audio items
snunit
Back to search results

אודה לאל לבב חוקר

Enlarge text Shrink text
playerSongImg
Title אודה לאל לבב חוקר
Cycle of the Year ימים נוראים;לכל עת
Language עברית

תנאי השימוש:

This item is subject to copyright law and/or the terms of an agreement. All of the following are prohibited unless written permission from the copyright owner and the owner of the collection is obtained: Reproduction, publication, distribution, public performance, broadcasting, dissemination via the Internet or by any other means, and creating a derivative work of the item (for example, translation, modification or adaptation) in any form or by any means, whether digital or physical.

Notwithstanding the above, the user is entitled to make any permitted uses as defined in the Israeli Copyright Law (5768-2007), such as “fair use”. In any case, the name(s) of the creator(s) must be specified when making use of their work. It is forbidden to harm the author’s dignity or reputation by means of altering the item or damaging the item.

Use of the item is also subject to the terms of use of the Piyut and Prayer website.

If you believe that there is an error in the information above, or in case of any concern of copyright infringement in connection with this item, please contact us by e-mail: [email protected]

MARC RECORDS
Piyut Interpretation
  • פיוט הפונה אל האדם ומעורר אותו אל נשמתו שירדה אל העולם אל העולם הזה, לשכון בתוך גופו של האדם. נשמת האדם, אותה מדמה המשורר לאבנים טובות, ניתנה לאדם כפיקדון. המשורר מתאר מעמד לפיו כל לילה, בעת שהאדם ישן, עוזבת הנשמה את גופו ועולה למעלה, להתייצב לפני רבונו של עולם ולתת דין וחשבון על פעולותיה. מתוך כך מעורר המשורר את האדם להתעורר - הן כפשוט והן בממד הרוחני.

     

    צורת השיר: הפתיחה מכילה חריזה פנימית. בכל בית חריזה פנימית משולשת, ואילו הצלע הרביעית בכל בית מסיימת במלה החותמת את הפתיחה העשויה להוות בחלק מהלחנים פזמון חוזר - כעין שיר אזור. כל אזור מסתיים בקטע פסוק.

     

    נסיבות השירה: השיר מושר כחלק מהתפילות שקודם תפילת שחרית, והוא אף עוסק בעיתוי של המעבר בין היום והלילה. יש השרים אותו בסעודת ליל שבת ובנסיבות נוספות.

     

    הערת נוסח: הפיוט מופיע בגרסאות שונות. בגרסה הארוכה ביותר (והנדירה) - בתים המדגישים את ההתעוררות מן השינה. בתים אלו מובאים כאן באותיות מוקטנות. יש גרסאות שבהן אין מופיע הבית  הרביעי, ויש שאין מופיע בהן הבית האחרון. ובהתאם לכך האקרוסטיכון: שמעי(י)הו (נ) / שמעייהו קוסין.

     

     

    פיוט השבוע

    בתיאור בריאת האדם בבראשית ב, ז כתוב: וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו, נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה - האדם נברא מתחתונים ועליונים, מאדמה ומנשמת חיים. בלילה, בשעת השינה, עולה הנשמה לשמים וחוזרת לכור מחצבתה:



Have more information? Found a mistake?