קריאה לבני נוער להפגין מול משכן הכנסת במחאה על אי־גיוסם של בחורי ישיבות. לפי המודעה הההתנגדות לפטור שלהם חוצה מחנות פוליטיים. נושא זה שב ועולה בהסכמים הקואליציוניים ובשיח הציבורי, מעורר מחאות וזעם רב, אך טרם נמצא לו פתרון.
קריאה לבני נוער להפגין מול משכן הכנסת במחאה על אי־גיוסם של בחורי ישיבות. במודעה נכתב כי הההתנגדות לפטור שלהם חוצה מחנות פוליטיים. הפטור מתואר כ"השתמטות" ו"עוול" שנעשה לבני הנוער שמתגייסים ומשרתים. הכרזה מסתיימת בקריאה "אפשר להשפיע בלי להצביע!!!" כלומר ההפגנה היא אמצעי השפעה על השלטון עבור בני נוער, שכן רובם עדיין אינם יכולים להצביע בבחירות.
גיוס בחורי הישיבות הוא נושא שנוי במחלוקת מאז קום המדינה. ראשיתו של הפטור שניתן לבחורי ישיבות מגיוס לצבא כבר במלחמת העצמאות. אז עמד מספר הזכאים לפטור על ארבע מאות בחורי ישיבות, והם היו פחות מאחוז מהאוכלוסייה. בשנת 1951 הורה ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן גוריון, לעגן את הפטור על בסיס קבוע על סמך סעיף 12 בחוק שירות הביטחון. סעיף זה מעניק לשר הביטחון סמכות לשחרר גברים החייבים בגיוס מחובת השירות הסדיר או מחובת שירות המילואים, לקצר את משך שירותם, או לדחות את שירותו הסדיר של יוצא צבא לתקופה מסוימת "אם היה סבור שמחייבים זאת טעמים הקשורים בהיקף הכוחות הסדירים או כוחות המילואים של צבא הגנה לישראל, או טעמים הקשורים בצרכי החינוך, ההתיישבות או המשק הלאומי, או טעמי משפחה, או טעמים אחרים כיוצא באלה...". ואולם, ברבות השנים גדל מספרם של בחורי הישיבות שגיוסם נדחה, והדחייה הפכה למעשה לפטור משירות צבאי. רבים רואים במצב הזה פגיעה בעיקרון השוויון, ובציבור הדתי-לאומי יש הרואים בכך אף השתמטות ממילוי חובה דתית. נושא זה שב ועולה גם כיום, אך טרם נמצא לו פתרון.
מי פרסם את המודעה? באיזה שנה פורסמה?
מה מטרת המודעה? מה היו ההחלטות בנושא זה בשנת 1988?
מהו ה"עוול" שנעשה לבני הנוער לפי המודעה? איזו זכות אזרח נפגעת? מדוע המודעה מדגישה שהמפגינים מגיעים מכל רחבי הארץ ומכל גווני הקשת הפוליטית?
התבוננו באיור שבתחתית העמוד. אילו תחושות הוא מבטא? אילו תחושות הוא עלול לעורר בקרב תלמיד ישיבה? קראו על הפטור לבחורי הישיבות. מתי ניתן הפטור לראשונה? מדוע?
עיינו בכרזה הקוראת לבני ישיבות שלא להתגייס. מהם הנימוקים נגד גיוס בחורי הישיבות? ציינו את השינויים שחלו בנושא גיוסם של בחורי ישיבות לאורך השנים.
באילו דרכים, חוץ מהשתתפות בבחירות, אפשר להשפיע במקרה זה?
חשבו על תחומים שאתם רוצים להשפיע עליהם ולשנות אותם והציעו דרכים לעשות זאת.
למחקר, לימוד והוראה
מותר להעתיק את הפריט ולהשתמש בו לצרכי לימוד עצמי, הוראה ומחקר בלבד.
חובה להעניק קרדיט ליוצר/ים בכל שימוש בפריט.
אסור לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר באמצעות סילוף או שינוי של היצירה.
אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות שימוש למטרות לימוד עצמי הוראה ומחקר.
שימוש שחורג מכללי השימוש ההוגן מותנה בקבלת הרשאה מבעל זכויות היוצרים בפריט. ניתן לפנות לספרייה הלאומית לקבלת פרטי הקשר שלהם בטופס בקשה לבירור זכויות יוצרים
מידע נוסף:
הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים. הנגשת הפריט והעמדתו לרשות הציבור הרחב נעשית בהתאם לסעיף 19 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 ("שימוש הוגן"), למטרות של לימוד עצמי, הוראה ומחקר.
יש לשים לב שהחוק המאפשר שימוש ביצירה תחת עיקרון השימוש ההוגן חל בישראל בלבד ולכן אם הנך מעוניין להשתמש ביצירה מחוץ לישראל, עליך לבדוק האם החוק במדינת היעד מאפשר שימוש זה
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים