גלוית שנה טובה, פתח תקווה, 1910

גלויה צבעונית שנוצרה בשנת 1910 על ידי המאייר יעקב קלר, מציגה את מושבת פתח תקווה ונושאת ברכת שנה טובה. הגלויה מהווה דוגמה חזותית מוקדמת לאיחוד בין סמלים יהודיים מסורתיים, חגים לאומיים וחזון ציוני של ילדות עברית בארץ ישראל בראשית המאה ה־20.

אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן, המרכז לחקר הפולקלור, המכון למדעי היהדות ע"ש מנדל, האוניברסיטה העברית.
icon

תיאור

במרכז הגלויה נראים שישה ילדים - ארבעה בנים ושתי בנות - משחקים בחץ וקשת. לבושם האירופי וסגנון ההופעה (כיפות לבנים, שמלות אדומות לבנות) משקפים את רוח התקופה והקשר ליהדות מזרח אירופה. ברקע מופיעה נוף המושבה פתח תקווה, מהישובים היהודיים הראשונים בארץ.

בראש הגלויה מופיעה ברכת "לשנה טובה תכתבו" בעברית, ובמקביל באנגלית: A Happy New Year - שילוב המדגיש את הפנייה ליהדות התפוצות.

בחלק התחתון נכתב: "ל"ג בעומר בקאלאניע (מושבה) פתח תקווה, א"י.", לצד חתימת המאייר: Jacob Keller. ל"ג בעומר, שהוזכר בגלויה, הוא חג יהודי בעל משמעות לאומית מתחדשת בתנועה הציונית, בין אם בהקשרו למרד בר כוכבא ולרבי שמעון בר יוחאי, ובין אם כתרבות ילדים נולדת של יציאה אל הטבע.

משחקי החץ והקשת מוצגים כאן לא רק כזכר למרד, אלא כסמל לחזון חדש: ילדים עבריים בארץ אבותיהם, חזקים, שמחים וקשורים לאדמתם. הגלויה מבטאת את רוח הזמן, את הדגש על חינוך עברי והתחדשות תרבותית, ואת המפגש בין מסורת, ציונות וחיי יום־יום בארץ ישראל.

icon

הצעה לפעילות

icon
התבוננות

אילו פרטים אתם מזהים בגלויה? 

אילו דמויות מופיעות בגלויה?

מה הדמויות בגלויה עושות?

אילו כיתובים מופיעים על הגלויה?

icon
הבנה

מי לדעתכם היה קהל היעד של הגלויה?

מה מקור המנהג לשחק בחץ וקשת?

מה הקשר של המנהג לל"ג בעומר?

מה מציינים בל"ג בעומר? 

icon
חיבור

איך ל"ג בעומר עוזר לבניית זהות לאומית?

במה שונה החג בתמונה מהחג כיום?

כיצד נראית ילדות עברית לפי הגלויה?

icon
יצירה

​הציעו רעיונות למשחקים סביב המדורה המתאימים לל"ג בעומר.