קריקטורה שפורסמה בעיתון "מעריב" ב־29 באוגוסט 1984 ערב פתיחת שנת הלימודים. כותרת הקריקטורה היא השאלה "החופש תם או לא?", רמז לשאלה המרחפת בסיומו של החופש הגדול אם שנת הלימודים תיפתח במועדה. בקריקטורה נראה תא כלא עם ילד ומורה, ועל קירות התא ציורי קיר שונים ובתוכם המילים "כלכלה" ו"פוליטיקה". לפי הקריקטורה היציאה לחופשי איננה יציאה לחופש הגדול אלא פתיחת שנת הלימודים.
ערב פתיחת שנת הלימודים תשמ"ה דרשו המורים תוספת שכר דומה לזו שקיבלו המהנדסים (תוספת איזון). שר האוצר יגאל כהן־אורגד סירב להיענות לדרישה, שעלותה לקופת המדינה הסתכמה ב־15 מיליארד שקלים. המורים איימו בשביתה, אך בסופם של דיונים מרתוניים הושג הסכם פשרה בין הצדדים והשביתה נמנעה.
הדיון בשכרם של המורים היה אחד התוצאות של המשבר ששרר בישראל בשנות ה־80. המדיניות הכלכלית שהנהיג הליכוד בשנים הראשונות שלאחר המהפך הפוליטי הביאה להעלאה של רמת האינפלציה לשיא של 445% ולגירעון תקציבי. הרצון "להיטיב עם העם" הביא בסופו של דבר לשביתות של עובדים ולערעור היציבות במשק.
במשך שנים רבות עמדה פתיחת שנת הלימודים בישראל בסימן שאלה בשל רמת השכר הנמוכה ותנאי העבודה הקשים של המורים בהשוואה לעמיתיהם המורים בעולם המערבי. השביתה הארוכה ביותר התרחשה בשנת 2007 וארכה 64 ימים, ובסופה חתמו ארגוני המורים על הסכם עבודה חדש. בהסכם נקבע שהמורים יקבלו תוספת שכר בשיעור של 10%, ומספר התלמידים בכיתות יצומצם.
המאייר קריאל גרדוש, שנודע בכינוי "דוש", פרסם איורים רבים בעיתונים היומיים בישראל. הדמות שיצר "שרוליק" ייצגה בקריקטורות את מדינת ישראל ואת החברה הישראלית.
כיצד מביע המאייר את תחושותיו בנוגע לשביתה?
אילו מילים כתובות בקריקטורה? מדוע?
עיינו בגיליון "מעריב" בסוף אוגוסט 1984 והסבירו מה היו הסיבות שבגללן רצו המורים לשבות.
קראו על כלכלת ישראל בשנות ה־80. מה הביא לריבוי השביתות ולתחושת חוסר ביטחון כלכלי?
כיצד הסתיים המשבר עם ארגוני המורים? מה היו הסיבות לשביתות במערכת החינוך לאורך השנים? האם, לדעתכן, הן היו מוצדקות? אילו פתרונות חוץ משביתה אפשריים במצבי משבר בין מעסיק למועסק?
עם איזו דמות בקריקטורה אתם מזדהים?
כתבו שני טיעונים בעד הזכות לשבות ושני טיעונים נגד. חשבו אם הטיעונים האלה תקפים גם בנוגע למורים.
האם חוויתם שביתה של המורים? מה הרגשתם? איך ביליתם ימים אלו? מה היה היחס של הוריכם לשביתה?
דוש צייר את החופש הגדול כבית סוהר. מה דעתכם על כך? נמקו את תשובותיכם.
הכינו מסמך דרישות מטעם ארגוני המורים לקראת המשא ומתן ערב פתיחת שנת הלימודים תשמ"ה.
חשבו על נושא שלדעתכם מצדיק שביתה. עצבו כרזה להפגנה בנושא או כתבו נאום המפרט מהם הנימוקים בעד שביתה.
איסור העתקה
יתכן שאסור להעתיק את הפריט ולהשתמש בו עבור פרסום, הפצה, ביצוע פומבי, שידור, העמדה לרשות הציבור באינטרנט או באמצעים אחרים, עשיית יצירה נגזרת של הפריט (למשל, תרגום, שינוי היצירה או עיבודה), בכל צורה ואמצעי, לרבות אלקטרוני או מכני, ללא הסכמה מראש מבעל זכות היוצרים ומבעל האוסף.
לבירור אפשרות שימוש בפריט, יש למלא טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים
מידע נוסף: הפריט עשוי להיות כפוף לזכויות יוצרים ו/או לתנאי הסכם.
אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט, אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים