זכור ושמור - רק תוצרת הארץ!

פרסומת ל"נעלי כתר", נעליים מתוצרת הארץ המוכרות כיום בשם "נעלי בן ישי". הכותרת היא "זכור ושמור- רק תוצרת הארץ!". הפרסומת משתמשת בביטוי  "זכור ושמור", שעניינו שמירת השבת.  באמצעות השימוש בביטוי זה הפרסומת מוסיפה לקנייה של תוצרת הארץ מעין תוקף של ציווי מקודש.

icon

תיאור

מפעל "כתר" לנעליים היה המפעל הראשון בארץ לייצור נעליים. המפעל הוקם בשנות השלושים של המאה העשרים בידי יצחק הוז. שיטות הפרסום והשיווק של המפעל הדגישו את המחיר הזול של הנעליים ואת איכותן החזקה.

הפרסומות לנעליים הופיעו לעתים כ"שבועון לקטנים ולגדולים" וכללו חידות ותשבצים. בפרסומות שובצו מושגים הקשורים בחגי ישראל וביטויים מן המקורות היהודיים. 


פרסומות המעודדות קנייה של תוצרת הארץ התפרסמו בשנות השלושים של המאה העשרים וגם לאחר קום המדינה. גם המוסדות הלאומיים וגם היצרנים הפרטיים השקיעו משאבים בהסברה על חשיבות הקנייה של התוצרת המקומית וראו בכך דרך לחיזוק היישוב וצמיחתו.

icon

הצעה לפעילות

icon
התבוננות

מהן המילים הגדולות והמודגשות ביותר שאתם רואים?

אילו מילים או ביטויים חוזרים על עצמם בכמה מקומות בכרזה?

האם אתם מצליחים לזהות איזה מוצר הכרזה מנסה לפרסם?

icon
הבנה

מהי המטרה המרכזית של הכרזה? מה היא מנסה לשכנע את האנשים שקוראים אותה לעשות?

בכותרת הראשית נעשה שימוש בביטוי "זכור ושמור". מהיכן לקוח ביטוי זה, ומדוע לדעתכם בחרו המפרסמים להשתמש דווקא בו?

נסו לדמיין את החיים בארץ בתקופה שבה הכרזה פורסמה. מדוע לדעתכם היה אז כל כך חשוב לשכנע אנשים לקנות דווקא תוצרת הארץ?

icon
חיבור

האם נתקלתם גם היום בקמפיינים המעודדים לקנות תוצרת מקומית? מה דומה ומה שונה בין הקמפיינים האלה לבין הכרזה?

הכרזה קושרת בין קניית מוצרים לבין ערכים לאומיים. האם יצא לכם פעם לקנות (או להחרים) מוצר מסוים מסיבות אידיאולוגיות, חברתיות או סביבתיות?

אם הייתם צריכים לעצב היום כרזה שתשכנע אנשים לקנות תוצרת מקומית, באילו סיסמאות, תמונות וצבעים הייתם משתמשים כדי שהיא "תדבר" לבני נוער?

icon
יצירה

בחרו מוצר מתוצרת הארץ, וצרו עבורו פרסומת. ניתן לצלם גם פרסומת בוידיאו. בפרסומת הסבירו מדוע לקנות דווקא את המוצר שבחרתם ולא מוצר מיובא מתחרה אחר.