בעת שהאדם ישן, עוזבת הנשמה את גופו ועולה למעלה, להתייצב לפני רבונו של עולם ולתת דין וחשבון על פעולותיה. מתוך כך מעורר המשורר את האדם להתעורר - הן כפשוט והן בממד הרוחני.

     

    צורת השיר: הפתיחה מכילה חריזה פנימית. בכל בית חריזה פנימית משולשת, ואילו הצלע הרביעית בכל בית מסיימת במלה החותמת את הפתיחה העשויה להוות בחלק מהלחנים פזמון חוזר - כעין שיר אזור. כל אזור מסתיים בקטע פסוק.

     

    נסיבות השירה: השיר מושר כחלק מהתפילות שקודם תפילת שחרית, והוא אף עוסק בעיתוי של המעבר בין היום והלילה. יש השרים אותו בסעודת ליל שבת ובנסיבות נוספות.

     

    הערת נוסח: הפיוט מופיע בגרסאות שונות. בגרסה הארוכה ביותר (והנדירה) - בתים המדגישים את ההתעוררות מן השינה. בתים אלו מובאים כאן באותיות מוקטנות. יש גרסאות שבהן אין מופיע הבית  הרביעי, ויש שאין מופיע בהן הבית האחרון. ובהתאם לכך האקרוסטיכון: שמעי(י)הו (נ) / שמעייהו קוסין.

     

     

    פיוט השבוע

    בתיאור בריאת האדם בבראשית ב, ז כתוב: וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה - האדם נברא מתחתונים ועליונים, מאדמה ומנשמת חיים. בלילה, בשעת השינה, עולה הנשמה לשמים וחוזרת לכור מחצבתה:



יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?