בראש המודעה הכותרת של המוציא לאור: ועדת התרבות של המועצה המקומית זכרון יעקב וסמל המועצה המקומית. זו מודעה בתבנית קבועה המשמשת לפרסום של אירועי תרבות בעיר, והנושא והמועד משתנים. נושא האירוע שיתקיים ביום שלישי 21 במאי 1968 הוא ממצאי מערות בר־כוכבא, ומקום המפגש הוא בית הנוער. ההרצאה היא אחת מפעולות החוג לידיעת הארץ לנוער. כל המעוניינים מוזמנים, כלומר ההרצאה היא ללא עלות.
ידיעת הארץ או לימודי ארץ ישראל הוא תחום דעת העוסק בהיסטוריה, הגאוגרפיה, הגאולוגיה והביולוגיה של ארץ ישראל. ההתעניינות בהיסטוריה של ארץ ישראל וידיעתה החלה במאה ה־19 בחוגי המשכילים היהודים ובמוסדת שהקימו למדו על הגאוגרפיה וההיסטוריה של הארץ. גם ביישוב היהודי הישן התפתח תחום ידיעת הארץ, ועם גידול היישוב היהודי בארץ גדלה גם ההתעניינות בתחום זה.
אחרי הקמת המדינה התעצם הצורך בקשר עם העבר היהודי הקדום. אחד הביטויים לכך היה ההתעניינות המוגברת בארכאולוגיה של הארץ. היא חרגה מתחום המחקר האקדמי והייתה לנחלת הכלל. ממצאים שהתגלו באתרים ארכאולוגיים חיזקו את הקשר של בני הארץ ותחושתם כי הם שבים אל ארץ שחיכתה לבניה. התרגשות רבה עוררו ממצאים באתרים שהתרחשו בהם קרבות כמו מצדה או בית"ר, ודמויות כמו בר־כוכבא היו לדמויות מופת של גבורה יהודית.
באמצע שנות ה־60 התקיימו חוגים רבים לידיעת הארץ, שהיו מיועדים לנוער ולמבוגרים. ההרצאות לוו לעיתים בשקופיות ובסרטונים מאתרי החפירות הארכאולוגיות. במודעה זו הציבור הוזמן לשמוע על ממצאים שהתגלו במערות בר־כוכבא, מערות ששימשו מסתור למורדים בשנים 132–135 לספירה. הממצאים מן המערות מגוונים ובהם: מטבעות, כלים מגוונים, אגרות, מסמכים, אריגים ועוד, והם מקור היסטורי חשוב ביותר להבנת מרד בר־כוכבא.
מה האירוע שהמודעה מפרסמת? היכן ומתי יתקיים האירוע? מה הנושא שלו? מי קהל היעד של המודעה? איזה סמל מופיע במודעה?
מהו חוג לידיעת הארץ? מה חשיבותו? מה עושים בחוג כזה?
מדוע, לדעתכם, הרצאה על ממצאים ממערות בר־כוכבא עשויה לעניין את הנוער?
אילו ממצאים התגלו במערת בר־כוכבא? היעזרו במרשתת.
מה, לדעתכם, ההסבר להתעניינות בממצאים ארכאולוגיים ובייחוד בממצאים מימי מרד בר־כוכבא? מה סימל מרד בר־כוכבא בשנות ה־60? מה השתנה ביחס למרד בשנות ה־80? היעזרו במרשתת.
מתי החלה ההתעניינות בידיעית ארץ ישראל? מה היו ביטוייה בארץ ובגולה? מה, לדעתכם, הקשר בין ידיעת ארץ ישראל להתפתחות הלאומיות היהודית?
האם גם בימינו ממצאים מימי מרד בר־כוכבא מעוררים עניין בקרב הנוער?
באילו דרכים אתם לומדים על ארץ ישראל? הציעו מגוון דרכים ללימוד על ארץ ישראל. מהי הדרך המועדפת עליכם?
האם אתם משתתפים בחוגים? באיזה חוג? האם הייתם מצטרפים לחוג לידיעת הארץ? מה הייתם מצפים מחוג כזה? מה תרוויחו מהשתתפות בחוג כזה?
האם טיילתם באתר מימי מרד בר־כוכבא? אם כן, מה ראיתם באתר?
הכינו הרצאה לכיתה על ממצאים ממערות בר־כוכבא באמצעות תמונות.
תכננו מסלול טיול בעקבות מרד בר־כוכבא. כתבו הסברים מעניינים על כל אתר והסבירו מדוע בחרתם דווקא באתרים אלה.
מה אתם יודעים על הסביבה בה אתם גרים? הכינו מסלול טיול יומי בסביבת מגוריכם או בסביבת בית הספר. הכינו תחנות שונות שבהן תלמדו על היבטים היסטוריים, גאוגרפיים, גאולוגיים וביולוגים של סביבתכם.
למחקר, לימוד והוראה
מותר להעתיק את הפריט ולהשתמש בו לצרכי לימוד עצמי, הוראה ומחקר בלבד.
חובה להעניק קרדיט ליוצר/ים בכל שימוש בפריט.
אסור לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות שימוש למטרות לימוד עצמי הוראה ומחקר.
שימוש שחורג מכללי השימוש ההוגן מותנה בקבלת הרשאה מבעל זכויות היוצרים בפריט. ניתן לפנות לספרייה הלאומית לקבלת פרטי הקשר שלהם בטופס בקשה לבירור זכויות יוצרים
מידע נוסף:
הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים. הנגשת הפריט והעמדתו לרשות הציבור הרחב נעשית בהתאם לסעיף 19 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 ("שימוש הוגן"), למטרות של לימוד עצמי, הוראה ומחקר.
יש לשים לב שהחוק המאפשר שימוש ביצירה תחת עיקרון השימוש ההוגן חל בישראל בלבד ולכן אם הנך מעוניין להשתמש ביצירה מחוץ לישראל, עליך לבדוק האם החוק במדינת היעד מאפשר שימוש זה
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים